Torkarrelä

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Torkarrelä

  • Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2022-07-07 10:32 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #52708
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Hej
    Har lite bekymmer med torkarna på min Disco 1. Intervallen fungerar inte alls och när man drar spaken mot sig så stannar de så fort man släpper och går inte tillbaka. De andra hastigheterna fungerar, men inte heller då går de tillbaka om man stänger av när torkarna är uppe på rutan.

    Jag misstänker att relät kan vara boven, dock så verkar det lite lurigt att få tag på.

    Någon som har tips, eller sitter på ett relä som jag skulle kunna få låna och testa med?

    Det är rött och märkt PRC6864.

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #52712
    ProfilbildKarl Edfors
    Deltagare

    På D2 så brukar vissa funktioner i själva spaken kunna ge upp. Vet inte om det även kan vara så på D1.

    #52713
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Skulle iofs kunna vara så, har ju hänt en eller två gånger med ljusspaken 😜

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #52840
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    Hej Palle!! Jag borde ju ha ett sånt du kan låna… Hojta så kan jag väl stoppa det i ett vadderat kuvert om du inte vill vänta tills jag kommer förbi…
    Håkan.

    #52919
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Låter som en bra lösning Håkan. Vi kan väl se efter helgen, ska titta på en vinterbil då, så då vet jag hur brådis det är 🙂

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #52963
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    De gånger jag råkat ut för att torkarna stannar nånstans på rutan när man drar tillbaka spaken till noll. Har felet legat i torkarmotorn. Kontakten som ger självhållning efter att motorn startat tills den når stoppläget . Har varit trasig i motorn. Men har inte haft felet än på min D1.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L322

    #52971
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Okej, tack för det tipset. Det blir nästa del att undersöka då alltså 😉

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #53198
    Bror GrenfeldtBror Grenfeldt
    Deltagare

    De gånger jag råkat ut för att torkarna stannar nånstans på rutan när man drar tillbaka spaken till noll. Har felet legat i torkarmotorn. Kontakten som ger självhållning efter att motorn startat tills den når stoppläget . Har varit trasig i motorn. Men har inte haft felet än på min D1.

    Det låter som det är rätt väg att gå. Har haft det på min Disco2. Bort med motorn och fram med lödkolven. Felet är uppenbart när du fått isär den.

    #53249
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Tack då är det det som får bli uppdraget när jag har tid att plocka bort motorn.

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #53291
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    Hojta om du behöver låna en torkarmotor… Har ju 2 gen. 1 som väntar på renovering… Men om det är samma så har jag ju en res.delsbil från 97 också…
    Håkan.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av .
    #53307
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Absolut, jag hör av mig 🙂

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #55742
    ProfilbildJan Suurholma
    Deltagare

    löste det sig? har lite av samma problem. på intervall stannar den halvägs i upprätt position och sedan några sekunder senare så fortsätter den ner igen. relä eller motor problem? var hittar man relät till torkarna?

    #55771
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Inte tagit tag i det riktigt ännu. Relät på min Disco 1 från -91 så satt relät på vänstersidan i fotbrunnen på förarsidan. Bakom plasten, det är ett rött Relä, satt närmst torpeden i den rad med relä som sitter där.

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    Bilagor:
    #84176
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Nu har jag tagit tag i detta. Plockat bort motorn och öppnat den, dock ser jag inget som ser knasigt ut alls.

    Enligt verkstadshandboken så ska det finnas en park switch, men sitter den inbyggd i motorn? Köpte en av Henry i tron att den gick att byta, men så verkar inte fallet, när jag kollar närmre så verkar den jag köpt passa till Defender, och det hjälper ju inte.

    Tips? Råd?

    Jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    Bilagor:
    #84180
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Håkan, är du beredd på att skiljas från en av dina motorer? Skulle du i så fall kunna posta den till mig?

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.