Utväxling på bakaxel, låda etc ?

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Utväxling på bakaxel, låda etc ?

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2020-01-09 07:32 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #57128
    Profilbildkdperra
    Deltagare

    Hej

    Vi kikar på om det skulle vara möjligt att bygga om en disco 3a till a-traktor, det finns ju en del ute till en inte allt för hög peng.
    Dels måste man ju då kunna påvisade på papper o verklighet att A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. alltså på lågväxel o 1an….

    den vi kikat på nu är en automat 2006 tdv6 .

    vet någon möjligen var man kan få tag på värden som krävs för att beräkna detta? rullomkrets på hjulen är ju lätt fixat, men bakaxel, låda o vad som kan tänkas behövas för at räkna fram värdet är frågan var jag kan få tag på, har pratat med en Land Rover verkstad som inte hade möjlighet, så jag tänkte att någon här kanske kan veta vart uppgifterna kan gå att få tag på?

    tack på förhand
    Mvh
    Perra

    #57202

    För D3 TDV6 automat:

    Diffar 3,54:1
    Automat 1’an 4.171:1
    Lågväxel: 2,93:1

    Data finns i TOPIX (med en 1h access hittar du nog det du behöver och kan skriva ut relevanta sidor från LR’s officiella dokumentation):
    https://topix.landrover.jlrext.com/topix/user/login

    #57205
    Profilbildkdperra
    Deltagare

    Hej,

    Tack så otroligt mycket Thomas!
    Jag har fått tag på någon servicemanual till D3an i HTML format men inte lyckats förstå mig på vilka värden som gäller…
    men dessa har du alltså fått från topix? Jag skall se om jag kan regga mig på toppix o se om jag kan hitta de som skall vara för att styrka det hela mot en besiktning när vi är där… ser ut som att topix är gratis med?

    Vet inte om jag hittat rätt formel för att räkna ut km/h, men det verkar kunna vara så här kanske:

    o om jag hittat rätt så levererar tdv6 motorn full effekt på 4000RPM
    en rullomkrets på ett exempeldäck 2,3meter
    2/3 av 4000 = 2667RPM

    2667 / 3,54 / 4,171 / 2,93 = 61,65
    61,65 x 2,3 x 0,06 = 8,51km/h

    kan ovan stämma måntro?

    I så fall ser ju tdv6an ut att klara 10km gränsen med råge 🙂

    Alterntiv till D3an skulle kunna vara range rover med, finns i ungefär samma prisklass… vet inte vilket som är bäst i a-traktor konverteringsfallet och i driftsäkerhet osv men… D4an som jag har tycket jag är riktigt trevlig bil så det vore ju ganska kul att fixa en a-traktor till barnen i samma range så att säga 🙂

    Tack igen! mycket tacksam för hjälpen!

    Mvh
    Perra

    #57211
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Nu har jag inte exakt koll på reglerna för detta, men intressant ändå

    Total utväxling i 1an blir 43,262
    4000rpm/43,363 = 92,459rpm på bakhjulen

    med 2,3m rullomkrets blir det 212,65m/min eller 12,75km7h

    Eller räknade jag fel?

    Vart kommer 2/3 ifrån?

    Även om maxeffekt är vid 4000rpm så kan motorn varva 4700 så topp hastigheten påverkas ju?
    Jag vill minnas att om man ska varvtalsbegränsa en A-traktor är det på det varvtal där vridmomentet är som högst (stämmer det?) i så fall är det vid ca 1900rpm

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #57214
    MartinMartin
    Deltagare

    Byggde om en King Cab för ett drygt år sedan. Fanns väl från min sida en ursprunglig plan på en D2:a från början men det slutade med en upprostad japan… Fick iaf en ny svets 🙂 Det finns ju rätt gott om sidor som beskriver diverse ombyggnationer och regelverket är rimligt tydligt. Oavsett så kan jag rekommendera en varvtalsregulator från Loh electronics. Kan komplettera med en intygsmall senare om det finns behov. Det där med siffror är ju lite grand som statistik, man kan bevisa det mesta är min erfarenhet. Kontakta nån besiktningsgast på en station i närheten och ha en inledande dialog så slipper du överraskningar vid registreringsbesiktningen.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #57218
    Profilbildkdperra
    Deltagare

    Peter, jo du har räknat rätt då om du utgår från 4000RPM, så då torde min beräkning vara rätt på 2667 RPM, 2/3 kommer från att besiktningen kräver att man från motorns av fabrikens angivna rpm där den ger full effekt skall ta 2/3 av detta värde i rpm som bas i beräkningen som då inte får bli över 10km/h…. om jag nu klarade att förklara det.. ..) Men tack för din uträkning, då stämmer det! 🙂

    Martin, ja nu svets är ju alltid kul i vilket fall :))
    LoH är på väg med en ny regulator som skall funka på can bus (inte för att jag kan detta men han sa så iaf ) och den kommer innebära ett mjukt reglerande av hastigheten… så den vill man ha men den var inte riktigt klar än pga besiktningsreglerna…
    men om jag kan klara av en installation själv o köpa direkt från dom så fick man uppdatera till den nya senare för inte liten kostnad… 🙂

    tack för er input! 🙂

    Mvh
    Perra

    #57229

    Topix kostar att använda om man vill ha information utöver instruktionsbok, bilen spec mm.
    Men man kan begränsa till en specifik modell och under begränsad tid så är kostnaden överkomlig.

    Intressant med canbusreglering,, det eller att modifiera bilens egna fartbegränsing känns som rätt väg på dessa modernare bilar.
    Är också intresserad av A-traktorbygge så du får gärna uppdatera här hur det går med ditt bygge!

    #57248
    Profilbildkdperra
    Deltagare

    ok, ja jag skall leta upp ett object så får jag helt enkelt pröjsa en slant i Topix å kika efter siffrorna efter detta.

    Jag uppdaterar här om jag ror det hela i land, letar alternativ nu som sagt, o kollar så det funkar med att konvertera i den utsträckning det går i teorin först 🙂

    Mvh
    Perra

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.