TC lampa

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-12-11 13:00 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #55135
    ProfilbildJan Rudtorp
    Deltagare

    TC lampa på en Discovery 2, -00

    Vi behöver hjälp att fundera på hur man löser detta:
    Symptom:
    Efter byte av hubbar börjar TC lampan lysa vid ca 50 km/tim och slocknar när hastigheten sänks. Håller man hastigheten så lampan fortfar att lysa börjar bilen bromsa lätt. Hawkeyen säger No Faults på ABS:en. Live data för Inlet Valve visar visar 0.07 för alla hjulen utom vänster fram där den visar 0.00.
    Vad vi gjort:
    Luftat bromsarna enligt instruktion i Raven. Lätt knackat ner sensorerna. Kollat jorden till modulatorn.
    Googlat på de flesta forum i England, Australien och USA men har inte hittat just detta problem.

    #55140
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Lossa ABS sensorn där kontakten ansluter mot kablaget i bilen. En rund kontakt med 2 runda stift. Mät resistansen med en multimeter mot sensorn. Det ska vara ca 1030 ohm. När du mätt alla 4 sensorerna så återkom här med vilka värden du fick på respektive hjul.

    #55162
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Kolla även hastighets signal från varje sensor om det går med hawkeye? Det bör gå och bör då visa att en sensor av viker i hastighet.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #55276
    ProfilbildJan Rudtorp
    Deltagare

    Tack Patrik och Peter för snabba svar.
    Mätvärdena är som följer: vä fr 1000, hö fr 990, hö bak 1075, vä bak 1019.
    Nu är den bilen avställd så jag kan inte ta fram livedata via Hawkeyen.
    Jan (TerrängCamp Ekeby)

    #55407
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Det bör vara ok, kan du lyfta upp bilen, eller köra en kortare sträcka olagligt för att få fram live data?

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #55511
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Ja värdena borde vara ok, 950 till 1100 ohm är vad som brukar funka, 1030 är rätt värde. Hellre högre än lägre värden. Nästa steg är att mäta live värden som Peter skriver, när hjulen snurrar med Nanocom, hissa upp så alla hjulen är i luften, kör igång bilen och mät, värdena börjar lågt och stiger mot 5 volt vid högre hastighet. (Går även att mäta med en AC voltmeter om man inte har Nanocom.)

    Du har kollat glapp i hubbarna redan? Annars, känn efter genom att ruska kl 12 och kl 6 på varje hjul. En annan sak är dåliga eftermarknads hubbar, det finns billigt skrot som har 55 istället för 60 flänsar på ABS kransen och då blir det tokigt förstås!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.