Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Torkarrelä
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2022-07-07 10:32 av .
- FörfattareInlägg
- 2019-10-18 kl. 17:00 #52708
Palle Carlsson
ModeratorHej
Har lite bekymmer med torkarna på min Disco 1. Intervallen fungerar inte alls och när man drar spaken mot sig så stannar de så fort man släpper och går inte tillbaka. De andra hastigheterna fungerar, men inte heller då går de tillbaka om man stänger av när torkarna är uppe på rutan.Jag misstänker att relät kan vara boven, dock så verkar det lite lurigt att få tag på.
Någon som har tips, eller sitter på ett relä som jag skulle kunna få låna och testa med?
Det är rött och märkt PRC6864.
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2019-10-18 kl. 17:46 #52712Karl Edfors
DeltagarePå D2 så brukar vissa funktioner i själva spaken kunna ge upp. Vet inte om det även kan vara så på D1.
2019-10-18 kl. 18:41 #52713Palle Carlsson
ModeratorSkulle iofs kunna vara så, har ju hänt en eller två gånger med ljusspaken 😜
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2019-10-21 kl. 14:34 #52840Håkan Edberg
DeltagareHej Palle!! Jag borde ju ha ett sånt du kan låna… Hojta så kan jag väl stoppa det i ett vadderat kuvert om du inte vill vänta tills jag kommer förbi…
Håkan.2019-10-22 kl. 17:49 #52919Palle Carlsson
ModeratorLåter som en bra lösning Håkan. Vi kan väl se efter helgen, ska titta på en vinterbil då, så då vet jag hur brådis det är 🙂
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2019-10-23 kl. 18:36 #52963Sven-Erik Berg
DeltagareDe gånger jag råkat ut för att torkarna stannar nånstans på rutan när man drar tillbaka spaken till noll. Har felet legat i torkarmotorn. Kontakten som ger självhållning efter att motorn startat tills den når stoppläget . Har varit trasig i motorn. Men har inte haft felet än på min D1.
Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L3222019-10-23 kl. 22:44 #52971Palle Carlsson
ModeratorOkej, tack för det tipset. Det blir nästa del att undersöka då alltså 😉
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2019-10-28 kl. 17:25 #53198Bror Grenfeldt
DeltagareDe gånger jag råkat ut för att torkarna stannar nånstans på rutan när man drar tillbaka spaken till noll. Har felet legat i torkarmotorn. Kontakten som ger självhållning efter att motorn startat tills den når stoppläget . Har varit trasig i motorn. Men har inte haft felet än på min D1.
Det låter som det är rätt väg att gå. Har haft det på min Disco2. Bort med motorn och fram med lödkolven. Felet är uppenbart när du fått isär den.
2019-10-29 kl. 18:06 #53249Palle Carlsson
ModeratorTack då är det det som får bli uppdraget när jag har tid att plocka bort motorn.
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2019-10-30 kl. 12:20 #53291Håkan Edberg
DeltagareHojta om du behöver låna en torkarmotor… Har ju 2 gen. 1 som väntar på renovering… Men om det är samma så har jag ju en res.delsbil från 97 också…
Håkan.- Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av .
2019-10-30 kl. 17:21 #53307Palle Carlsson
ModeratorAbsolut, jag hör av mig 🙂
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud2019-12-16 kl. 09:00 #55742Jan Suurholma
Deltagarelöste det sig? har lite av samma problem. på intervall stannar den halvägs i upprätt position och sedan några sekunder senare så fortsätter den ner igen. relä eller motor problem? var hittar man relät till torkarna?
2019-12-16 kl. 18:37 #55771Palle Carlsson
ModeratorInte tagit tag i det riktigt ännu. Relät på min Disco 1 från -91 så satt relät på vänstersidan i fotbrunnen på förarsidan. Bakom plasten, det är ett rött Relä, satt närmst torpeden i den rad med relä som sitter där.
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
DataskyddsombudBilagor:
You must be logged in to access attached files.
2021-05-12 kl. 20:17 #84176Palle Carlsson
ModeratorNu har jag tagit tag i detta. Plockat bort motorn och öppnat den, dock ser jag inget som ser knasigt ut alls.
Enligt verkstadshandboken så ska det finnas en park switch, men sitter den inbyggd i motorn? Köpte en av Henry i tron att den gick att byta, men så verkar inte fallet, när jag kollar närmre så verkar den jag köpt passa till Defender, och det hjälper ju inte.
Tips? Råd?
Jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
DataskyddsombudBilagor:
You must be logged in to access attached files.
2021-05-12 kl. 20:56 #84180Palle Carlsson
ModeratorHåkan, är du beredd på att skiljas från en av dina motorer? Skulle du i så fall kunna posta den till mig?
Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.