suspension failure

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) suspension failure

  • Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-22 15:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80438
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare

    Vid landsvägskörning tänds utan förvarning lampan på bilen med pilar, först gul och sedan röd. Tömmer bälgarna helt och det blir snabbt en väldigt stötig färd. Stannar och försöker påverka körhöjden med reglagen utan framgång. Kompressorn går inte (bytad för ett år sedan). Står på tomgång en stund och rätt som det är så går kompressorn igång och lampan slocknar.
    Någon som har en idé?

    #80439
    MartinMartin
    Deltagare

    Har du kontrollerat så att givarna vid varje hjul rör sig utan begränsningar?

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62

    #80619
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare

    Har kört några dagar i offroad läge, och då varnar den inte ”suspension failure”.

    #80651

    Felkoder?

    #80833
    ProfilbildJohan Andersson
    Deltagare

    Hej
    Jag har haft samma fel på min D3 med 2 år gammal kompressor, bytte idag valveblocks bak och fram samt en ny kompressor.
    Får nu felkod C1A13 – utlopps magnetventil felaktig.
    Var sitter denna magnetventil? På valveblocket vid luft reservoaren?

    Range Rover Classic v8
    Discovery 3 v8
    Serie 2A

    #80845
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare

    Har kört med obd.n inkopplad i några dagar, men då går den ju som den ska så klart :-/
    Ska vid tillfälle gå över alla jordpunkter.

    #80856

    C1A13 var för mig avskavd kabel i vänster hjulhus fram vilket gjorde att ”exhaust valve” inte öppnade. Den går ju att testa med 12v direkt för att se om det är ventilen eller signalen som felar.

    #80880
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare
    #80946
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare

    Fick dessa data när jag körde rakt fram på landsväg. Har mätt, och den är helt i nivå.

    Bilagor:
    #83602
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare

    Någon som vet om hastighet påverkar systemet? Får ofta suspension failure när jag kör 70 och över.

    #83745
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare

    Bilen kan stå i flera dagar utan att den tappar någon luft alls (har mätt flera gånger). Men när man kör en runda kan den indikera suspension failure 10-12 gånger på två mils körning. Nya bälgar fram, ny kompressor för ett år sedan. Alla tre valve block är delade rengjorda och med nya o-ringar. Alla kopplingar sprayade utan att hitta något läckage. Luftbehållaren ganska rostig, men den läcker inte. När man höjer till off roadläge höjs bak direkt, men fram tar det en jäkla tid. Tillslut kommer slowly rising och senare vehicle vill rise when system cooled down.
    Någon som har en ide?

    #83768
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Över ca 70km/h så sänker fjädringen för att bilen ska bli stabilare på vägen, om inte exhaust valve öppnar fullt och så sjunker inte trycket tillräckligt snabbt.
    Vanligt att ljuddämparen på dessa ärjar, är en mässingsdämpare, så sätts dem igen med detta felet. Också vanligt att insugstorkfiltret havererar så blir den full av silica kulor, både kompressor och utloppsventil tar skada av det om du har otur.

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #83772
    LandyjonadLandyjonad
    Deltagare

    Kolla kablarna till pumpen. de är löjligt tunna och ligger mycket oskyddat. sen har du exaustvalven som oringarna kan bli otäta i pga gammalt fet.

    #84112
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare

    Var sitter ljuddämparen?

    #84273
    Matti PommerMatti Pommer
    Deltagare
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.