Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 4 (2009-2016) › ström tjuv
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-18 13:43 av .
- FörfattareInlägg
- 2021-02-12 kl. 16:42 #79436
Lars Olsson
Deltagarebilen drar smycket ström utan att den används
Har någon något tips på vad det kan vara
D4-10
54042021-02-12 kl. 18:35 #79439Palle Carlsson
ModeratorOj det kan vara nästa vad som helst. Beskriv gärna lite mer, har du någon extrautrustning kopplad till bilen? Hur gammalt och vilken kondition är det batteriet? Har du dragkrok?
Att böra mäta efter strömtjuvar när man inte har någon aning om var man ska börja kan vara ganska bökigt. Men som sagt lite mer info så kanske någon kan komma med tips på vad du kan börja.
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2021-02-13 kl. 08:53 #79466Michael Hands
DeltagareI recomend disconnecting the negative lead to the battery and testing the amps drawn, at least that will give you a bench mark. Then you can start taking fuses out an see if you can trace the power drain. I have fitted a small solar panel to my defender (not much use in winter) but better than nothing, but also have a charger wired into the winter heater. I am also going to fit an isolator switch for when the vehicle is not used regularly. Hope this helps, good luck.
You do not own your Land Rover, you just maintain it for future generations.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
2021-02-13 kl. 10:11 #79471Lars Olsson
DeltagareHar inge extrautrustning , dragkrok ej monterad
Batteriet 2 år Varta silver
Fulladdat batteri sjunk 0,6 volt på ett dygn med öppen motor huv
som ovan men med stängd motorhuv sjönk batteriet till 10,2 volt ??????????
kan det vara något med larmet ? ( på ett dygn )
LO2021-02-13 kl. 12:24 #79476Palle Carlsson
ModeratorMöjligen. Men följ Michels tips ovan så bör det kunna styra dig i rätt riktning.
Om du är osäker på hur du ska gå till väga med mätningen så finns det flera videor på Youtube som förklarar hur du gör 🙂
Lycka till.
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2021-02-13 kl. 12:36 #79477Lars Olsson
DeltagareTack för tipsen
Thank you !2021-02-14 kl. 17:03 #79535Thomas Björklin
DeltagareFinns några alternativa felkällor.
1. Trasig diod i generatorn som gör att ström går igenom när bilen är avslagen. Går att mäta upp men generatorn sitter ju lite trångt till. Gemensam grov kabel till B+ från generatorn och startmotorn går ju från 400A säkringen på pluspolen. Tångamperemätare är bra hjälp
2. Bilen ”somnar” inte korrekt och håller datorer vakna, kan t.ex. vara dörrar/lbaklucka/motorhuv som inte indikeras som stängda. slocknar alla skärmar/lampor som de ska? Inga konstiga ljud, något som fortfarande surrar eller jobbar ca 20 min efter att bilen är avstängd?
3. Batteriet har dött trots att det är ganska nytt. Lätt att testa genom att ha det bortkopplat från bilen och se om det håller laddningen då.2021-02-14 kl. 22:56 #79546Michael Hands
Deltagarethis guy goes on a bit, but it exsplains the method https://youtu.be/q5zLxD74r20
You do not own your Land Rover, you just maintain it for future generations.
2021-02-15 kl. 17:53 #79581Lars Olsson
DeltagareTack för alla tips !
Det visade sig till slut att det var batteriet som spökade .
Sam i gbg mätte upp strömförbrukningen all var ok sånär som på batteriet
LO2021-02-15 kl. 19:22 #79584Thomas Björklin
DeltagarePerfekt, tack för återkopllingen!
2021-02-18 kl. 13:43 #79734Palle Carlsson
ModeratorUtmärkt att det löste sig. 🙂
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.