VÄXELÅDAN MED VRED "9A:N"

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) VÄXELÅDAN MED VRED "9A:N"

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-06-25 16:17.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #45025

    HEJ IGEN, EFTER ATT HA införskaffat nytt tråg och flera liter specialolja så säger en mekaniker att har bilen gått 18000 mil så skulle han inte byta oljan.
    Mig vetligen så har växellådsoljan aldrig blivit bytt och jag håller på att nolla alla vätskor mm.
    Han påstår att ventiler mm kommer att läcka och lådan komme troligen att spöka…. Med resultat att ny låda mm måste införskaffas.

    Vad tror vi om detta?
    Har någon kunskap erfarenhet av detta att byta Sent?
    All inputt och funderingar är välkomna…

    Jag drar tungt varje år en stor husvagn ner mot kontinenten, vill helst byta eller ska jag sonikt invänta ett ras och byta lådan senare, samt behålla delarna för den nya lådan (då lådan förr eller senare måste bytas ut om oljan ej byts ut nu…)?

    Har kvar min disco2 om detta leder till katastrof, men blir svårt att byta bil om man är nere i medeöhavet.

    TACK PÅ FÖRHAND, FÖR NU VETTE… Vad som ska göras. PETER

    #45077

    Min högst personliga uppfattning är att oljebyte självklart är bra.Då jag lämnat låda för renovering och kollat med de grabbarna. säger de byt olja ofta, spola eller byt själv och låt pumpen spola ur oljan tills den är klarröd. Då kommer lådan att hålla längre, den går inte sönder av ny olja, däremot av förbrukad olja med föroreningar. Sen kan man diskutera tillsats av typ ”Omega”, kan faktiskt hjälpa gamla oringar och packboxar. Väldigt viktigt att köpa rätt olje kvalite som tillverkaren föreskriver idag. Många biltillverkare ser inget behov av oljebyte… man kan undra varför!! EX. XC70 lådorna sägs hålla mellan 17-30000 mil. Min rasade vid 23000! Inget oljebyte gjort på den lådan. Men automat lådor av idag ,är inga evighetsmaskiner.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, Puma, D1 300Tdi

    #45476

    Vad tror ni om detta att byta tråget och de litrarna som kommer ut så att helften av den gammla oljan är kvar?
    Problemet när man tittar på olika Youtube filmer om vanliga automaterså ser det ut som att lådor som gått långt utan byte inte borde göras något på. Så jag undrar har någon gjort eller hört ngt om dessa lådor (9:an), där en enkelt olje byte med tråg gjorts, alltså inte en hel flush och som gått 17000mil.

    Alla tankar, ngt man hört/vet och erfareheter om detta är av stort intresse. Än så länge velar jag att inte byta eller bara ta tråget och dess volym.

    Är det ngn som vet på ett ungefär vad en ny låda kostarc om denna skulle börja slira…

    /// Peter

    #45479

    Kostar mellan 25-30000 att renovera en Volvo låda. Går att googla hur du gör när du tömt tråget och bytt filter etc. Du tappar ur ex. 2,5 liter fyller på med 2,5 liter starta och töm 2,5 liter….. tills enbart röd fräsch olja kommer ut ur returen från oljekylaren via en extra slang. Då pumpar växellådans pump igenom nyare och nyare olja, inte lika dyrt som att låta någon spola lådan med maskin. Men går åt mer olja än vid enbart trågtömmning, ca 15 liter beroende på låda och nersmutsning. BILLIGT att byta olja istället för växellåda eller renovera.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, Puma, D1 300Tdi

    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    #45486
    Profilbild
    Peter Thorén
    Distriktsombud DO

    Hej
    Jag gjorde en flush av min 6-växlade låda när min D4:a hade gått 19000 mil. Då menar jag en riktig flush där all olja och lite till byts med hjälp av maskin. Det gick åt ca 12 liter olja. Lådan funkade fint innan bytet utan det gjordes enbart som underhåll. Detta var i februari 2018 och bilen har nu gått 23700 mil och lådan har fungerat utmärkt hela tiden. Kommer att göra om det runt 26000 mil.

    //Peter

    #45491

    Hej, Peter, intressant om jag nu byter tråget som troligen är ca 40-50%an lådans olja då borde rimligen en del av skiten som de talas om för att lådan ska gå bra finnas där. Du bytte ju allt fast det inte var riktigt min låda. Det är klart att jag vill byta all min olja, det finns 12 liter som väntar, men min mekaniker…rekommenderar inte detta och Youtube filmer som visar andra låder säger samma sak, inte byta, om oljan är svart…
    Så då tänker jag, om jag byter tråg och en del av oljan så finns lite av dessa prtiklar kvar som dessa ”lammeller” behöver för att nypa så att säga för att driva rätt. Fast å andra sidan byter jag all olja så sägs det att den nya olja kan lösa upp gamla partiklar och göra lådan värdelös då ny olja svättar rent över allt.

    PETERS erfarenhet var för mig en trevlig överraskning och jag över väger mer och mer att göra en ”fegis” dvs byta trågboch en del av olja för att byta nästa år 4-5 liter igen…
    Jag undrar vad ni tror om detta….alla idéer från er, är för mig nu mycket intressanta och jag beaktar dem alla.

    Nästa vecka bär det iväg, tung husvagn ca 700 mil…a 2,5- 3 ton varje sommar.

    Sommris på er alla

    #45504

    Jag bytte på min Freelander 2 i påskas, samma metod som min namne ovan, tömde ut (mätte med litersmått för att få exakt rätt mängd) totalt 11 liter blev bytt tills oljan var klar och fin. Min hade gått 18000+ mil då och har gått 3-400mil felfritt nu (nrälsleförbrukningen sjönk från 0,79 till 0,78 inte mycket men ändp 🙂 )

    Jag hade inte oroat mig för att byta olja i den 9petade lådan.

    Den 6 växlade har där varit problem med en bussning på clutch C, stort problem för ZF på många fabrikat, inkl JLR ((EU förbjöd bly i bussningen samtidigt som man förbjöd hexakrom (ni vet de fina uldiga skruvarna som vi inte har längre) beroende på körstil och värme, så höll inte ersättningsmaterialet måttet och ZF fick göra om, men det finns många lådor kvar där ute som har den första typen av bussning som kan ge problem när lådan kommer upp i mil).

    I mellanöstern bytte vi dessa lådor i parti och minut. Att byta olja kan jag inte minnas direkt skadade någon låda, MEN, ofta var dem lådorna de bytte olja på redan kass, man kunde se på adaptionstrycket att det låg farligt nära gränsen för att felkoderna skulle komma upp. På en sån låda kan man så klart få problem med läckage vid byte (men den lådan hade gett upp inom ett par hundra mil ändå även om oljan inte bytts) betydligt vanligare orsak till att man fick byta lådan var när mekanikern nollställde adapteringen. då godkände inte IDS de nya värdena. Adapterings processen kräver tajtare tryck än vad felkoderna godkänner. På den 6 petade vill jag minnas att gränsen låg vid 6-700mBar för att tända felkoder. Men har man en låda som ligger på ca 500mBar eller mer på Clutch C så ska man inte göra något mer än att börja leta efter en ny låda. Den kommer att ge upp inom en snar framtid oavsett om du fortsätter köra, byter olja eller adapterar lådan 🙁
    Så jag tror att dem på Youtube har lagt ihop ett och annat men inte riktigt allt 🙂

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #45507

    Ok, stort tack för dina erfarenheter. Jag börjar med att byta tråg och den inköpta oljan då du säger att detta är ok.
    Att mäta upp lådan kan det göras med dessa vanliga landrover mätare som vissa har via odb2? Vilket värde är bra, vilket spann är bra? Dåligt? Måste bytas? Detta var helt nytt för mig, och jag blev klart nyfiken i hur detta fungera mm

    #45562

    Jag vet bara att man kan göra det med IDS på den 6 växlade. Vi hade inga sådana problem med den 9 petade så har inte ens kollat om man kunde göra det och vet tyvärr inte vad det ska ligga på.
    Är lite svårt att säga vad det ska ligga på också då det är adaptions trycket så det är olika för olika lådor och till viss del körstil. Men tillverkaren har testat eller räknat ut att det finns en gräns som om den går över det är lamellpaketet slitet alternativt läcker det internt. Men samtidigt så mäte både in och utgående varvtal på lådan och det är främst här man upptäcker fel som slitage då varvtals skillnaderna blir för stora.

    Har du inga problem med lådan idag så oroa dig inte, bara att byta olja och vara glad. Jag tänkte på en sak igår, min Freelander 2 har normalt oljebyte vid 24000mil eller 10 år vilket som kommer först. Så vitt jag kan minnas använde JLR detta för alla så kllade ”Filled for life” lådor, dock inte 100% säker på det för den 9 petade men jag är ganska säker på att där är ett intervall och då talar ju det också emot att man inte skulle byta olja efter 18000mil (något jag för övrigt aldrig hört tidigare:) )

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #46190
    Chainsaw
    Chainsaw
    Medlem

    Du kan ju kontakta ZF Aftermarket för att få tag i manualen för oljebyte på en ZF 9HP. På min D3:a är ZF rekommenderade intervall för oljebyte hälften mot LR. Och då byter LR bara ca 4 liter, dvs det som rinner ut. Du kan ta del av oljebytet här. Tyvärr är bilderna borta.

    http://slrk.egetforum.se/automatlada-t19099.html

    Om du trålar disco3/4-forumet i UK så borde det ju tydligt framgå vilka erfarenheter som finns från D4:ans växellåda. Det verkar ju ganska märkligt att en växellåda mår sämre av oljebyte såvida den inte är riktigt nedkörd och full av skit. Då är det ju logiskt att varenda tätning börjar läcka när skiten spolas ur.

    En del av de långa intervallerna mellan oljebytena eller ”filled for life” är kanske att allt oljespill (utsläpp/förbrukning) räknas in i miljögodkännandet för biltypen. Jag har själv halverat alla intervaller, i förhållande till LR serviceintervaller, för alla oljor och filter på alla bilarna. Utom S2:an. Den löser det själv så där är bara att fylla på… 😉

    Lycka till

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #46207

    Byter oljan med tråget imorgon, får se om det blir bara halva eller allt beroende på verkstaden…annars byterr jag ut en vända till om en månad.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.