Svag Td5

Etiketter: 

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2020-02-06 14:15 av .
Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39855

    Vet inte hur lätt det är att skölja ur kabeln, men jag skulle prova med att först låta oljan rinna av. Kanske hade jag lite tur (för en gångs skull…).

    #39870
    Mats LundbladMats Lundblad
    Moderator

    Avfettning och andra lösningsmedel kan förstöra plasten på kablarna. 5-56 fungerar däremot. Torka av olja i kontakten vid ECU, spraya i kontakt vid toppen, vänta några timmar, torka av olja/5-56 vid ECU, spraya… Upprepa till det som kommer ur kontakten inte längre är svart. Jag gjorde proceduren med min Disco II men väntade ett eller några dagar mellan varje ny behandling. På några veckor var den svarta oljan borta.

    Det låter ändå inte som spridarkablaget. Symptomen på kablaget brukar visa sig mer som misständning snarare än allmänt svag. Det kan nog vara värt att fortsätta titta på ”andningen” och t.ex. testa att plocka bort mellanljuddämparen och köra en provtur med raka rör.

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 12 månader sedan av .
    #39897
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Okej, då har jag pysslat lite i helgen: Kollat kabel/kontakt från spridarna (igen). Lite olja på kontakten, men inget på kablarna, rengjorde kontakterna med ”electronic cleaner”, men ingen förändring. Tagit en tur med raka rör, dvs helt utan ljuddämpare. Hade väntat mig mer oväsen 🙂 men ingen skillnad på effekt.
    Men: Nu har jag mätt upp värdena från gasreglaget med Nanocom och här är något skumt:
    Så här ser det ut, mina värden till vänster och vad det ”bör” vara till höger, första värdet enligt nanocom, andra värdet enligt Rave
    Om jag förstått rätt ska summan av 1 och 2 hamna nära 5 volt och det verkar ju stämma någotsånär, men 3:an…? Värdet på den ökar ju mer man pressar pedalen, upp till 10 alltså. Enligt Rave kan fel på gasreglagets sensor ge ”Engine performance concern”. Vad ska man tro?

    Pedalen ”uppe”: Acc way 1: 0.657 => 0.3 => 0.8
    Acc way2: 4.357 => 4.7 => 4.2
    Acc way3: 0.000 => ska vara som #2 ungefär enligt nanocom???

    Pedalen i botten: Acc way1: 3.917 => 4.7 => 3.9
    Acc way2: 1.093 => 0.3 => 1.1
    Acc way3: 10.000 => ska vara som #2 ungefär enligt nanocom??
    Accel supply 5.01 volt

    Det andra som jag gjort är att logga värdena från automatlådan, men där fattar jag inte mycket. Det som kanske är konstigt är värdena man får när man loggar ”Pressures”. Där står allt på 0 utom ”3-4 speed range 1” som konstant är 253….
    Länkar till loggfilerna:
    https://app.box.com/s/1dzgjif58t0pq0rw3hgc1cm4629adhad
    https://app.box.com/s/dlvzarrs0j4v8h9wxy1l3pomwj3b0h9h
    Om nån har tid och lust så är jag tacksam för ytterligare tips och idéer och om det finns nån som kan tolka loggfilerna så är det ännu bättre.

    #40142
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Har kommit lite närmare mysteriets lösning men konstigt är det…
    Igår kopplade jag in en tryckmätare där givaren för bränsletemp sitter på bränsletrycksregulatorn. Jag hade bra tryck, närmare 5 bar oavsett belastning. Det som var intressant var att utan tempgivaren inkopplad så går motorn och bilen som den ska. Kopplade tillbaks givaren och felet kom tillbaks, kopplade lös kontakten och då gick den bra igen. Data från Nanocom tyder på att tempgivaren är ok, men jag ska mäta upp den för säkerhets skull. Har också ett felmeddelande från automatlådan: P1884 CAN MESSAGE MD_IND INVALID och en kurva för motortemp som ser lite skum ut:

    Maxar på 53 grader. Det är alltså den temp som automatlådan rapporterar att den får från motorns ECU, ser lite ”digital” ut…borde väl egentligen följa kylvätsketemperaturens kurva? Nån som vet vad som är normalvärde eller har nån kurva att jämföra med?
    Kan det vara skadligt att köra utan bränsletempgivaren inkopplad?

    Bilagor:
    #58869

    Det låter som att jag lider av samma problem. Hittade du något skumt med temp och autolåda?

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.