Svensk Land Rover Klubb

Svensk Land Rover Klubb (SLRK) är en förening för Land Rover och Range Rover ägare. Ett av de få bilmärken som har en egen själ och som snabbt förvandlar sin ägare till entusiast.

Vår vision: Svensk Land Rover Klubb skall verka för att medlemmarna får nytta och nöje av sitt medlemskap.

Våra kännetecken: Öppenhet, hjälpsamhet, och pålitlighet.

Klubben bildades 1987 och är idag en av Sveriges största märkesklubbar med ca 1.250 medlemmar. Inom SLRK finns ett tvärsnitt av Sveriges befolkning. Vi har både kvinnor, män och hela familjer bland våra medlemmar. Vi strävar efter att såväl enskilda medlemmar som hela familjer ska kunna ha roligt tillsammans och få ut något positivt av klubbaktiviteterna oberoende av tidigare erfarenheter eller vilken utrustningsnivå Land Rovern har. Bilparken består av både nya-, äldre- och veteranbilar. Biltypen Land Rover knyter inte sällan till sig människor som uppskattar fina naturupplevelser, äventyr, resor och som gillar både stora och små utmaningar. På medlemsträffarna möts såväl nya- som erfarna Land Rover-entusiaster, vi bjuder på lite avkoppling från vardagen, underhållande aktiviteter och så delar vi givetvis gärna med oss av våra erfarenheter.

Våra aktiviteter innehåller allt mellan greenlaning till avancerade expeditioner, alltid med nära anknytning till olika naturupplevelser. Vi tränar och byter erfarenheter när det gäller off road-körning, såväl lätt som svår, allt beroende på vilka förkunskaper eleven har. Off road-körning är dock inte vår huvudinriktning, denna aktivitet skall mera ses som en kunskapskälla att ösa ur för att kunna utnyttja bilens fantastiska prestanda på ett tryggt och säkert sätt.

Varför kör vi Land Rover? Lockelsen är den samma för oss alla – äventyret – vilket vi ständigt längtar efter! I det perspektivet är det viktigt att välja en bil som inte bangar för något. Det är helt enkelt bilen som på ett säkert och varsamt sätt tar oss ända fram till målet. Winston Churchill fällde följande träffande kommentar då han mottog sin Land Rover ”när det gäller det bästa behagas man lätt”.

Vi genomför tre riksträffar utöver de lokala möten som våra distrikt arrangerar. Vår medlemstidning heter Rover Land och utkommer med fyra nummer per år.

I tidningen kan man läsa allt om klubbens aktiviteter runt om i landet. Här kan man också läsa spännande reportage om t.ex. hur man renoverar, bygger om eller utrustar sin bil. Många av våra medlemmar berättar om spännande resor och expeditioner som de genomfört eller som de planerar att genomföra.

Som medlem i Svensk Land Rover Klubb har du alltid nära till en vän oberoende var i världen du befinner dig. Land Rover-klubbar finns världen över.