Vibrationer i automatlådan/momentomvandlare?

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Sport L320 (2005-2013) Vibrationer i automatlådan/momentomvandlare?

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-05-02 07:38 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44490

    Jag har haft lite vibrationer i bilen ett tag som jag nu misstänker kommer från automatlådan/momentomvandlaren.
    Har läst en del på diverse forum och hittat en del intressanta inlägg och ideer att kolla upp. Dock kommer det mesta tillbaka till behovet av en serviceverkstad som kan automatlådor och momentomvandlare i slutändan. Det är troligen momentomvandlaren som behöver gås igenom alternativt bytas ut och i värsta fall också automatlådan om det har gått för långt med vibrationerna. Så innan sådana beslut tas vore det skönt att få det kollat och undersökt.

    Ett annat tips som jag hittat är att kolla efter vatten i automatlådevätskan. Ska tydligen finnas testkit till det, någon som har ett sådant? Hittade ett kit med 25 teststickor för ca 900kr.
    Orsaken till vatten i vätskan är att ”oljekylaren” utnyttjar stora kylaren och kan börja läcka ut i automatvätskan.
    Något som kan modifieras med en helt extern och isolerade oljekylare för detta.

    Är det någon som har några bra tips på serviceverkstad som verkligen kan automatlådan och momentomvandlare på Land Rover / Jaguar?
    Jag har fått tips på TS-Transmissionsservice i Örsundsbro och Björns automatlådor här i Stockholm. Någon som känner till dessa?

    Någon som känner igen felen/symptomen?

    '06 RRS V8 4,4l
    Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
    Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
    Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
    IIDTool BT

    #44495
    ProfilbildDisco3
    Deltagare

    Hej!
    Hur många mil har du på din automatlåda, transferbox och momentomvandlare/konverter?
    Har du någon dokumentation på när senaste olje- och filterbyte gjordes i lådan?

    Antar att du redan kollat på drivlina fram och bak.

    Själv har jag plockat isär och satt ihop två lådor av modellen 6HP26X som sitter i discovery 3. Har en i bilen nu och en i reserv. Jag köpte en reservlåda – automatlåda med transferbox – från england. Hade gått ca 10.000 mil men jag plockade isär och gick igenom den ändå för säkerhets skull. Gav 6800 kr inkl frakt från england. Momentomvandlare som jag fick med borde jag ha ersatt med en nyrenoverad istället – en uppgraderad/förstärkt sådan som fastiskt lär vara bättre än en helt ny momentomvandlare. Köpte nu en uppgraderad för 4600 kr inkl frakt från england. Det är ju inte alls ovanligt att en momentomvandlare ersätts med ny eller renoverad efter det att bilen rullat 20.000 mil. Jag kör alltid med Lubegard platinum i min låda. Dessutom kör jag på med RVS keramisk behandling i låda, transferbox, diffar och motor.

    Man måste ju vara lite frälst i Land Rover för att göra allt detta 🤣🤣 Mkt jobb men ganska roligt ändå.

    // Stefan

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #44504
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Hej Niclas,

    Vatten i oljan är inte såå farligt, det är glykol som ställer till det för kopplingar och bromsar.

    1, du tappar kylvätska men finner inget yttre läckage

    2, Automatlådeoljan blir mjölkig.

    Dock ska tilläggas att det räcker med en droppe glykol för att ställa till det, med andra ord är det läckage måste kylare, alla ledningar och automatlådan bytas, annars finns risk att den nya lådan får samma symptom efter ett par månader pga den lilla mängd som finns kvar.

    Hur långt har den gått och när byttes olja i automatlådan?
    Det kan vara så att du har en massa skit i oljan (slitage från kopplingar och bromsar i lådan) så att skölja/byta olja kan hjälpa
    Har du felkoder?

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.