Webasto thermo top c fastnat i loop

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 Webasto thermo top c fastnat i loop

  • Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2020-09-08 09:01 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #70759
    Profilbild-dieseltomten-
    Deltagare

    Hej. Blir galen på webaston. Den startar upp fläkten som snurrar fint. Fläkten stannar efter två sekunder sen drar den igång den igen. Den verkar fastnat i en loop med fläkten. Tills man slår av den. Vad sjutton kan vara galet. Har provat slå av strömmen också.
    Själv misstänker jag ecun är död😕. Den är utbytt en vända för gamla thermotopen höll 12-15 år sen var den slut. Ecun är dock samma 20år iom att jag köpte en vw monterad gått 3000mil och gjorde ”hjärtbyte” på.
    Har dock ingen felkodsläsare för webasto.

    #70766
    MartinMartin
    Deltagare

    Svårt utan felkoder. Tickar pumpen igång då?
    När jag monterade en TopC så visade det sig att reläet var kass. Svagt minne men det var nog så att den startade fint med fläkten men sen blev det inte mer. Slutade med att jag lämnade in den för felsökning och ett reläbyte.

    Nu har jag möjlighet att läsa felkoderna. Webastos manual beskriver rätt tydligt hur logiken fungerar och vilka villkor som behöver vara uppfyllda men som sagt, utan felkoder kan man ju bara gissa.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #70920
    Profilbild-dieseltomten-
    Deltagare

    Ja pumpen tickar också. I takt med fläkten som startar och stoppar tycker jag.
    Var sitter reläet som krånglar?
    Börjar bli less på webastobrännare. Har en evo i discon som krånglar också. Den går att starta med tryckluft. Börjar bli vinter och glödisarna mår inte bra heller.
    Vilken webastoläsare har du? Jag provade med en kompis kinabeställda grejer. Fick inget svar från nån av dem.
    Däremot meckade vi in oss med k-line och webasto diagnos via en eobdläsare för många år sen men då blev det blåskärm på datorn emellanåt.

    #70994
    MartinMartin
    Deltagare

    Jag har en Webasto Thermo Top C som tidigare suttit i en FIAT tydligen… Den vill iaf vara en FIAT.
    I mitt fall var det relät som hela kabelhärvan sitter i. I mitt fall är det monterat på torpeden men det kan ju sitta var som helst. Det enklaste är väl att följa +kabeln. Herket får väl ström någonstans ifrån?

    Jag har en laptop med Webastos mjukvara, Webasto Thermo Test V2,13, som går att ladda ner lite varstans ifrån. Sen har jag möjlighet att att använda Webastos USB-diagnostics Jag har inte provat någon annan variant men det finns en hel del kabelkit på ebay.de för under en femhundring. De gör sannolikt samma jobb. Jag byggde en egen GSM-fjärrstart till brännaren också enligt bifogad länk. Funkar bra men nu verkar spänningen i batteriet vara för låg eftersom brännaren går fint med batteriladdare men inte utan. Har försökt hitta anledningen eftersom jag inte tror att det endast är batteriet som är kass. Misstänker generatorn men har inte hunnit prova med en annan än.

    http://slrk.egetforum.se/fjarrstyra-webasto-t18176.html

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #71522
    Profilbild-dieseltomten-
    Deltagare

    Det sitter alltså ett relä och matar nånstans ifrån alltså🧐. Ja det skulle ju kunna bero på att ett relä drar och slår ifrån. Ska mäta spänningen upp i brännaren och se hur den beter sej. Smart tips! Tack.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.