Tips om anledning till haveri sökes!

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Tips om anledning till haveri sökes!

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-04-23 15:29 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37422
    Peter BerglundPeter Berglund
    Deltagare

    Hej alla klubbkamrater!

    Har en tråd angående kamremshaveri på 300Tdi här på forumet. Detta är något av fortsättningen till den.

    Jag har alltså inom loppet av 130km förbrukat 2st kamremmar. Den första kanske jag gjort något fel med. I alla fall osäker efter demontering om löprullen kanske inte hamnade rätt.

    Men med rem nummer 2 är allt kollat och kollat igen. Motorn nollad, spännare och löprulle monterade som dom ska. Lik förbannat så gör den ”fågelbo/fnas” av halva remmen och lämnar endast en smal sargad remsa av resten som kavat av remskivorna. Denna gång blev alla stötstänger krokiga och 7 av 8 vipp-armar gick av.

    Jag kan inte hitta att pump eller kamaxel skall gå trögt. Dock så har pumpen 4 distinkta lägen när man kör den för hand och kammen har två (fördelat på ca 90 respektive 180grader vilket jag inte tolkat som något fel utan som normal funktion). Motor går inte heller onormalt trögt i mitt tycke när man drar den för hand.

    Vilka faktorer kan ligga bakom dessa haverier? Har ni någon erfarenhet???

    Mvh

    Peter

     

    #37423
    ProfilbildPeter Thorén
    Deltagare
    #37424
    Peter BerglundPeter Berglund
    Deltagare

    Halloj!

    Tack för tipset. Jo jag har den ”uppdaterade” versionen av spännare, löprulle och remskiva. Bytt enligt proceduren beskriven. Men lik förbaskat så verkar den ju kava av, skäras på mitten och strimlas till ludd.

    Kan tilläggas att jag inte hittar något direkt glapp i varken pump, kam eller vevaxel. (Axielt eller radielt). Men jag har iofs bara kontrollerat detta genom att rucka på dessa för hand…

    //

    Peter

    #38553

    Vad är det för årsmodell på motorn då? De tidiga behövde även få ”front cover” bytt eftersom det ursprungliga var för vekt. Det som beskrivs som Option kit 1 och Option kit 2 i länken ovan

    #1788

    Fredrik Johnander
    Linköping, Östergötland
    ----------------------------
    "Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    "Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    "Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992 RIP-skrotad
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    "Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    "Hydraulic power rules"

    #39754
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Halloj!

    Tack för tipset. Jo jag har den ”uppdaterade” versionen av spännare, löprulle och remskiva. Bytt enligt proceduren beskriven. Men lik förbaskat så verkar den ju kava av, skäras på mitten och strimlas till ludd.

    Kan tilläggas att jag inte hittar något direkt glapp i varken pump, kam eller vevaxel. (Axielt eller radielt). Men jag har iofs bara kontrollerat detta genom att rucka på dessa för hand…

    //

    Peter

    Upptäckte att min servopump axel åkte in och ut axiellt, efter byte av servopump, blev det ok.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L322

    #39915
    Peter BerglundPeter Berglund
    Deltagare

    Hej Sven -Erik.

    Jag har funderat på något sådant också, bytte vattenpumpen lite proaktivt pga detta. Vet du om det finns något gränsväder för lagerspel i exempelvis PAS? Kan själv tycka att remspännaren arbetar lite väl mycket när bilen står på tomgång. Men kan inte riktigt koppla det till någon av remskivorna.

    Hur som helst så har jag skruvat i hopp bilen igen och det ser ut att fungera. Beställde en ny remskiva till vevaxel/kamremm. Den nya jag fick var mer gedigen och kanterna var pressade. Hela enheten upplevdes mer som ett homogent stycke än den tidigare som hade lösa punktsvetsade sarger i vekare metall.
    Nu håller vi tummarna för en stunds haverifritt ägande.

    Mvh

    Peter

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.