Tappat hjul, Defender -85

Forum ALLMÄNT Din Land Rover Tappat hjul, Defender -85

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2021-06-20 23:26 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #85808
    ProfilbildSten Grytzell
    Deltagare

    Hej alla!

    Är idag tredje dagen jag äger en Diesel Defender från 85. Igår när jag skulle provköra den efter att ha bytt hastighetsmätare vajer så kör jag ett par hundra meter på vägen och när jag ska växla mellan 3:an och 4:an så tappad jag all kraft. var som att jag gasade med bilen och hade kopplingen nertryckt. Lägger den i ett annat drivläge och kör sedan max 100 meter sen så tappar jag hjulet och drivaxeln. Se gärna bilderna https://imgur.com/a/S4LYpcy

    Min fråga är hur fixar jag detta på bästa sätt? Jag är orolig för att diffen har tagit skada eftersom drivaxeln ser ut som den gör, men kan ju också vara för att den ”krasat” på vägen ut.

    Jag tittade på hjulet lite närmare idag och ser även att änden på navet är ovalt så kommer behöver byta den garanterat.

    Det klunkade en del när jag växlade så passade på att känna på kardanaxeln bak också, för mig känns det som att där är väldigt mycket glapp i ”skarven” som jag försökt få med på sista bilden.

    Jag är ny med att meka land rover och ny med att meka bilar så all hjälp och tips mottages! 🙂

    Tack på förhand, killen som ändå är ganska nöjd med att vara land rover ägare

    #85848
    ProfilbildJim Phillips
    Deltagare

    Hej Sten,
    vad ha ni för bilen 90 110 eller HCpu ?

    mvh JimP 126

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #85873

    Inte kul, men det var nog bilens sätt att berätta för dig att det även är dags att byta bromsbackar!
    Gå in på Youtube och gör en sökning på engelska så hittar du säkerligen massor med filmer som visar hur du byter drivaxel och kardan.

    #85971
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Borde ha låtit väldigt illa då hjullagren ser ut att ha totalhavererat. Så nya hjullager en rejäl rengöring och en stund i verkstan så är den nog på rull igen. Mycket går att goggla fram tex lagerbyte.

    Hej alla!
    Är idag tredje dagen jag äger en Diesel Defender från 85. Igår när jag skulle provköra den efter att ha bytt hastighetsmätare vajer så kör jag ett par hundra meter på vägen och när jag ska växla mellan 3:an och 4:an så tappad jag all kraft. var som att jag gasade med bilen och hade kopplingen nertryckt. Lägger den i ett annat drivläge och kör sedan max 100 meter sen så tappar jag hjulet och drivaxeln. Se gärna bilderna https://imgur.com/a/S4LYpcy
    Min fråga är hur fixar jag detta på bästa sätt? Jag är orolig för att diffen har tagit skada eftersom drivaxeln ser ut som den gör, men kan ju också vara för att den ”krasat” på vägen ut.
    Jag tittade på hjulet lite närmare idag och ser även att änden på navet är ovalt så kommer behöver byta den garanterat.
    Det klunkade en del när jag växlade så passade på att känna på kardanaxeln bak också, för mig känns det som att där är väldigt mycket glapp i ”skarven” som jag försökt få med på sista bilden.
    Jag är ny med att meka land rover och ny med att meka bilar så all hjälp och tips mottages! 🙂
    Tack på förhand, killen som ändå är ganska nöjd med att vara land rover ägare

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L322

    #85975
    Jonas OlofssonJonas Olofsson
    Deltagare

    Precis som Sven-Erik skrev så måste hjullagren varit fruktansvärt dåliga då detta haveri kunde ske.
    Det ser ut som att det blir till att byta stubbaxel(yttersta delen av axeln), lager, tätningar, brickor, muttrar och om du har tur kanske drivaxeln går att rädda (är du osäker så byt drivaxel).
    Jag skulle inte va orolig för diffen (om den inte var dålig av annan anledning), den borde inte ta skada av denna händelse.

    #86139
    ProfilbildSten Grytzell
    Deltagare

    Tack så mycket för alla svar!
    Jag hade inte hunnit köra så långt med bilen och körde inte så snabbt på grusvägar innan jag körde ut på vägen så var tyvärr svårt att höra, iallafall för mig. Splinesen till drivaxeln var helt blankslitna, kan knappt få en nagel i spåren… Det hade varit skönt om det är så enkelt som stubbaxel, lager och drivaxel för att fixa problemet. 🙂

    Min oro för diffen är att om lagren i hjulet har varit dåligt så tänker jag att det borde varit en ovan belastning på lagret i diffen? Min tanke är som en hävstång som tryckt ner och upp lite eftersom och kanske förstört något lager där drivaxeln fäster mot diffen. Eller det är långsökt? lite osäker hur diffen är uppbyggd i praktiken i det avseendet. Uppenbarligane har ju lagret varit dåligt länge….

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.