Väcker liv i en 88″ Series 3

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Väcker liv i en 88″ Series 3

  • Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-04-12 14:23 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #82310
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Startar en tråd för det här projektet, en 88″ S3 -74. Jag hittar i garaget men är helt ny på LR, så jag tar all hjälp jag kan få. Planen är att göra en varsam, där jag sparar/återanvänder så mycket som möjligt, renovering. Jag har hoppat i kaninhålet förut och håller mig gärna ifrån det nu. Sen tycker jag faktiskt att den här blir riktigt fin med det utvändiga slitna skicket. Under huven blir det mer puts, och naturligtvis kommer bromsar och annan måsteutrustning bytas ut/fixas. Inredningen ser ok ut för en nästanfemtioårgammalbil. Vi gör rent, sen får vi se om ev stolar skall bytas mot nackstöd/värme. Jag hittade inga speciella underforum för S3. Hamnar tråden fel så är det bara att för admin att flytta den.

    Bilen köptes omkring 20 år sedan av en god vän, jag har nu ärvt den. Har stått nästan sedan inköp, när jag kollar TV register. Orsaken torde vara en rasad maskin, som skulle bytas men aldrig blev av. Jag tror jag förstått varför bytet inte kom igång. Allt i maskinrummet är lossat, kablage, grenrör, motorfästen etc. I hytten var skruvarna till transkåporna också lossade, men där fastnade det. Golvet är utbytt mot aluminiumdurkar. Snyggt gjort men först satt transkåporna där de skulle, sedan durkarna, som dels var limmade i karossen, och även runtom transkåporna, som också var ihoplimmade med varann. Det gick helt enkelt inte att ta bort något, utan att använda kofot, rörtång och brännare. Det är nu gjort, durkarna får jag säkert ordning på så småningom…

    Jag började med att lyfta ur motorn, en 2.25 diesel som, enligt hörsägen alltså är slut. En nyhandlad maskin hittades i ett uthus, men eftersom jag inte kan fråga om skicket på den maskinen, och ändå tyckte vi kunde behöva lite mer puff, så har jag inhandlat en 2.8 DT från en Dai—su Ro–er. Den satt fö redan i en LR, så jag hoppas att det skall vara ganska rakt på. Är det nån på forumet som har den här konverteringen, tala gärna om vad man skall se upp med. Tog tag i maskinrummet. som nog aldrig var rengjort tidigare. Avfettning, tvätt, avfettning, tvätt, handgno, kört ståltrissa på ramben etc. Har också lämnat bort allt löst, fläkthus, värmepaket, oljekanister, batterihållare mm på blästring, Vi kommer köra POR15 på de där grejerna. Alla vet ju att det aldrig går att få bort när det väl sitter på nåt. Rambenen, främre axeln, parallellstag och styrdämpare har också fått en släng av P15 nu. Jag har dock inte kollat hela chassit ännu.. jag tror det kan ha med förnekelse att göra, men det visar sig hur det ligger till med det när vi kommer dit. Kan nämna kylsupport och skärmar också. Supporten var bra anfrätt i bottendelen, men strukturellt ok. Det blev roststoppare på den, och sedan penselrenovering på insidan. Utsidan rubbades/polerades bara. Fina slitna skicket var det. Skärmarna har ett par hål i sig, strax bakom supporten. Jag antar att plåt mot aluminium ger den effekten. Tipsa gärna om hur jag lagar ett par hål, ungefär som en femkrona stora.

    2.8:an har fått en uppfräschning också. Grenrör, motorfästen, alla stag är blästrade/lackade. Rem, slangar och slangklämmor byts ut. Står och väger om jag skal komptesta, men då är man ett steg närmare hålet. Maskinen skall enligt den schyssta säljaren vara bra. Vi litar på det. Härnäst står kopplingscylindrar och bromsar på tur. Byter alla cylindrar och slangar, så får vi se hur långt det räcker. Grejerna har jag hittills köpt hos Kastell, som verkligen är en bra kille. Ställer upp med tips o råd och verkar ha det mesta på hyllan.

    Det här låter ju inte så mycket när man tittar på texten, men i tid är det rätt mycket. Allt sitter fast, måste värmas bort, skruvar går av – ja ni fattar.
    Igen, har du tips om vad jag borde titta på nu när maskinrummet är tomt, så säg till.

    Mvh Ca11e – alias Calle

    Bilagor:
    #82341
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Kul tråd 🙂

    Du får gärna lägga upp mer bilder, golvet är jag nyfiken på, och så får du gärna skriva lite till RoverLand också 🙂

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    Distrikt skåne

    #82344

    ser trevligt ut !

    får vi följa renoveringen tackar vi på förhand !!

    #82411
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Golvplåtarna ja. Jag använde ju lite grövre verktyg för att bända upp dem/få bort transkåporna, och jag trodde nog att de skulle få åka till aluminiumreturen när jag var klar. De satt/sitter fortfarande limmade mot torpedväggen – if it ain´t broken, I will not fix it. På de här bilderna är plåtarna i alla fall grovriktade och provisoriskt dragna mot karossen. Tanken är att försöka lirka tillbaka transkåporna – om jag lyckas rikta dem – under golvplåtarna igen, och dra allt mot karossen igen. Funderar faktiskt på att limma ihop allt igen, trots risken för att behöva öppna igen nång gång framöver. Vi får se vad det blir. Kylsupporten är alltså polerad på utsidan. In mot maskinrummet har jag gått loss med roststoppare, primer, hård Carosol mot anliggningsytorna och till slut målat* med fin pensel. Helt ok resultat, men inget jag räknar med skall hålla i evighet. Tids nog kommer den behöva repareras och jag har faktiskt fått hem svetsen i dagarna. Nu skall jag bara lära mig svetsa också. Hur svårt kan det vara?
    *Jag hittade en burk med Sikkens ”gammfärg” i bilen. Hade inget hopp om att den, efter 20 år i kyla skulle vara ok, men den innehåller nog grejer som motstår tidens tand bättre än dagens lacker. Funkade utmärkt.

    Karossen står utomhus vid sidan om garaget, varför arbetena med den får alltså göras i dagsljus, när väder, vind och framförallt temperatur tillåter – man är ju inte 57 längre. Har därför i veckan ägnat lite tid åt fix med 2.8:an. Lossat alla slangar, bytt de som uppenbarligen suttit på från start och förstås bytt/snyggat till alla slangklämmor och även drivrem. Grenrör och extraktorgrenrör såg hemska ut. Funderade ett tag på vilken ytbehandlingsmetod man skulle välja för att få till ett långvarigt resultat och efter att ha valt bort värmebeständiga lacker, landade jag i att köra med spissvärta. Körde först ståltrissa och borste (blästertåget hade redan gått) för att få bort gravrosten. Använde sedan fin svamp och tandborste för att få på svärtan. Sedan in i grillen på 300° i 15 minuter – min plaschef var annorstädes just då – och sedan, när det svalnat på med ett lager till. Får se hur det funkar i praktiken förstås, men just nu ser det riktigt bra ut. Fördelen med den här tekniken, tänker jag, är att det är lätt att snygga till i efterhand när det behövs. Använde samma packningar + en mirakelpasta (avgaspasta) när grenrören skulle tillbaka på motorblocket.
    Grenröret gick med lite övertalning på, men jag insåg att jag borde märkt upp även de grövre schimsen som används mellan grenrör och bricka, för att få allt tätt. Jag har mina tvivel om tätheten, får återkomma till det isf. När turbon skulle monteras blev det ett snag. Efter någon timmes jobb med att rengöra packningar, föra på den här pastan och sedan tråckla in turbon på plats, fick jag till slut dit de 3 ”enkla” bultarna. Den fjärde gick också i, men bara halvvägs genom grenröret, sedan var det stopp. Efter att ha försökt ”allt” konstaterade jag att hela paketet fick tas loss igen. Jag ville inte riskera ett gängras med påföljande risk för tjuvluft i turbon. Inga problem, bara att montera ned allt igen, göra rent packningar o grenrör från den här fantastiska pastan, som absolut inte skulle härda innan motorn var varmkörd. Jo just. Tog nån timme att få bort o göra rent allt igen. Har nu besökt Swedol och skaffat en gängtapp som förhoppningsvis kan funka. Jag gillar fö allt med Swedol. Startade som ett kvällsföretag i en källare, pressade ihop tryckslangar för åkare och deras bilar. Nu något större, med ett fantastisk sortiment – och personal. Har du inte varit där ännu så gör ett besök. Du kommer hitta massor med grejer du inte visste att du behövde, och få ett bra bemötande på köpet.

    Bilagor:
    #82418
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Motor/grenrör. 2.8:an satt alltså redan i en S3. Den ägaren, en riktigt bra kille i Smedjebacken, har långt gångna planer på att elkonvertera sin bil. Jag har inga som helst tvivel om att han kommer att genomföra det projektet. En elingenjör som bygger ett eget vattenkraftverk på tomten borde nog få ihop ett litet kraftverk till en Rover också. Skall se om jag kan få lite uppdateringar från det projektet så småningom. Nå, det innebar ju i alla fall att jag kunde lägga vantarna på den här TD:n. Bilderna avisar 2.8:an innan/efter lyft, och även mitt lyft. Just nu står 2.8:an på en Dolly i garaget, för allmän översyn och make up. Jag gillar Dollyn. Den är gjord av en 200 kg transportplatta från det stora bilreservdelsvaruhuskedjan och en liten EU-pall. Kan flyttas, snurras, och är i perfekt höjd för att sitta på pall. Sista bilden visar 2.8:an, med pimpade grenrör, nya slangar, kopplingar etc.

    //Ca11e

    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 23 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #82424
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Jag kommer att ha 2 st 2,25 dieslar över. Vid mina tidigare projekt har jag alltid sparat grejer – ”man vet ju aldrig när man behöver en sån här igen”. Med tiden har jag dock lärt mig att allt går att hitta igen, så motorerna skall bort. Den ena skall vara ok. Köpt för 20 år sedan i samband med att det här startades av min gode vän. Den har dock stått orörd och kallt sedan dess, så man får ta den för ett projekt. Den andra kommer ju från min bil, och skall nog betraktas som i behov av en totalrenovering.
    Säg till om du vill ha någon av dem, eller båda. Det brukar gå att komma överens med mig.
    //Ca11e

    #82601
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Helgens väder kombinerat med min höga ålder, innebar att de uppgifter jag tänkt mig – jobb med bromsar och koppling – fick skjutas på. Jag ägnade några timmar åt slipning/förberedelse för lack på luftrenaren. Jag tänkte att innanmätet på just den delen inte lämpade sig för blästring, och satte istället ståltrissan i arbete.
    På söndagen gjorde jag också ett studiebesök i ett förråd/verkstad, där ”motor nr 2” har stått sedan inköp för ca 20 år sedan. Den verkade vara komplett med pumpen på plats. Start, generator, gren- och insugsrör etc låg i en prydlig hög bredvid, precis där min kompis lade dem för många år sedan. Vi lyfte upp motor nr 2 på mitt släp, där fö motor nr 1 (originalmotorn) också står. Just nu alltså 2 st 2.25:or på flaket.
    Hoppas att i veckan få tillbaka allt ”löst” från blästringen, så de kan lämnas till lack – om man kan kalla POR15 för ”lack”. Jag är välsignad med en kompis med lackverkstad som granne, som hjälpt mig med flera grejer under årens lopp, och förhoppningsvis kan jag få grejerna till helgen. Jag är optimist, men min platschefs tålamod börjar tyvärr tryta nu. Såhär på vårkanten finns det uppenbarligen andra, mer prioriterade, aktiviteter att hantera. TV är ju ett utmärkt medie, men företeelser som ”Trädgårdsdags” och ”Carl-Fredrik på Österlen” inverkar klart menligt på garagetiden.

    //Ca11e

    Bilagor:
    #82621
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Båda motorerna har nu hittat ny ägare.
    //Ca11e

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.