Transmissionsfrossa första kilometern?

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Transmissionsfrossa första kilometern?

  • Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-04-22 15:02 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39498
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Td5, automat, 2000, 28kmil. Denna vintern har bilen dagligen gått några kilometer på lågväxel i djupsnö.
    Den första kilometern efter start känner jag de senaste veckorna en svag men ihållande vibration, mer intensiv vid gaspådrag. Sedan lugnar det ner sig och bilen rullar på som vanligt. Det här känner jag givetvis bara när jag kör asfalt från jobbet. Vad kan detta vara?

    Något blir varmt av gången. Lite olja i vxlådan? Slitna knutkors? Idéer?

    Tack.

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    Bilagor:
    #39719
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Så, då var det färdigåkt. Jag kom ca en kilometer hemifrån idag. Halva sträckan körde jag med lågväxeln som vanligt. Sedan blev vibrationerna starka och så släppte något med ett ”klonk” och ett skrammel och jag tappar all drivning. Inte hög eller låg, ingenting.

    När bilen kommit av vägen hittar jag dessa bitar. Det är en illa åtgången skruv eller gängad tapp i en plastplugg. Metallringen är jag inte säker på om det är min, men den låg 50 m före där jag fick stopp.

    När jag blir bogserad till en mötesplats 100 m bort slamrar det och det är något som ligger löst i lådan och rullar. Totalras?

    All uppmuntran och goda råd emottas tacksammast.

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    Bilagor:
    #39727
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Nej, främre kardan har brustit i den bakre knuten. Men varför har jag då ingen drivning med bakaxeln?

    //Mats

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    #39731
    Sune CullbergSune Cullberg
    Deltagare

    Om du har möjlighet att låsa centraldiffen kan du köra med bakhjulsdrift. Om difflock finns i fördelningslådan sticker det upp en liten axelstump ovanför främre utgående axel i fördelningslådan som skulle kunna vara kopplad en spak. D2 har inte den spaken utom som tillval på sista faceliftmodellerna, men det är liknande fördelningslåda som D1 och defender.som har spak. De flesta tidiga D2 har diffspärren, axeln som sticker upp har en avfasning så man kan vrida med en liten skiftnyckel.

    D2 Td5 aut -03, RRC -95
    Freelander 2 -09, rester av RRC -77
    Tidigare LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
    Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
    #39737
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Tack. Denna information nådde mig från flera håll. Att jag har en diff-bar låda visste jag, men jag ser ingen anledning att lägga ned tusentals kronor på ett spakställ. Nu står bilen närmare hemmet och jag avvaktar snösmältning för att kunna montera bort resterna av kardanen och bogsera sista biten.

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    #39772
    ProfilbildJimmy Johansson
    Deltagare

    Tror det han menar va att om du låser diffen och plockar bort resten av kardanen så kan du köra på tvåhjulsdrift men det kanske du inte klarar dig med där uppe.

    #39823
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Jo, det var jag med på. Mödan är krypa under bilen är det inte värt. Bilen står i en snödriva i väntan på torr barmark under så att jag kan ta bort kardanaxeln hel och hållen. Sedan ska jag dra hem bilen och beställa reservdelar. Under tiden kör jag Defendern, fast den här en havererad generator. Denna kommer förhoppningsvis till helgen…

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    #39892
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Jag har haft tur på så många sätt. Haveriet skedde när jag körde ca 20 km/h. Dagen innan hade jag kört i motorvägsfart som vanligt. Haveriet skedde mindre än en kilometer hemifrån. Dessutom visar det sig att denna kardanaxel är densamma som manuellt växlade bilars. Årsmodellen efter byter man till en annan växellåda och den axeln kostar £150 mer för automatväxlade bilar.

    Detta är främre kardanstångens bakre ände. Är det någon som vågar sig på en gissning på vad som har hänt här?

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    Bilagor:
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.