Topplockspackning 2 eller 3 håls ??

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Topplockspackning 2 eller 3 håls ??

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-11-09 12:56 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37510
    ProfilbildBengt Marklund
    Deltagare

    Topplockspackning

    Renoverar en Td5 Disco 2002  16P motor från grunden efter att den körts med för lite olja. Det skall vara en reservmotor till min Defender -99 som fortfarande bara går och går. Håller till på Onsala.

    Jag har tyvärr slängt den gamla topplockspackningen för länge sedan och inga märken på topp eller block som visar vilken typ det har varit.

    Motorn är i fint orginalskick och jag undrar hur jag kollar vilken tjocklek på packningen jag skall välja. 2 eller 3 hål. Paddocks kundtjänst säger 3-håls men jag tror att normalfallet är 2 hål.

    För tjock packning sänker ju kompen och kan ge koksavlagringar på kolvtoppen har jag läst, så jag vill kunna mäta mig till rätt packning. Har någon koll på måtten?

    #37544
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Har du RAVE? Annars är det en bra start, jag tror att måtten står där. Har den inte tillgänglig för tillfället så kan tyvärr inte kolla.

    #37548
    ProfilbildBengt Marklund
    Deltagare

    Edfors skriver Har du RAVE.  Nej vad är det? jag har tydligen missat något.

    Jag har den stora vita manualen från Land Rover men den täcker ju inte allt, ex den innehåller inte info om monteringen av vev och ramlager så vilken ytterligare manual skall jag köpa? Jag har hittat det mesta på nätet, men en egen manual är ju alltid bäst.

     

    För att välja rätt packning mäter man kolvarnas utstick över toppen. Den mest utstickande kolven avgör vilken packning man väljer. Saxat från nätet.

    Haynes quotes these figures for selecting the gasket depending on our results:

    Piston Protrusion Gasket Identification

    0.351 to 0.500mm 2 Holes
    0.501 to 0570mm 1 Hole
    0.571 to 0.650mm 3 Holes

    En annan fråga: skall man ”smörja ” ramlager- vevlager- samt topplockbultarna innan jag drar till rätt moment.

    Jag vet att det inte får finnas någon olja i ”bulthålen ” men man kan väl inte dra till 70% av brott lasten med en ”torr ” bult. Eller?

    Tackar för engagemang. Trevligt forum. Delar kommer idag hoppas jag.

    #37553
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Ja där har du måtten som avgår tjockleken på packningen. RAVE är den elektroniska versionen av verkstadshandboken.

    Ja du ska smörja lager och bultarna med lite olja, men som sagt hålen får inte innehålla någon olja eller annan vätska, har man inte tvättat eller droppat nåt ner där så ska det inte vara någon fara.

    #37701
    ProfilbildJohan Karlsson
    Deltagare

    Ser fram emot uppdateringar i tråden. Vi talades ju vid via telefon när du hade motorn ute till försäljning. Har hittat en annan motor som också fått en egen tråd här på forumet.

    Mvh
    Johan

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.