Väcker liv i en 88″ Series 3

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Väcker liv i en 88″ Series 3

  • Detta ämne har 26 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-07-04 22:47 av .
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #85152
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Tack för tipsen Peter👍

    #85155
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Ja, i helgen var det meningen att 2.8an skulle mergas ihop med växellådan i 88an. Upptäckte dock när jag hade motorn hängandes i lyften att bultmönstret på sprängkåporna är olika.
    Jag hade ju trott/hoppats/läst på att serieslådorna var likadana, typ. Jag har dessutom haft gott om tid att kontrollera det här, eftersom jag haft grejerna bredvid varandra ett par månader nu. Sålde dessutom de båda 2.25orna jag hade, så det är beyond point of return nu. Jag har nu dragit upp huvudet ur sanden och alltså tagit reda på att 4-cyl (#nr 576714) skiljer sig från en 6-cyl (#nr 576762) – vad skiljer dem åt? Jag vet att sprängkåporna/bultmönster är olika, men vad jag förstår är dimensionerna samma? 6-cyl borde kanske vara lite mer robust än 4-cyl, och därmed ett bättre val för mig.
    Planen nu är att kolla om jag helt enkelt (där kom det där uttrycket igen) kan switcha sprängkåpa? Alternativt leta reda på en låda från 6-cyl (#nr 576762). Alternativt be MD Engineering/Cambridge att fräsa till en adapterplatte som passar min växellåda (#nr 576714).

    Någon som har koll på frågorna ovan?

    Här är 2.8an med adapterring

    Växellådan i 88an, med bultmönster som inte vill ta emot 2.8an/adapterring

    Växellådan från donatorbilen, en -76 109a. Denna har jag tillgång till, men den är tyvärr rasad.

    //Ca11e

    Bilagor:
    #85609
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Ok, växellådorna är identiska, bara sprängkåporna som skiljer. Väntar på offert från MDE/Cambridge om anpassning av adapterringen. Tror dock att frakt av 10 kg aluminium kommer att stöka till budgeten rejält. Alternativ 2 är att hämta sprängkåpan från donatorbilen – ja, det hade varit smart att kolla/göra det när jag ändå var där för att skruva ur motorn. Vad kan jag vänta mig när jag försöker sära sprängkåpan från växellådan? 88an står ute, växellådan kvar i bilen.
    //Ca11e

    #85614
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Nån som vet vilka bultar/vad som måste lossas för att separera sprängkåpa från växellåda? Jag är på väg ut i skogen för att hämta sprängkåpan från donatorbilen. Dåligt med hjälpmedel på plats och lådan kvar i bilen förstås. Räcker det med urtrampningslager, kopplingsgaffel + 4 bultar, eller vad mer? Tacksam för alla råd.
    //Ca11e

    Bilagor:
    #86016
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Då är korrekt sprängkåpa hämtad. Ligger nu rengjord på arbetsbänken, väntandes på att lyftas i 88an. Det var ju förstås lite mer pyssel för att kunna separera kåpa/växellåda. Läste på i handboken och fock tips från andra forum, att låsbulten till layshaft, vad den nu heter på svenska, måste bort. I och med att donatorbilens växellåda var rasad hade vi problem att låsa axeln, men fick i alla fall ordning på det till slut. Nu gäller det att allokera tid, få ut andra fordon från garaget och rulla in 88an, borde ju inte vara så svårt – tycker man.
    //Ca11e

    Bilagor:
    #86297
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Fått in 88an i garaget och delat sprängkåpa/växellåda. Jag sökte tidigare tips för bästa tillvägagångssätt för att lossa låsbulten på den nedre axeln. Kom på att jag kunde testa med muttermaskin, vilket visade sig funka jättebra. Lite trixigt att separera sprängkåpan från lådan, men med domkraft under bakre kardan kunde jag få lådan i lite bättre vinkel, sedan trycka tillbaka nedre axeln och vicka ut kåpan. Jag ägnade nån timme åt att skrapa gammal olje/grus/damm från delarna innan jag började skruva isär dem. Skönt om man kan undvika få sånt skräp bland dreven. Nu har jag båda sprängkåporna på bänken i väntan på nya lager. Saknar nu den där verktygspressen jag många gånger tänkt köpa. Tar dock lite mycket plats/används för sällan. Får se om jag kör frysbox/värme när lagren skall på plats, eller helt sonika lämnar grejerna till nån bättre människa.
    I helgen skall jag prova att lite försiktigt rubba/vaxa någon karossdel. Jag har en känsla av att det finns en fin yta därunder nånstans.
    //Ca11e

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #86332
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    ”Fått in 88an i garaget” Ett kanonfint garage, tycker jag. Tummen upp!

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    #86796
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Tack Ray👍
    Med nya lager är nu sprängkåpa och även motorn på plats. Motor mest för att kolla utrymme och passform. Måste justera motorfästen, och även flytta oljefiltret, men annars ser det inte så tokigt ut. Just ja, batterihyllan får oxå deletas. Kunde inte låta bli att gnugga lite… och sen lite mer. Jättefin yta där under oxiden, den blir kanon som den är😊
    //Ca11e

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 6 dagar sedan av .
    Bilagor:
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.