Verktyg påfyllning R380, svar från FB :-)

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 Verktyg påfyllning R380, svar från FB :-)

  • Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-08 10:44 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #77738

    TX 55

    Per

    Brummen, Defender CSW 90 2002
    Aftonvagnen Disco 2 2004
    Lilla Blå Serie 3 88' 1975
    Allsläpet treaxligt 3,5 t
    Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
    John Deere 6120
    Honda Africa Twin -93 (ökenhoj)

    Bilagor:
    #77773
    ProfilbildHenrik Sonesson
    Deltagare

    Lite märklig fortsättning på denna fråga men jag upptäckte att min avtappningsplugg inte alls var vad jag förväntade med en
    stor plug med 32mm bult skalle utan en plug med 1/2″ fyrkant, varför? Dessvärre sitter den som berget också……kanske kan man värma?

    #77774
    ProfilbildMrBlack
    Deltagare

    kså……kanske kan man värma?

    Jag frågade på fejjan igår. Jag har samma plugg och som du, sitter den denna gång som berget. När jag får av den vill jag byta plugg till en ny. Det är en 3/8, alltså mindre än de andra på transferlådan och axlarna som väl är 1/2. Om jag fattat rätt så är det artikelnummer TYB500070. En plugg till D2 (och Defender). Nr 9 finns i 2 olika artikelnummer. https://www.lrworkshop.com/diagrams/land-rover-defender-gearbox/r380/gearcase_53549#9

    #77781
    ProfilbildHenrik Sonesson
    Deltagare

    Enig tror det är den pluggen men vet inte varför det sitter en annan, har du beställt ny och i så fall var?
    Har du provat värma eller kör du råstyrka? (vet inte hur mycket man vågar dra …)

    #77784
    ProfilbildMrBlack
    Deltagare

    Tänkte beställa 2-3 st nu och byta plugg varje gång vid oljebyte. Britpart verkar sälja men jag handlar oftast av Bearmach eller Paddocks och de brukar kunna ta hem. Har inte koll på deras leveranser efter Covid dock. Jag tänkte prova värma men hinner inte idag. En får nog bruka den råstyrka som behövs….. 😉 Jag måste lyfta bilen mera för att kunna försöka rejält med ett knyck istället för att småtrixa. Och skaffa/slipa till en riktigt bra adapter. Jag har ett skitfint adapterset, men hittar det inte……

    #77785
    ProfilbildMrBlack
    Deltagare

    Så…… här är ersättningen för det gamla artikelnumret TYB500120, enligt Bearmarch. Meeen de kan leverera först i Mars!
    Hittade bla här: https://www.lrdirect.com/TYB500120-Plug-Drain/

    #77789
    ProfilbildHenrik Sonesson
    Deltagare

    Paddock har långsamt startat att skicka till EU igen, Sverige dock inte ”öppnat” ännu.
    Bearmach beställde jag från härom dagen, beställde ena dagen levererades nästa! DHL!!
    Hurvida någon av dessa har pluggarna tillgängliga vet jag inte.

    #77793
    ProfilbildMrBlack
    Deltagare

    Bearmach hade inga. Men jag köpte från lrdirect. ”Bara” 300:- i flygfrakt då tullgrejer tar tid med lastbil/båt….. När de kommer vågar jag dra av den gamla 🙂

    #77820
    ProfilbildHenrik Sonesson
    Deltagare

    Du får berätta om dina fortsatta framsteg, jag avvaktar …….. 🙂

    #77821
    Profilbild4557
    Deltagare

    Lite märklig fortsättning på denna fråga men jag upptäckte att min avtappningsplugg inte alls var vad jag förväntade med en stor plug med 32mm bult skalle utan en plug med 1/2″ fyrkant, varför? Dessvärre sitter den som berget också……kanske kan man värma?

    Kanske tillämpligt även på en Land Rover-växellåda:
    På en Mercedes Geländewagen var nivå/påfyllningspluggens nyckeltag, utvändig 6-kant, runddraget så jag inte förmådde demontera pluggen.
    Jag svetsade då på en ½”-hylsa på resterna av pluggen.
    Rätt svårt och jobbigt eftersom det var trångt – som det brukar vara på pluggar, skruvar och muttrar som trilskas.
    Vips så kunde jag lossa pluggen.
    Min teori är att det var värmen som fick pluggen att lossna.
    Härutöver hjälpte den naturligtvis med ett riktigt nyckeltag.
    Minns dock inte om det var konisk gänga eller cylindrisk dito med packning.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #77887
    ProfilbildMrBlack
    Deltagare

    Jag inväntar mina pluggar. I värsta fall får jag svetsa. Har min Ferguson TED 20 att köra med under tiden. Rätt trevligt men utan hytt och bara 20 knyck som mest….. 😀 Mer luftdrag i kupén än min Defender 😉

    #77894
    Profilbild4557
    Deltagare

    Jag inväntar mina pluggar. I värsta fall får jag svetsa. Har min Ferguson TED 20 att köra med under tiden. Rätt trevligt men utan hytt och bara 20 knyck som mest….. 😀 Mer luftdrag i kupén än min Defender 😉

    En fördel är väl att du slipper vänta på att motorn blir så varm att defrostern blir effektiv, eller att den elektriska vindruteuppvärmningen fungerar.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #77898
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    Jag inväntar mina pluggar. I värsta fall får jag svetsa. Har min Ferguson TED 20 att köra med under tiden. Rätt trevligt men utan hytt och bara 20 knyck som mest….. 😀 Mer luftdrag i kupén än min Defender 😉

    Du får köpa min IH!! 🙂 den gör 30… och har värme!! 😉
    men skämt åsido… var i landet finns du?? kan hu ha nån låda man kan låna en plugg från om det drar ut på tiden!?

    #77903
    ProfilbildMrBlack
    Deltagare

    Jag inväntar mina pluggar. I värsta fall får jag svetsa. Har min Ferguson TED 20 att köra med under tiden. Rätt trevligt men utan hytt och bara 20 knyck som mest….. 😀 Mer luftdrag i kupén än min Defender 😉

    Du får köpa min IH!! 🙂 den gör 30… och har värme!! 😉 men skämt åsido… var i landet finns du?? kan hu ha nån låda man kan låna en plugg från om det drar ut på tiden!?

    Mmmmmm…. nu har en del traktorer passerat revy och jag har återköpt en Grålle. Det här är numera mitt fritidshus så jag har ingen annan användning för G2 (Grålle nummer 2) än att mecka och titta på den, men kul och så himla charmig! Brittiskt 🙂 Jag finns för tillfället Skåne, Skurup och tack för erbjudandet! Jag har faktiskt inget leveransbesked men de skulle skicka med DHL Express. Passar på att byta packning på transferlådan samtidigt. 5 sådana finns med i beställningen. Oljan i LT230 var lite mörk och lite flisor på pluggen…. Huvva!

    #79080
    ProfilbildMrBlack
    Deltagare

    Uppdatering o artikelnummer. Bottenpluggen med 3/8 hålet fick svetsas med en större bult in i det jäkla 3/8 hålet med 27 mm mutter så den kunde dras av. Satt som berget och inte mycket gods att svetsa i. Artikelnummer till sumppluggen är TYB500070 och inget annat. Artikelnumret jag skrev ovan var till LT230.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.