Växellåda eller koppling?

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Växellåda eller koppling?

  • Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2020-09-29 01:32 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #71155
    ProfilbildMats200
    Deltagare

    Disco II diesel, manuell. Efter körning av en ovan ung person gick det inte längre att lägga in tvåans växel. I övrigt fungerade bilen. Någon månad senare efter att kopplingen hade belastats hårt går bilen knappt att köra alls. Om man släpper upp kopplingen dör bilen. Bilen går dock att köra på ettans växel om man håller kvar kopplingen nedtryckt. Någon som har erfarenhet av något liknande?

    #71158

    Förstår jag det rätt att om du har friläge i växellådan och släpper upp kopplingen så är det något som bromsar motorn till stopp?

    #71173
    ProfilbildMats200
    Deltagare

    Nja, den stannar framför allt om jag släpper upp kopplingen när jag har växel i. Däremot går det att köra bilen framåt långsamt om man har ettan i och pressar ned kopplingen maximalt (dvs när bilen egentligen inte ska gå framåt). Så fort kopplingen släpps upp dör motorn omedelbart.

    #71188

    För att utesluta några delar så prova att först samma sak med lågväxel och se om det gör någon skillnad. Sedan neutral i fördelningslådan och prova vad som händer när du lägger i en växel. Vill också veta vad som händer med huvudlådan i neutral och koppling uppe, är allt som vanligt då eller några missljud?
    Har Discon gått långt?

    #71223
    ProfilbildMats200
    Deltagare

    Tack för dina råd. Bilen står på annan ort nu, men jag återkommer när jag har haft möjlighet att testa.

    #72392
    ProfilbildMats200
    Deltagare

    Bilen går bra att starta i friläge utan att ha kopplingen nedtryckt. Inga missljud. Om man sedan trycker ned kopplingen (växellådan fortfarande i friläge) så fortsätter motorn att gå utan problem men det hörs ett lite gnisslande ljud. Att sedan få i en växel är svårt (kopplingen fortfarande nedtryckt). Motorn tenderar att dö, men det går om man försöker några gånger. Bilen böjar då driva direkt och går framåt på ettans växel trots att kopplingen fortfarande är nedtryckt. Släpper man upp kopplingen när växeln är i dör motorn omgående.

    Om man gör allt ovan men med lågväxel blir resultatet detsamma, men det är möjligen lite lättare att lägga i växel utan att motorn dör. Även med lågväxel börjar bilen driva framåt direkt när växel läggs i trots att kopplingen är nedtryckt.

    Bilen har gått runt 17000 mil.

    #72422

    Om kopplingen var OK skulle du aldrig kunna få drivning framåt när du frikopplar (även om växellådan skulle ha någon defekt). Det måste alltså var fel på åtminstone kopplingen. En vanlig felorsak, åtminstone på Disco 1, är att kopplingsarmen/gaffeln rostar sönder och går helt av eller böjer sig. Pedalens rörelse överförs alltså inte alls eller bara delvis till urtrampningslagret. Delar av den krökta armen/gaffeln skulle sedan kunna blockera kopplingen/motorns rotation när man släpper upp pedalen och göra att den dör (men det borde låta ”illa”).
    Oavsett om det ”bara” är kopplingen eller något mer är ju första åtgärden att dela på motor och växellåda…och då bör man kan se hur kopplingen/armen ser ut. Har svårt att se några andra genvägar runt problemet tyvärr.

    #72509

    Hur känns pedalen? Jag skulle börja med att avlufta hydrauliken till kopplingen, är det lättaste att börja med😀. Det kanske går att kolla med nån optisk kamera och se hur gaffeln ser ut till urtrampningslagret.

    ”Knacke” Defender -98 300Tdi
    ”Tut” Defender -02 TD5 Såld
    ”Gonzo” Disco 3 -09 skrotad
    ”Juppe” Defender -09 TD4 Såld
    ”Drag-Drag” Deffe -99 TD5 Såld

    #72510

    Så här ser gaffeln med urtampningslager ut på en defender

    ”Knacke” Defender -98 300Tdi
    ”Tut” Defender -02 TD5 Såld
    ”Gonzo” Disco 3 -09 skrotad
    ”Juppe” Defender -09 TD4 Såld
    ”Drag-Drag” Deffe -99 TD5 Såld

    Bilagor:
    #72516
    ProfilbildMats200
    Deltagare

    Kopplingspedalen är väldigt trög. Man får trycka mycket hårdare än vanligt. Man hör ett gnissel när man trycker ned pedalen och det kvarstår så länge pedalen är nere.

    Ja, kopplingen är ju sannolikt trasig. Värre är om det är andra fel också.

    Tips på verkstad som kan åtgärda kopplingen till rimlig kostnad? Är denna modell/motor svårare än vanligt att byta koppling på? Något man kan klara av själv även om man har begränsad erfarenhet?

    #72541

    Det är nog bara att byta koppling…
    Vart bor du med tanke på verkstad?
    Det går att byta själv, dock ganska tungt jobb. Har gjort det på min defender och det gick bra, hade aldrig bytt koppling på någon bil innan. Jag lossade på sprängkåpan och drog växellådan bakåt tills jag fick plats att få upp händer och verktyg mellan växellåda och motor.

    ”Knacke” Defender -98 300Tdi
    ”Tut” Defender -02 TD5 Såld
    ”Gonzo” Disco 3 -09 skrotad
    ”Juppe” Defender -09 TD4 Såld
    ”Drag-Drag” Deffe -99 TD5 Såld

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.