Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 3 (2005-2009) › suspension failure
Etiketter: Disco 3 luftfjädring
- Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-22 15:55 av .
- FörfattareInlägg
- 2021-03-03 kl. 20:54 #80438
Matti Pommer
DeltagareVid landsvägskörning tänds utan förvarning lampan på bilen med pilar, först gul och sedan röd. Tömmer bälgarna helt och det blir snabbt en väldigt stötig färd. Stannar och försöker påverka körhöjden med reglagen utan framgång. Kompressorn går inte (bytad för ett år sedan). Står på tomgång en stund och rätt som det är så går kompressorn igång och lampan slocknar.
Någon som har en idé?2021-03-03 kl. 21:04 #80439Martin
DeltagareHar du kontrollerat så att givarna vid varje hjul rör sig utan begränsningar?
-----------------------------------------------
88" S2A HT diesel -622021-03-07 kl. 07:42 #80619Matti Pommer
DeltagareHar kört några dagar i offroad läge, och då varnar den inte ”suspension failure”.
2021-03-07 kl. 22:46 #80651Thomas Björklin
DeltagareFelkoder?
2021-03-11 kl. 16:17 #80833Johan Andersson
DeltagareHej
Jag har haft samma fel på min D3 med 2 år gammal kompressor, bytte idag valveblocks bak och fram samt en ny kompressor.
Får nu felkod C1A13 – utlopps magnetventil felaktig.
Var sitter denna magnetventil? På valveblocket vid luft reservoaren?Range Rover Classic v8
Discovery 3 v8
Serie 2A2021-03-11 kl. 17:18 #80845Matti Pommer
DeltagareHar kört med obd.n inkopplad i några dagar, men då går den ju som den ska så klart :-/
Ska vid tillfälle gå över alla jordpunkter.2021-03-11 kl. 19:36 #80856Thomas Björklin
DeltagareC1A13 var för mig avskavd kabel i vänster hjulhus fram vilket gjorde att ”exhaust valve” inte öppnade. Den går ju att testa med 12v direkt för att se om det är ventilen eller signalen som felar.
2021-03-12 kl. 07:30 #80880Matti Pommer
Deltagare2021-03-13 kl. 13:37 #80946Matti Pommer
DeltagareFick dessa data när jag körde rakt fram på landsväg. Har mätt, och den är helt i nivå.
Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2021-04-30 kl. 18:12 #83602Matti Pommer
DeltagareNågon som vet om hastighet påverkar systemet? Får ofta suspension failure när jag kör 70 och över.
2021-05-03 kl. 19:55 #83745Matti Pommer
DeltagareBilen kan stå i flera dagar utan att den tappar någon luft alls (har mätt flera gånger). Men när man kör en runda kan den indikera suspension failure 10-12 gånger på två mils körning. Nya bälgar fram, ny kompressor för ett år sedan. Alla tre valve block är delade rengjorda och med nya o-ringar. Alla kopplingar sprayade utan att hitta något läckage. Luftbehållaren ganska rostig, men den läcker inte. När man höjer till off roadläge höjs bak direkt, men fram tar det en jäkla tid. Tillslut kommer slowly rising och senare vehicle vill rise when system cooled down.
Någon som har en ide?2021-05-04 kl. 07:24 #83768Peter Hansson
DeltagareÖver ca 70km/h så sänker fjädringen för att bilen ska bli stabilare på vägen, om inte exhaust valve öppnar fullt och så sjunker inte trycket tillräckligt snabbt.
Vanligt att ljuddämparen på dessa ärjar, är en mässingsdämpare, så sätts dem igen med detta felet. Också vanligt att insugstorkfiltret havererar så blir den full av silica kulor, både kompressor och utloppsventil tar skada av det om du har otur.Mvh
Peter
Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
Freelander 2 Td4
Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
Bor mitt i underbara SkåneDistrikt skåne
2021-05-04 kl. 08:44 #83772Landyjonad
DeltagareKolla kablarna till pumpen. de är löjligt tunna och ligger mycket oskyddat. sen har du exaustvalven som oringarna kan bli otäta i pga gammalt fet.
2021-05-11 kl. 10:08 #84112Matti Pommer
DeltagareVar sitter ljuddämparen?
2021-05-14 kl. 17:28 #84273Matti Pommer
DeltagareÄr det denna?
https://rimmerbros.com/ItemImages/Large/531136-Zoom.jpg - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.