Notifications
Clear all
Sökresultat för: EKA
# | Inläggets titel | Resultat info | Datum | Användare | Forum |
Sv:: Ett par frågor | 7 Relevance | 4 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
Nyare (ja från slutet på 90-talet alltså) LR är landskodade, så att styrenheterna fångar upp en kort bit kod som säger Sverige, det betyder t.ex. automatiskt halvljus, cold climate m.m. För Mellan östern betyder det ingen immobiliser eller larm eftersom stölder är i princip obefintliga och det är ytterst retsamt med larm som står och tjuter hela tiden. Så ändra marknaden till ex. saudi Arabien (ev. GCC på din bil) så kodas det automatiskt bort. EKA beskrivs i instruktionsboken ? Fasen vad smart! Kul med folk som kan. Tack för infon! | |||||
Sv:: Ett par frågor | 7 Relevance | 4 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
Nyare (ja från slutet på 90-talet alltså) LR är landskodade, så att styrenheterna fångar upp en kort bit kod som säger Sverige, det betyder t.ex. automatiskt halvljus, cold climate m.m. För Mellan östern betyder det ingen immobiliser eller larm eftersom stölder är i princip obefintliga och det är ytterst retsamt med larm som står och tjuter hela tiden. Så ändra marknaden till ex. saudi Arabien (ev. GCC på din bil) så kodas det automatiskt bort. EKA beskrivs i instruktionsboken 🙂 | |||||
Sv:: Ett par frågor | 7 Relevance | 4 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
Ja det räcker med rattstyrningen, sladdarna är fördragna redan. Du behöver förstås såga ur hål för knapparna i rattskalet. Angående larmet så är det enklaste att byta EKA till en bra kod, går bra att göra med nanocom. Med en bra kod menas en kod med låga siffror som du alltid kommer ihåg och är enkel att vrida i dörrlåset. Det går även att byta marknad i Nanocom. Det där lär jag få forska i hör jag, kan man alltså vrida koder via dörrlåset?? Och vad menas med att byta marknad ? | |||||
Sv:: Ett par frågor | 7 Relevance | 4 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
Ja det räcker med rattstyrningen, sladdarna är fördragna redan. Du behöver förstås såga ur hål för knapparna i rattskalet. Angående larmet så är det enklaste att byta EKA till en bra kod, går bra att göra med nanocom. Med en bra kod menas en kod med låga siffror som du alltid kommer ihåg och är enkel att vrida i dörrlåset. Det går även att byta marknad i Nanocom. | |||||
Sv:: Larm och startspärr !? | 7 Relevance | 4 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
... i kombit. Då får man mata in EKA koden med låset. Detta går ganska kvickt när man lärt sig men inte roligt. Ligger i planen att ta ner innertaket för att klä om samt fixa detta i år. Jag stängde av larmsignalen så att inte grannarna blir irriterade. Nyckeldioden lyser när man trycker på låsa upp men inget händer. Samma med bägge nycklarna men när bilen är på humör funkar det. Disco 2 2001 Td5. | |||||
Sv:: TD5 Defender startar ej | 7 Relevance | 5 år sedan | Tobias Vahlne | Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 | |
Hej igen! Aktuellt: Har kollat upp allting en gång till. Det finns INGEN mobilizer / startspärr i bilen - inte heller centrallås / EKA Kod. Bilen har - som sagd - fungerat UTAN keyfob / fjärrkontroll lr dyl. i tolv år. Inte heller den "svarta" boxen med 10 anslutningar som brukar sitta vid batteriet finns i min bil. ( Det är kanske ingen Defender...;o)...???!!! ) Alla säkringar / relä är okej. Egentligen kan vi utesluta allt annat - kan väl bara vara styrboxen - eller hur? Jag kommer inte på mera möjligheter. Tyvärr finns det ingen i närheten som kan / v ... | |||||
Sv:: TD5 Defender startar ej | 7 Relevance | 5 år sedan | Tobias Vahlne | Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 | |
Defender har EKA, om du inte har koden sparad (brukar ligga ett kort med i instruktionsboken, så kolla med närmaste ÅF. Du behöver legitimation för att visa att du äger bilen. | |||||
Sv:: TD5 Defender startar ej | 7 Relevance | 5 år sedan | Tobias Vahlne | Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 | |
finns det nån EKA kod på Defender?? | |||||
Sv:: Låskista (förar) p38 | 7 Relevance | 5 år sedan | Tobias Vahlne | Köpes | |
... larmet. När jag äntligen fick tillfällen att plocka ner allt så visade sig att en och annan kabel var utdragen från låskistan, vilket förklarar larm och svårigheten att använda EKA-kod. Satte ihop allt och kunde därmed starta bilen. Som sagt stort tack för ditt engagemang och hjälpsamhet. Med vänliga hälsningar Akram | |||||
Sv:: Hjälp med att Låsa upp BECM | 7 Relevance | 5 år sedan | Tobias Vahlne | Range Rover P38A (1995-2002) | |
Din lokala ÅF kan ordna EKA koden, du behöver ta med dig id och regbevis samt fullt VIN för att visa att det är du som äger bilen så löser dem det | |||||
Sv:: Tändbekymmer 3,9 V8 | 7 Relevance | 6 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery I (1989-1998) | |
Hej. Min betedde sig ungefär så... Så jag kopplade bort larmet med EKA koden... Då hoppade den igång!! Men efter det så har det räckt att larma av med fjärren (och brickan) men larmbrickan som man lägger på rattstången har du antingen inte!? Håkan. | |||||
Sv:: TD5 Defender startar ej | 7 Relevance | 5 år sedan | Tobias Vahlne | Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 | |
Hej Håkan. Jag har också en td5a 99 10p, men med eftermonterat larm så den funkar annorlunda. Men om jag har förstått det rätt, så när din ECu är låst, så kan du inte komma in i den med en nonocom eller dylikt. Dock skall man kunna stänga av startspärren med Nanocom, fast först efter att du har låst upp den. Så det är lite moment 22. Du kan ju ringa till Bellautoservcie i england. Dom tar emot ECu på post och avinstallerar startspärren för en ganska saftig summa. bellautoservices.co.uk Annars tycks det som om alternativen e få och dyra. 1. Ny key fob och få den programmerad av LR 2. Programmera bort startspärren direkt i din ECU 3. Få den hemliga koden som du kör i förardörrens nyckelhål (Emergency Key Access (EKA) code) av Landorver med hjälp av ditt VIN. 4. Köpa en blank key fob, programmera den själv i en Nonocom (kräver dock en upplåst ECu) lycka till | |||||
Hjälp! Motorn går inte runt TD5. Vad göra? | 7 Relevance | 8 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
... att en eller några av spridarna läcker. När jag dragit runt motorn för hand lättar trycket i cylindrarna men när jag sedan försöker starta med hjälp av startmotorn så verkar det som att det inte finns kommer fram någon soppa. Vågar man prova med startgas eller är det ett dåligt alternativ? Tänkte få ingång pärlan så att jag sedan kan få hjälp av MadMax att lösa EKA-problematiken. Tacksam för svar | |||||
Hjälp! Motorn går inte runt TD5. Vad göra? | 7 Relevance | 8 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
... att en eller några av spridarna läcker. När jag dragit runt motorn för hand lättar trycket i cylindrarna men när jag sedan försöker starta med hjälp av startmotorn så verkar det som att det inte finns kommer fram någon soppa. Vågar man prova med startgas eller är det ett dåligt alternativ? Tänkte få ingång pärlan så att jag sedan kan få hjälp av MadMax att lösa EKA-problematiken. Tacksam för svar | |||||
Hjälp! Motorn går inte runt TD5. Vad göra? | 7 Relevance | 8 år sedan | Tobias Vahlne | Discovery II (1999-2004) | |
[Originally posted by Boyum] Min Disco II:a har stått ett tag pga problem med startnyckel. Senast jag startade och körde den, med hjälp av EKA-kod, gick den som en klocka. Provade att starta den häromdagen men batteriet var klent så jag skaffade ett nytt med bra kräm. Startmotorn orkar inte dra runt motorn utan det känns som att den "hugger fast" direkt. Vad göra? Spontant skulle jag vilja prova att dra runt motorn för hand för att se om den överhuvudtaget går att rubba. Är detta möjligt att göra? Någon som har varit med om liknande och hur löste ... |