Svartröker

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Svartröker

  • Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2019-05-17 19:07 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44163
    Lars-GunnarLars-Gunnar
    Deltagare

    Hej, min Disco 3:a svartröker när jag axar max. Har hört många förklaringar. EGR-ventilen, för mycket bränsle, taskiga spridare. Vad göra?
    Prova med diesel injektor trim-tillsats? Lämna spridarna till renovering? Köpa fabriksrenoverade spridare (6 x 3000:-, Ujujuj).

    Tacksam för tips och ev varningar för dieseltillsats.

    Mvh, Lars-Gunnar (5710)

    110 Defender Puma 2010, Discovery 3 2005

    #44164
    MartinMartin
    Deltagare

    Sannolikheten är rimligt hög att du kommer billigare undan. Slangen mellan IC och insug är en känd svag punkt när materialet i slangen börjar att mattas.

    Varför man skall hälla annat än vanlig diesel i tanken är rätt konstigt kan jag tycka. Den innehåller additiv så det räcker tror jag. Lägg pengarna på tätare oljebyten istället (max 1000 mil), blanka EGR-ventilerna och byt luftfilter oftare. Då håller sig motorn ren & glad.

    D3 TDV6 Ryker som f-n. Brusten laddluftslang.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    #44175
    Lars-GunnarLars-Gunnar
    Deltagare

    Martin, tackartackar tackartackar !
    Mvh,
    Lars-Gunnar

    110 Defender Puma 2010, Discovery 3 2005

    #44636
    Lars-GunnarLars-Gunnar
    Deltagare

    Martin, du hade rätt. IC-slangen var sprucken och är bytt. Men den svartröker lite fortfarande och drar 1-2 dl för mycket. Är det idé att byta MAF sensor som nästa steg?

    110 Defender Puma 2010, Discovery 3 2005

    #44645
    MartinMartin
    Deltagare

    Kanske det. Jag är inte människa eller mekaniker nog att svara på det specifikt. Det är väl en bra att början med en service och se till att alla filter och oljan är ny. Sedan kontrollera felkoder, se vilka som återkommer, och därefter se om tex MAF:en lämnar värden överhuvudtaget. Det är väl en bra början i en felsökning. Ett diagnosverktyg är ju nödvändigt i en sådan process. Att byta prylar utan diagnos blir snabbt ganska dyrt.

    Exempel på servicekit inkl olja (bränslefiltret är olika mellan VIN 6 och 7):

    https://www.advancedfactors.co.uk/service-parts-for-the-discovery-3-27-tdv6-180-c.asp

    Lycka till

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.