Svag Td5

Etiketter: 

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2020-02-06 14:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39810
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Hållå, hoppas nån med Td5-erfarenhet läser detta och kan ge några råd. Jag känner att detta måste gås till botten med.
    Har DiscoII -99 Td5, har i skrivande stund gått ca 25 000 mil. Startar som en klocka, i låga hastigheter känns allt normalt men så fort man hamnar i en mindre uppförsbacke tappar den farten. En lite längre flack backe t.ex på E4:anpressar ner farten från 100 till kanske 70 innan man når toppen. Mer gas innebär nedväxling (automat, ny låda), högre varvtal men fortsatt minskad fart. Omkörningar är inte att tänka på då axet vid 80-90 är i princip obefintlig.
    Detta är gjort (som jag kan minnas):
    Bytt kabeln till insprutarna
    Bytt Luftfilter, oljefilter och bränslefilter och filtret vid bränsletrycksregulatorn
    Ny dieselpump
    Bytt till siliconslangar till och från intercooler
    Pluggat EGR
    Har kollat bränsletrycket som är ok
    Bytt luftmassemätare
    Nu börjar jag på att fundera på tätningarna till insprutarna men ser ingen tendens till diesel i motoroljan och som sagt, så startar den felfritt. Kan det ändå vara orsak till problemet?
    Kan det vara själva gasreglaget? Har inte mätt upp men ska göra det de närmaste dagarna.
    Tar tacksamt emot alla tips.

    • Detta ämne redigerades för 3 år sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 3 år sedan av .
    #39814
    ProfilbildJimmy Johansson
    Deltagare

    Du bör kolla så inte wastegaten fastnat då hamnar bilen i limp home mode kan även va vakuum ventilen som styr wastegaten då får man samma symptom vad är det för årsmodell på den

    #39815
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Du bör kolla så inte wastegaten fastnat då hamnar bilen i limp home mode kan även va vakuum ventilen som styr wastegaten då får man samma symptom vad är det för årsmodell på den

    Sorry, glömde skriva att wastegateregulatorn också är bytt. Men vakuumventilen har jag inte kollat. Ska göra det snarast.
    Men, hmmm var sitter den? Jo, det är en 99:a.

    • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
    #39820
    ProfilbildJimmy Johansson
    Deltagare

    Okej nja då kanske inte det är det de äldre brukar börja hacka när den är i limp home mode tyvärr finns det nog inget bra sätt att testa den. Det enklaste är nog att gå in med felsöknings dator och kolla om man har turbo overboost eller underboost

    #39821
    Sune CullbergSune Cullberg
    Deltagare

    Jag fick liknande symptom när bränslepumpen var på väg att ge upp. den har du ju bytt så lite mindre sannolikt. Ett annat tillfälle var när slangen mellan turbo och intercooler läckte. Du har bytt slangar men är det tätt? Är intercoolern hel? Har du mätt turbotryck? Ett annat exotiskt fel skulle kunna vara stopp i avgasröret, kanske rost i ljuddämparen som kollapsat invändigt. Finns det möjlighet att koppla in en Nanocom och spara en logg medan du kör en sväng?

    D2 Td5 aut -03, RRC -95
    Freelander 2 -09, rester av RRC -77
    Tidigare LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
    Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97

    #39822

    Gällande Wastegate. Du har säkert redan kollat när du bytte wastegateregulatorn, men det är i axeln in till turbon de brukar kärva i. Då får du för högt turbotryck och då stängs bränsletillförslen tills trycket gått ner igen. När detta händer på min så känns det ungefär som en bensinmotor som misständer och går orent. Vanligt fenomen men väldigt lättåtgärdat! Armen ska fjädra tillbaka helt på egen hand när den är som den ska.

    #39824
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Jag hade en sprucken slang mellan wastegateregulatorn och det rör som går mellan IC och turbo. Det gav effekten att när jag gasade på kändes det som gasen tog – dog – tog – dog, som en pumpande känsla. Nya slangar gjorde susen. (D2 aut -00)

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    #39827
    Mats LundbladMats Lundblad
    Moderator

    Du behöver absolut kontrollera turbotrycket. Dina symptom tyder på att du inte får upp trycket men det behöver bekräftas.
    Avsaknat / Dåligt turbotryck kan även det bero på flera saker.

      Läckage på slang mellan insugsrör och wastegate.
      Fel på eller dålig kontakt med elventil längs denna slang.
      Kärvande spjäll på turbon.
      Läckage på rör och slangar från turbo via intercooler till insuget.
      Blockering i avgassystem
      Turboras
    #39829
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Oj, det var många tips. Ska kolla igenom slangarna en vända till. Senare idag bir det en tripp på 14 mil. Ska koppla in nanocomen och logga den så kanske jag kan få hjälp här på forumet med datatolkningen.

    #39831
    ProfilbildSickC
    Deltagare

    Kolla särskilt slangen mellan intercooler och insugsgrenröret. Ibland ser det ut som att slangen sitter som den skall på insugssidan men är det otätt pyser allt övertryck från turbon ut där. Bilen brukar bete sig exakt som du beskriver i det fallet.

    #39835
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Okej. Har kollat lite snabbt på slangarna, men de ser ut att sitta och verkar hela. Ska göra en grundligare koll så fort jag får tid. Här kommer i alla fall Nanocomloggen från min körning i dag, hoppas nån kan hitta förklaringen bland alla siffror… Jag tror dock att loggningen avbröts efter en timme om man ska tro tidsangivelserna i Nanocom viewerprogrammet.

    Nähä… går inte att bifoga filen -”Fel filtyp”
    Då finns den att ladda ner här: https://app.box.com/s/r3q3js3r9z184u95eup17lzuq0fui9dv

    #39841
    ProfilbildSickC
    Deltagare

    Ser normalt ut om du frågar mig. Bifogar en bild/diagram här om någon annan har bättre koll.

    Det som är inkluderat i bilden är:
    Blå kurva = Hastighet
    Orange kurva = manifold pressure (två dataspikes som antagligen inte är något att bry sig om)
    Grå kurva = Gaspedalens läge, dvs hur mkt man gasar (i det här fallet) (värderna är konverterade för att passa i grafen, dvs faktor 100)
    Gul kurva = Wastegate modulatorns signal dvs ”av eller på” (EGR inlet % följer wastegate-kurvan helt och hållet, vilket borde vara som sig bör även om du har kopplat bort själva wastegate EGR modulatorn)

    Andra värden från din logg, verkar inte avvika. Kan se 10 dataspikes vad gäller ambient pressure kPa, både upp och ned, någorlunda jämnt fördelat över mätperioden (drygt en timma om varje värde mäts ca 1 gång/sekund) men det kan väl knappast ha med något att göra?

    Klurigt sa Bill. Å Bull.
    Men när lösningen är funnen brukar det vara självklart…

    • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
    Bilagor:
    #39843
    ProfilbildSickC
    Deltagare

    Möjligen är turbotrycket (manifold pressure) generellt sett något lågt? Samtidigt är det vid flera tillfällen max (dvs 230-240 kpa någonstans) om jag inte missminner mig helt. Merparten ligger i intervallet 150-200 kpa.

    #39847

    Du har bytt kabeln till insprutarna. Var anledningen olja i övergången till kablaget till ECU?
    I så fall kan olja ha ”runnit” vidare ända till kontakten vid ECU. Det hände mej. Jag lossade kontakten där och lät den hänga över ett absorberande papper. Det droppade fram en hel del olja, men kan inte uppskatta mängden eftersom papperet sög upp. Skulle ha haft något litet kärl i stället.
    När det droppat färdigt (efter några dagar) så fungerade Td5:an som vanligt igen.
    Lycka till!

    #39849
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Så… Inga uppenbara fel på turbotryck å annat som nanocom registrerat. Jag hittade en uppgift i Nanocommanualen att trubotrycket ska normalt gå upp till max 230, och det verkar det ju göra ibland. Kan sägas att jag inte ”pressar så hårt” då det ändå inte ger någon effekt på farten, bara högre varv. Börjar undra om det kan vara något med automatlådan. Bytte den för ca 2000 mil sedan, men när jag läser ett inlägg från gamla forumet som jag skrivit så verkar det ha varit samma problem innan det haveriet.

    När jag bytte kabeln till insprutarna var det för att det droppade olja ur kontakten till ECU:n när jag kollade… men jag lät den inte ”rinna av” som #1813 skriver. Dumt nog, nu när jag tänker på det. Däremot öppnade jag ECU:n för att se att ingen olja kommit in till elektroniken. Ska kolla upp kabeln igen när jag kommer hem i mitten på veckan. Man kanske skulle skölja igenom kabeln med avfettning om den fortfarande är full med olja?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.