Start(motor)problem…

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Start(motor)problem…

  • Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2020-01-27 14:59 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13425
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Jag hann köra ett par kortare svängar med Freelandern sen växellådan kom på plats igen. Dagen då jag senast kunde köra den startade den väl snällt en gång. Lite tveksammare en andra gång och så kanske det var tredje gången då den skulle startas, så gick det inte. Det verkade som om batteriet var slut. Slut som i kass; instrument och annat tänds, men i startläge försöker inte ens startmotorn gå in mot svänghjulet, det blir helt tyst när man vrider nyckeln i det fjädrande läget.
    Laddade batteriet, det gick ganska normalt. Kontroll med belastningsmätare visar att batteriet är halvbra. Troligen lite på sista versen, men inte kass.

    Oavsett laddningsstatus har startmotorn inte gått runt sen den började vägra. Plus och jord verkar ordentligt anslutna. Den klena pluskabeln har varit dålig förr, när jag drog loss kabelskon för att sätta dit den igen, så gick den av. Aha! Men efter byte till ny kabelsko så är det ingen skillnad.

    Har även dragit plus direkt till flatstiftet, ingen skillnad. I det läget tänds dock lyset, för att strax slockna om man bryter igen. Antingen är det knasigt eller så påverkas halvljusautomatiken normalt av detta?

    Drog lite hårt i grova pluskabeln. Den sitter fast, men gav ändå med sig på nåt konstigt sätt. Den har gummiisolering över anslutningen. Oklart hur man får loss den. Jag har inte fått loss den med fingrarna för att kolla kabelsko/anslutning. Men startmotorn sitter ju rätt illa till så det är inte med nån större övertygelse man försöker, får erkännas.

    Om jag tjyvkopplar till klena ledningen borde det ju inte bero på så mycket annat? Om grova plus samt jord finns, så borde ju signal innebära att startmotorn går runt lite oavsett resten av bilen tycker jag? Dvs det borde kanske inte vara ide att leta i vidare cirklar.
    Bland det första jag gjorde var att byta startmotorreläet med bränslepumpreläet. Ingen skillnad, och pumpen går.

    #13426
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Lyset tänds när jag lägger 12V på flatstiftet efter att först ha tagit bort den ordinarie kabeln därifrån.
    Det känns riktigt konstigt.
    Jag har kollat och har full spänning mellan den grova 12V-anslutningen och jord, och samma sak mellan +polen och jord på startmotorn. Så det verkar som att jag har helt OK kablar.

    #13428
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Jag knuffade igång bilen, körde till min meklokal. Skulle demontera startmotor och kolla i bänk hur den var trasig och se om nåt gick att öppna.
    Men när bilen var parkerad inomhus, och jag skulle flytta den nån meter och den var trög att rulla, så provade jag och vred på nyckeln. Då funkade startmotorn utmärkt, och det har den gjort mer än 10 gånger sen dess…

    Det blir svårt att konstatera var felet ligger så länge den funkar, men jag får tills vidare nöja mig med att felet är borta…

    #13432
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Tatraplan]

    Det låter som att solenoiden är problemet, eftersom att det inte ens klickade i starten.

    Jag har bytt ett par sådana på Cheva-dieslar som uppvisade exakt samma symptom som du
    beskriver i första inlägget. Lite skev jämförelse kanske då de startmotorerna drar så mycket
    ström att solenoiderna helt enkelt "brinner upp" om man kör starten för långa stunder, men
    symptomen är iallafall desamma och att byta en solenoid är ju lite billigare än att byta hela
    startmotorn.

    /Robert

    #13434
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Jo, och tyvärr är solenoiden inte bytbar på den generation startmotor jag har.
    Men! Det var ett fel som var envist så länge jag stod stilla, trots olika försök med batteriet och kablage osv.
    Däremot så försvann felet omedelbart efter att jag knuffat igång bilen för att köra den till min verkstad och felsöka. Sedan dess har startmotorn fungerat perfekt, varje gång… Så jag har inte kunnat felsöka, och jag har nästan glömt felet.

    Jag vet inte riktigt vad som kan ha varit fel, men nåt var kärvt eller oxiderat eller liknande kanske, och så fort de fick röra på sig så rättade det till sig… :shock:

    #57735

    [Originally posted by Mezzner]
    Jo, och tyvärr är solenoiden inte bytbar på den generation startmotor jag har.Men! Det var ett fel som var envist så länge jag stod stilla, trots olika försök med batteriet och kablage osv.Däremot så försvann felet omedelbart efter att jag knuffat igång bilen för att köra den till min verkstad och felsöka. Sedan dess har startmotorn fungerat perfekt, varje gång… Så jag har inte kunnat felsöka, och jag har nästan glömt felet.
    Jag vet inte riktigt vad som kan ha varit fel, men nåt var kärvt eller oxiderat eller liknande kanske, och så fort de fick röra på sig så rättade det till sig… :shock:<noscript>&lt;img src=”http://slrk.egetforum.se/homes/slrk_egetforum_se/smilies/icon_eek.gif&#8221; alt=”:shock:” title=”Shocked” /&gt;</noscript>

    Hej, har det gått bra sedan 2017 tills nu?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.