Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 › Startar inte
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2020-08-26 10:06 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-08-01 kl. 10:36 #69630
Mikael Hägerlid
DeltagareNågon som kan ha en teori om detta?
Min Defender startar inte. Märker att glödstifft lampan inte tänds. Övrigt så är det Diesel i tanken, batteriet fulladdat och startmotorn går som den skall
Bilen har stått still i över två veckor på landet och startade först ”lite motvilligt” men lyckades ändå ta upp båten. Efter denna övning så vill den inte starta alls.
Kan det vara något med glödningen, larmet eller katalysatorn?
Mvh Micke (kört samma bil sen 2006)Micke
2020-08-02 kl. 10:01 #69677Johannes von Rosen
DeltagareVilken årsmodell/motor är det? Glödningen lär knappast ha någon betydelse.
'There are people who spend all weekend cleaning their car.
And there are people who drive Discovery'2020-08-02 kl. 11:07 #69683Joakim Hägnander
DeltagareTesta att rycka ur och sätta tillbaka alla relän under passagerarsätet fram, kan vara där. Annat problem jag har haft var att startmotorn snurrar för långsamt😀. Det är ju svårare att avgöra….
”Knacke” Defender -98 300Tdi
”Tut” Defender -02 TD5 Såld
”Gonzo” Disco 3 -09 skrotad
”Juppe” Defender -09 TD4 Såld
”Drag-Drag” Deffe -99 TD5 Såld2020-08-02 kl. 17:31 #69699Mikael Hägerlid
DeltagareTack för tips!
Fortfarande oklart vad som strular men när jag vrider startnyckeln ett par gånger fram och tillbaka så börjar glödstift lampan lysa och då går det att starta.
Får söka hjälp på verkstad när jag kommer hemMicke
2020-08-02 kl. 18:07 #69701Ray.S.
DeltagareKan det vara något så enkelt som ett kass tändningslås?
mvh. Ray.S. nr. 86.
Sörmlandskusten
S III 88" -73 B18. GAA 1532020-08-12 kl. 18:58 #70184admin
DeltagareTry the fuel purge cycle. Pump the throttle 5 times or so and wait for the cycle to run. Might need to repeat this a few times.
2020-08-26 kl. 10:06 #70887Bengt Marklund
DeltagareJag har en TD5 modell -99 som haft startproblem de senaste dagarna. Bilen har stått stilla över sommaren.
Motorn startar och går ca en sekund sen dör den.
Kollat olja i datorkopplingen. Lite olja fanns där så jag bytte injektorkablarna och tätade med siliconpackning mot toppen.
Bytt bränsleregulatorn som läckte.
Kollat bränsletrycket som ligger stadigt på 4,4 bar.
Plockar ut bränslepumpen, och där satt problemet. BAKTERIER.
Bottensilen i pumpen var helt igensatt av svart gegga.
Väntar nu på en ny pump från Paddocks så jag är ju inte helt säker på att jag löst problemet - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.