5248

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Bagagedörr #67608
    Profilbild5248
    Deltagare

    Glömde att säga att jag fick upp dörren innan det gick att plocka bort låset.
    Först blev jag 🤬🤬🤬och slet av hela handtagspanelen, sedan bankade jag kraftigt med en Gummiklubba och då
    var det något som lossade I låset. Blev lite knepigt att bygga om infästningen av handtaget.
    Tack för all länkar om FR1, dom sparar jag i datorn.
    Håkan

    som svar på: Bagagedörr #67586
    Profilbild5248
    Deltagare

    Tack igen Peter 👍
    Förresten- motorn spinner som en katt efter topprenoveringen. Nu är det bara att hoppas.
    Det är ju en oändligt komplicerad konstruktion den där bagagedörren. När jag jobbade med konstruktion i en annan bransch lärde jag mig att när man börjar med en MASSA ”oj då vi måste nog ha med en sådan manick också” så bör man gå tillbaks och tänka ny princip.
    Jag började med låset för all el skrämde mig. Lät det bada i fotogen och smörjde med tunn olja. Funkade, men man måste vara väldigt noga med placering av elkablarna annars ryker dom när rutan går ner automatisk när batteriet kopplas in, vilket jag numera lärt mig.
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #67000
    Profilbild5248
    Deltagare

    Nej, inte nedspända. Är det de där förlängningsrören man använder till de långa bultars ? Fattade inte vad dom var till för. Tänkte det var för att dra ihop motorn så man skall kunna vrida vevaxeln som sägs fastna när toppen är loss . Har inte tagit i hård på fodren så jag får väl prova lite om dom känns lösa. Annars får jag väl hoppas att planingen av toppen gör det hela lite bättre och att extrapumpen håller jämn temperatur och skruva ihop grejorna.

    Många tack så länge ! Bor du i Västsverige så kan jag komma över med 🍾
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66947
    Profilbild5248
    Deltagare

    Nu har jag mätt foder på 1,8-motorn. Se bilaga. Mått mellan 0,08 och 0,1 på någon hundradel rätt.
    Lite snett ca 0,02 verkar det vara.
    Vad tror Peter om detta ?

    Hälsningar Håkan

    Bilagor:
    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66633
    Profilbild5248
    Deltagare

    Fantastiskt !👍👍
    När man läser detta undrar man varför LR inte tagit till sig lösningen. Det verkar ju vara en variant som man
    tänker sig helt spontant utan att veta att det fanns.
    Den här tråden har du gjort till en källa av kunskap för 1,8-ägare som kämpar med topplockspackningar.
    Det var en annan i tråden som precis köpt en Freelander och skulle byta packning. Hoppas han läser detta.
    Då rapporterar jag höjder när jag fått bladmåttet.
    I ovanstående nämns 0,002-0,004 tum över blocket vilket blir 0,05-0,1 mm.
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66602
    Profilbild5248
    Deltagare

    0,02 mm så klart

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66601
    Profilbild5248
    Deltagare

    Hej och tack igen. Då går jag ut och mäter foderhöjden exakt innan jag bestämmer mig.
    Har skickat efter bladmått med blad ner till 0,2 mm.
    Jag har en smörjgrop så det kanske kan gå att fixa att ta limma foder om det verkar vara ett måste.
    I Haynes står att högsta mått är 0,075 mm och om fodren är under blocket är motorn skrot.
    Knepigt att inte brickor nämns som alternativ.
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66559
    Profilbild5248
    Deltagare

    Tack Peter, kollade bilagan. Verkstadsbeskrivningarna är inte så lätta att förstå.
    Fattade det som att man måste ha ur och dela motorn om man skall byta foder ?
    I så fall blir det nog skroten efter 10 000 mil. Tänker att om man kan få upp fodren med motorn i, men hur skulle man få i kolvar med kolvringar när man skall ha i fodren igen.
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66527
    Profilbild5248
    Deltagare

    Du e’ en klippa. Nu får jag fundera om jag vågar mig på det. Har bara bilen på vintern så det kan ju få ta några månader. Kanske det går att få tag i en mikrometer med stativ som kan mäta hur snett fodren sitter. Tycker att höjden varierar mellan cylindrarna, lägst mot kamdreven, men svårt att bedöma med linjal tycker jag.
    Nu skall jag läsa din bilaga
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66506
    Profilbild5248
    Deltagare

    Tack Peter, du verkar ha stor erfarenhet av att meka. Hur drar man upp fodren utan att skada dom ? Polygrip blir väl inte så bra, eller måste man köpa nya ?
    Är det limmet som ”sätter” sig ?
    Skall man lägga i en bricka för att höja fodret ?
    Många frågor från en som gör praktik på motorer. Någon på forumet hade som signatur :
    Landrover gör mekaniker av män.
    Verkar stämma ?!
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #66451
    Profilbild5248
    Deltagare

    Nu har jag planat toppen, det var nog mest märken efter packningen som slipades bort. (0,13 mm)
    Har fått ny packning och bultar från Paddoc. Den syns på bifogade bild och består av 2 delar, en 3-skikts stålpackning och en 1-skikts stålpackning.
    När jag tog bort den gamla så låg 1-skiktspackningen överst. Jag har bytt en gång tidigare så jag hoppas den låg rätt. Det verkar lite knepigt med den där extra packningen.
    Är det någon som vet om konstruktionen går att förbättra ?
    En jag känner som fixat med motorer med lösa foder tyckte man skulle stryka på lite flytande packning (den tål bara 200 grader och det verkar kanske lite lågt så nära cylindern).
    Hälsningar Håkan
    Freelander 1
    1,8 2005

    .JPG”]

    Bilagor:
    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #65825
    Profilbild5248
    Deltagare

    Hej Peter, precis så har jag gjort. Kul att höra att idén kanske inte är helt tokig. Nu gick packningen i samma veva jag monterade pumpen så jag provar ny packning. Har bara bilen som vinterbil så det blir många kallstarter och oftast korta sträckor.
    Det hände knepiga grejor med kylningen! Det blir ju två pumpar i serie eftersom originalet sitter kvar, och den eldrivna är kanske en för kraftig pump. När jag malde på i 100 på motorväg sjunk motortempen hastigt och återgick när jag stängde pumpen.
    Kanske blev tryckdiff över termostaten för stort när ordinarie pumpen fick högt varvtal så att den tillsammans med elpumpen släppte för mycket vatten till kylen ?? Vågar man ta bort ordinarie pumpen och lita på att elpumpen har lång livslängd ? Det var en typ som de sätter in på trimmade tävlingsbilar.
    Gör en liten förbigång över termostaten så kan jag prova lite.
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #65267
    Profilbild5248
    Deltagare

    Förresten, glömde fråga: Någon som vet hur mycket fodren skall sticka upp ur cylinderhuset .
    Håkan igen

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #65264
    Profilbild5248
    Deltagare

    Välkommen i gänget med konstanta motorproblem !
    Vad backventilen skall vara bra för övergår mitt förstånd.
    Jag har en Freelander 1 från 2006 men lilla bensinmotorn. På den modellen sitter den nya varianten av termostat, men det hjälper inte något alls. Köpte bilen då den gått 7000 mil. Vid 8000 gick packningen som jag bytte själv.
    Nu har den gått drygt 10000 och det bubblar ur kylvattenkärlet, så det är dags igen.
    Men nu har jag tappat lusten för jag tror det är ett hopplöst projekt att byta packning eftersom det kan vara så att toppen har blivit blite skev samt att cylinderfodren kryper nedåt och inte tätar mot packningen.
    Bilen är för övrigt verkligen i toppskikt och jag har vårdat den omsorgsfullt, nybesiktigad, väl rostskyddad och slitdelar, remmar, pump mm utbytt.
    Är någon intresserad att köpa bilen ?
    Alternativ : är det någon som vet om man kan skifta till en av de andra varianterna av motorer som bilen kunde köpas med som ny ?
    Hälsningar Håkan

    som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #54076
    Profilbild5248
    Deltagare

    Eftersom jag funderar på det där med extrapump, som ju kanske inte är klokt- men vad kan bli värre med motorn än vad det redan är – så har jag funderat på vad vattnet skall kyla bort. Hittade uppgiften:
    Av värme in med bensinen:
    30% till drivningen
    38% till avgaser
    9% till värme från motorn till motorrummet
    16% till kylvatten
    Så om man åker upp på en alptopp och använder 80 kW längre stund så puttar man in 80/0,3= 266 kW
    Varav 9% 24 kW skall kylas av vatten. Vid 10 graders tempdiff blir det ca 2800 l/tim som pumpen skall klara. Vad motståndet är i kylarsystemet för att få rätt pumpkurva blir svårt att få reda på verkar det.
    Något skall man ju hålla på med som pensionär så jag sätter in en pump som ger 6000 l vid 0 mvp och 0 l vid 9 mvp.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)