Notifications
Clear all

Kraftlös med mycket svart rök Defender

7 Inlägg
1 Users
0 Reactions
120 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Körde min Defender 300tdi -98 på väg ,helt plötsligt blev bilen kraftlös och rök svart
Kan någon tala om vad som är felet


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

skulle gissa på att turbon skurit!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

I bästa fall är det någon av slangarna som brustit eller släppt.
Kolla alla slangar, anslutningar och turbon.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Håller med. Kolla att slangen från turbon inte har spruckit.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

För att en förbränningsmotor, Otto- eller Diesel-, ska fungera optimalt krävs en idealisk blandning av luft och bränsle.
För lite bränsle. liksom överskott av bränsle, leder till effektminskning.
I ditt fall GISSAR jag på bränsleöverkott, eftersom motorn upplevs som kraftlös och dessutom svartryker.
Således bör insprutningssystemet kontrolleras och eventuellt justeras/renoveras.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Sitter en slang till dieselpumpen ihop med turbon, kan kanske vara den. Sitter ett membran i diswlpumen som slangen går till, gast exakt hur det funkar har jag ingen aning om men det är alltid bra att börja med det lättaste att felsöka. Svartrök är för mycket bränsle låter det som. Turboras är väl oftast blårök. Fast en turbo till en 300tdi är inte dyr?

https://fourby.co.uk/epages/950004277.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/950004277/Products/CHRA


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Svartrök kan vara bränsle överskott, men bränsle överskott kan också bero på för lite luft. ex Turbo. EGR ventiler som hänger sig ger också svart rök, liksom stopp i Intercooler eller större luftläckage som sprickor i slangar. Hörs det annorlunda, pyser?
Kommer felet direkt eller bara ibland? Har haft Turboslangar som spricker, men bara det inre lagret, ibland vid laddtryck så smiter luften emellan yttre och inre lagret och då blåser det inre upp som en ballong och stryper all luft tillförsel med mycket svartrök och ingen ork i motorn. för att kolla måste alla slangar demonteras och göras rent invändigt och nogrant inspekteras. Man kan känna lite på dem innan man tar av dem för att se om någon känns misstänkt.


   
SvaraCitera
Share: