ström tjuv

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) ström tjuv

  • Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-18 13:43 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #79436
    Profilbild5404
    Deltagare

    bilen drar smycket ström utan att den används
    Har någon något tips på vad det kan vara
    D4-10
    5404

    #79439
    ProfilbildPalle Carlsson
    Moderator

    Oj det kan vara nästa vad som helst. Beskriv gärna lite mer, har du någon extrautrustning kopplad till bilen? Hur gammalt och vilken kondition är det batteriet? Har du dragkrok?

    Att böra mäta efter strömtjuvar när man inte har någon aning om var man ska börja kan vara ganska bökigt. Men som sagt lite mer info så kanske någon kan komma med tips på vad du kan börja.

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #79466
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    I recomend disconnecting the negative lead to the battery and testing the amps drawn, at least that will give you a bench mark. Then you can start taking fuses out an see if you can trace the power drain. I have fitted a small solar panel to my defender (not much use in winter) but better than nothing, but also have a charger wired into the winter heater. I am also going to fit an isolator switch for when the vehicle is not used regularly. Hope this helps, good luck.

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    #79471
    Profilbild5404
    Deltagare

    Har inge extrautrustning , dragkrok ej monterad
    Batteriet 2 år Varta silver
    Fulladdat batteri sjunk 0,6 volt på ett dygn med öppen motor huv
    som ovan men med stängd motorhuv sjönk batteriet till 10,2 volt ??????????
    kan det vara något med larmet ? ( på ett dygn )
    LO

    #79476
    ProfilbildPalle Carlsson
    Moderator

    Möjligen. Men följ Michels tips ovan så bör det kunna styra dig i rätt riktning.

    Om du är osäker på hur du ska gå till väga med mätningen så finns det flera videor på Youtube som förklarar hur du gör 🙂

    Lycka till.

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #79477
    Profilbild5404
    Deltagare

    Tack för tipsen
    Thank you !

    #79535

    Finns några alternativa felkällor.
    1. Trasig diod i generatorn som gör att ström går igenom när bilen är avslagen. Går att mäta upp men generatorn sitter ju lite trångt till. Gemensam grov kabel till B+ från generatorn och startmotorn går ju från 400A säkringen på pluspolen. Tångamperemätare är bra hjälp
    2. Bilen ”somnar” inte korrekt och håller datorer vakna, kan t.ex. vara dörrar/lbaklucka/motorhuv som inte indikeras som stängda. slocknar alla skärmar/lampor som de ska? Inga konstiga ljud, något som fortfarande surrar eller jobbar ca 20 min efter att bilen är avstängd?
    3. Batteriet har dött trots att det är ganska nytt. Lätt att testa genom att ha det bortkopplat från bilen och se om det håller laddningen då.

    #79546
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    this guy goes on a bit, but it exsplains the method https://youtu.be/q5zLxD74r20

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    #79581
    Profilbild5404
    Deltagare

    Tack för alla tips !
    Det visade sig till slut att det var batteriet som spökade .
    Sam i gbg mätte upp strömförbrukningen all var ok sånär som på batteriet
    LO

    #79584

    Perfekt, tack för återkopllingen!

    #79734
    ProfilbildPalle Carlsson
    Moderator

    Utmärkt att det löste sig. 🙂

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.