"Suspension fault" fel MEN fungerar efter omstart av motor.

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) "Suspension fault" fel MEN fungerar efter omstart av motor.

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2019-08-27 14:34 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #48424
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Hej!

    Vid två tillfällen har jag nu fått ”suspension fault” under loppet av ca en månad. Bilen går in i normalhöjd och gör terrängprogrammen otillgängliga. Detta har vid båda tillfällena hänt då jag stannat bilen , lagt i N eller P samt försökt att sänka till Access Height. Om jag stänger av bilen och startar den, fungerar allt som vanligt igen.

    Vad tror ni felet kan vara? Tips på hur jag går till väga för att felsöka det?

    #48461
    MartinMartin
    Deltagare

    Min D3:a började med sådana meddelanden och symptom vilket slutade i ett kompressorbyte så småningom, vilket är fullt normalt.
    Du får smyga systemet för att se om det finns några läckor och att nivåregleringen vid varje hjul är hel och inte kärvar. Har du ingen felkodsläsare blir det både knepigt och dyrt genom att bara byta delar. Fungerar nivåregleringen upp & ner? Står bilen snett? Tar den (lång) tid på sig upp & ner? Går kompressorn länge? Är det andra fel i bilen som snarare tyder på dåligt batteri/dålig laddning än just fel i fjädringen?

    OM det är kompressorn kan du antingen renovera den eller byta hela. Prylar finns i England. Enklast är att byta men det är roligare att renovera 🙂

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #49716
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Min D3:a började med sådana meddelanden och symptom vilket slutade i ett kompressorbyte så småningom, vilket är fullt normalt. Du får smyga systemet för att se om det finns några läckor och att nivåregleringen vid varje hjul är hel och inte kärvar. Har du ingen felkodsläsare blir det både knepigt och dyrt genom att bara byta delar. Fungerar nivåregleringen upp & ner? Står bilen snett? Tar den (lång) tid på sig upp & ner? Går kompressorn länge? Är det andra fel i bilen som snarare tyder på dåligt batteri/dålig laddning än just fel i fjädringen?
    OM det är kompressorn kan du antingen renovera den eller byta hela. Prylar finns i England. Enklast är att byta men det är roligare att renovera 🙂

    Tack för svar!

    Jag har en hel radda med misstänkte problem. Men ingen som jag vet har något med kompressorn att göra. BIlen verkar höjja sig rätt. Jag tycker inte den är långsam, det är ju många KG som ska upp. Tar några sekunder upp och ner. Den höjer först baken och därefter kommer fronten seglandes uppåt 1-2 sekunder senare.

    Parkeringssensor ur funktion
    Klickande/kluckande ljud vid inbromsning
    Gnisslade bromsar
    ”Suspension fault”
    Ratt vibrerar
    Baklucka går ej att öppna utan nyckel
    Reservdäcksvinch sitter fast i uppdraget läge (tagit av reservhjulet och vevat upp den dum som man var)
    Backkamera släcks inte direkt man slutar backa utan fortsätter ibland upp till 10 sekunder fast man kör framåt.

    Batteriet varnar konstant också för att det är dåligt.

    Ska lämna in bilen till Sam Bilmode i Göteborg så får de kolla om detta är ”normala” slitage fel eller om jag ska gå tilblaka till handlaren med detta.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.