MrMittens

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Nu har du mött din överman, vinschj*vel! #68651
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Motvikten är brukar normalt ligga på havets botten och hålla i liten boj 🙂

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Min D3:a började med sådana meddelanden och symptom vilket slutade i ett kompressorbyte så småningom, vilket är fullt normalt. Du får smyga systemet för att se om det finns några läckor och att nivåregleringen vid varje hjul är hel och inte kärvar. Har du ingen felkodsläsare blir det både knepigt och dyrt genom att bara byta delar. Fungerar nivåregleringen upp & ner? Står bilen snett? Tar den (lång) tid på sig upp & ner? Går kompressorn länge? Är det andra fel i bilen som snarare tyder på dåligt batteri/dålig laddning än just fel i fjädringen?
    OM det är kompressorn kan du antingen renovera den eller byta hela. Prylar finns i England. Enklast är att byta men det är roligare att renovera 🙂

    Tack för svar!

    Jag har en hel radda med misstänkte problem. Men ingen som jag vet har något med kompressorn att göra. BIlen verkar höjja sig rätt. Jag tycker inte den är långsam, det är ju många KG som ska upp. Tar några sekunder upp och ner. Den höjer först baken och därefter kommer fronten seglandes uppåt 1-2 sekunder senare.

    Parkeringssensor ur funktion
    Klickande/kluckande ljud vid inbromsning
    Gnisslade bromsar
    ”Suspension fault”
    Ratt vibrerar
    Baklucka går ej att öppna utan nyckel
    Reservdäcksvinch sitter fast i uppdraget läge (tagit av reservhjulet och vevat upp den dum som man var)
    Backkamera släcks inte direkt man slutar backa utan fortsätter ibland upp till 10 sekunder fast man kör framåt.

    Batteriet varnar konstant också för att det är dåligt.

    Ska lämna in bilen till Sam Bilmode i Göteborg så får de kolla om detta är ”normala” slitage fel eller om jag ska gå tilblaka till handlaren med detta.

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    (Ber om ursäkt för kass stavning som min mobil så snällt autokorrigerat åt mig.)

    som svar på: Vad kör ni på för däck och varför? #47606
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Tack för alla svar!

    Kollar på Pirelli Scorpion AT Plus, någon som vet något om dem?

    Goodyear Wrangler Duratrac 255/55 R19 – blir det inte mycket oljud med dem? Jag kör ju mest motorväg, men vill ha snygga däck som passar bilen (ska man nu ha en tuff bil är det ju lixom bara att löpa hela linan ut, vad är vitsen annars?! 😁).

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Vad brukar ni betala för service?

    Har varit i kontakt med Sam Bil i Göteborg och fått ett väldigt bra och kompetent intryck. De tar 5600:- för en b-service. Hedin de skojarna ska ha 14 000:- jag skulle kunna köpa två bilar för de pengarna. En Meca verkstad tar 10 000:-

    Det är ju otroligt stor skillnad.

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Det börjar bra, sönderskuret däck på en parkeringsplats bara några timmar efter att jag hämtat bilen. Har gjort en polisanmälan och hoppas att försäkringsbolaget tar det! Helt sjukt vilka idioter till människor det finns. Är det något som brukar hända just Land Rover ägare? 😀

    Nå väl, jag fick testa att byta däck på en Land Rover. Det var ju inga problem. Fick också veta att ett ”reservdäck” på min Land Rover var ett däck av samma kvalité som övriga däck. Dock upptäckte jag att verktygsatsen var inkomplett. Endast domkraften låg där, inte ens hävstången för att vrida runt domkraften var med. Men det löste sig med en skruvmejsel jag hade med av en händelse.

    Nu blir min nästa fråga. När ni åker på långaväga turer med er Land Rover. Vad har ni för verktyg med i bilen då?

    Och för att göra grundläggande reparationer själv. Vilka basverktyg skulle ni säga ingår då?

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Fattar ingenting av denna tråd. Jag har haft två Disco 4:or. En 2010:a som såldes efter 20000 mil och 4 år. Det enda felet kom efter 10000 mil och bestod av vibrationer i ratten och slagna bromsskivor. Det åtgärdades i och för sig under en lång och plågsam process av LR; styrleder, rattstång, ny ratt, hjullager, bromsok, skivor mm. Dock utan kostnad för mig, det var en känd fabriksåtgärd. Den andra var en 2013 års modell som rullade 15000 mil utan ett enda fel. Ägaren efter mig, kör den än idag, har kört den ytterligare 10000 mil utan problem med endast nya bussningar och normalt underhåll. Inredningen knakar dock numera. Frågar man ”kontakter” hos generalagenten för Land Rover så menar de att dessa bilar numera kan ha rullat 30000 mil med endast normalt underhåll (service, bromsar etc). Jag har funnit att nyckeln till framgång med LR bilar är att man ska vara ”vaken” för missljud och avvikelser. Ta tag i det direkt! Då blir det inte så dyrt och omfattande. Det och tätare serviceintervaller än det normala är förebyggande. Förutom hel service fick Disco bilarna ny motorolja var 1000:e mil. Mina Defendrar får ny motorolja var 1000:e mil, diffarna var 2000:e mil. och växellådan var 3000:e mil.

    Stort tack för ditt inlägg! Det lugnade mina nerver något nu när bilen är köpt.

    Jag köpte via en mellanhand så jag vet inget om bilen blivit ompysslad utöver servicehistoriken. Men den är testad i en verkstad och man har inte för funnit några problem. Så den verkar schysst.

    Nu är min enda fråga OM luftfjädringen går åt skogen, kan jag laga det själv och vad skulle det kosta? Har hört att just det ska vara rackarns dyrt.

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Klart å betalt! 😎

    Bilagor:
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Jag är lite konfunderad äver prisskillnaden mellan 2010 och 2012:or. Efterfrågar ett köpråd på detta, om ni har dessa två modeller av D4a att välja på vilken skulle ni köpt om man tänker utifrån kostnad för bil resp potentiella service kostnader? 2010 HSE, 19 500 mil. Pris: 133 000 kr 2012 HSE, 15 000 mil. Pris: 233 000 kr * båda bilar verkar vara i gott skick.

    hej. nu är jag absolut ingen expert på D4!! har hu bara gamla LR… men en del har man ju snappat upp genom åren… jag skulle välja den för 133… och köpa ordentliga verktyg och en bra felkodsdator typ Nanocom eller liknande!! långmilare brukar jag annars inte va rädd för!! tyder ju snarast på att dom funkat bra! så om bara grejjer bytts och servats som det ska så… 2,7an i D3 och RRS har väl haft en del problem!! mest tror jag med EGRen!! sen kan väl lagren i motorn snurra så dom skär om man har otur!! och dom tidiga hade ett dåligt fäste för kamremmen på vattenpumpen!! men det lär väl va bytt på dom flesta!! men generellt sett så tror jag D4 är bättre än D3… Håkan.

    Tack, att inte vara rädd för långmilare är ju ett bra tips. Det är ju ett annat sätt att se på det hela.

    Den bilen jag kollat på som gått 19500 mil har servats vid följande mil:
    2610
    6157
    8221
    10687
    13418
    17875

    Det följer väl LR service schema relativt bra?

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    om jag får säga en del så är delarna både billiga och lätta att få tag på, så, om bromsskivor mm inte är i topp byt dem. Både lätt o billigt. Serva bilen själv, lätt och billigt. Filmer på you tube finns för de flesta problem som du kan följa och göra rätt.
    Min verkstad rekomenderade starkt att inte köpa 2,7motorm, som tur var är min en 3.0. Han sa bara sälj…. Utan att förklara varför.
    Att göra arbeten själv kräver att du har uppsättning av bra verktyg och utan det så är du helt körd.
    Momentnycklar, stor låda med olika hylsor, oljor, lyft, värmare, hävarmar, dorn, ringnycklar, mejslar, torx, och mycket mer…och jobbar du under bil utan bra lyft så måste du bekta detta också.

    Tack! Jag tycker det låter vettigt. Är ju kul att få lära sig att meka också, handlar nog mycket om att ha rätt inställning.

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Många timmar med research även denna kväll 🙂

    Någon som vet en pålitlig verkstad med bra priser i Göteborg där man kan göra en inspektion av en Disco 4:a och bekräfta att den är i det skick säljaren påstår?

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Nu har jag läst igenom alla trådar på D4:a brädan här på forumet känner jag mig lite mer informerad av läget. Det är ju inte direkt någon upplyftande känsla man får, det verkar vara mycket strul 😀

    Har alla Land Rover ägare egen verkstad med billyft och diagnostikdator? 😀 Det är lite det intrycket jag får.

    Jag är lite konfunderad äver prisskillnaden mellan 2010 och 2012:or. Efterfrågar ett köpråd på detta, om ni har dessa två modeller av D4a att välja på vilken skulle ni köpt om man tänker utifrån kostnad för bil resp potentiella service kostnader?

    2010 HSE, 19 500 mil. Pris: 133 000 kr
    2012 HSE, 15 000 mil. Pris: 233 000 kr
    * båda bilar verkar vara i gott skick.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Hej 8 vxl automat kom 2012 och har ett vred istället för en vanlig spak. Den 6 växlade automaten är även den helt ok och skillnaden är inte speciellt stor. Den nyare automaten ger en något lägre bränsleförbrukning men skillnaden är inte så stor. Skulle tro att körstil ger större skillnader. Den nyare automaten sägs också vara lite mer robust men byter man olja i den 6 växlade automaten så håller den också.
    /Peter

    Perfekt, det besvarar min fråga om växellådan. Mycket uppskattat!

    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Hej. Jag köpte en D3:a … inte meningen att skrämmas, bara hur det gick för mig. Lycka till.

    Bra att veta hur det kan gå om man har otur, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Köttigt lista! TACKAR! 🙂 Den täcker ju egentligen allt jag frågade efter.

    En fråga som kvarstår – den 8-växlade automatlådan.
    – Finns det på alla 2011 modeller?
    – Har alla bilar med denna växellåda den lilla ”ratten” som fälls upp, eller är det bara på 2012 modeller?
    – Hur pass mycket bättre är den här lådan än den 6-växlade vad gäller hållbarhet och ekonomi? Jag har hört att den är trevligare att köra med, men möjliggör den någon markant skillnad på möjligheterna att köra bränslesnålare.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)