Har tänkt att köpa Land Rover LED-strålkastare till min Defender i dessa mörka tider ,Kan någon hjälpa mig som har erfarenhet av köp av Land Rover LED-strålkastare .. märke? Var det är bäst att köpa ,
Följer gärna tråden, samma funderingar själv.
Finns oändligt med varianter men lite jämförande data.
Själv söker jag inte någon variant med inbyggd blinkers eller dylikt men de får naturligtivis gärna ha ett tilltalande utseende.
Har någon erfarenhet, goda eller dåliga av själva montaget vore det också kul att höra.
Har tänkt på vanlig H4 led för ca 1500:- vet ej om det funkar
Jag har jobbat i 18 år med belysningsartiklar (kvalitet, funktion, lagkrav m.m.) hos en svensk lastbilstillverkare så jag har kanske blivit lite yrkesskadad vad gäller belysning. Vill därför ge lite bakgrundsfakta innan jag kommer med något råd. Utan att fördjupa sig alltför mycket i terminologi och udda avarter kan man säga att belysningsanordningen för att belysa vägen vid körning bör kallas STRÅLKASTARE (inte lampa eller lyse). I en strålkastare finns det i princip tre olika LJUSKÄLLOR att välja på::
a) Glödlampa där ljuset alstras av en glödande tråd (t.ex. H4, H7)
b) Gasurladdningslampa där ljuset alstras av en ljusbåge som uppstår mellan två elektroder med hög spänning (t.ex. D1, D2 , populärt kallat "Xenonlampa")
c) LED där ljuset emitteras från en strömgenomfluten halvledare (elektroluminiscens).
Förenklat kan man säga att de olika ljuskällorna är väldigt olika varann, både vad gäller fysiken och geometrin. En seriös strålkastartillverkare konstruerar sin strålkastare (lins, reflektor, ventilation, dränering, kylning etc.) helt beroende på vilken ljuskälla som används. Man ska därför aldrig byta typ av ljuskälla i en strålkastare, det kan bara bli fel (och kanske också både olagligt och farligt, t.ex. brandrisk).
Om ovanstående blev för tråkig läsning är alltså det korta rådet att gå på en strålkastare som från början är konstruerad med LED som ljuskälla. Där finns det en uppsjö att välja mellan, bl.a. på ebay.co.uk. Tänk dock på att många av dessa endast görs för vänstertrafik (engelska marknaden).
Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av olika eftermarknadsfabrikat (här får andra fylla på) men kan ändå komma med några allmänna erfarenheter från mångårig testverksamhet.
Fördelar med LED är att man slipper byta glödlampa, de drar mindre ström och att man i regel får ett vitare ljus (men inte nödvändigtvis bättre ljusflöde).
Nackdelar är att det är svårt att bli av med is/snö på utsidan och kondens/imma på insidan (detta är ofta ett stort problem!), de är i regel väsentligt dyrare än glödlampsvarianter och går de sönder kan man inte stanna vid macken och köpa en ny ljuskälla.
Grundtipset är att välja en modell som ger ett bra halvljus. Extrafinesser som positionsljus, DRL m.m. kan man vara utan (personlig åsikt) och helljus kan man alltid få bra med tillräckligt många extrastrålkastare/ramper. Strålkastare som åstadkommer ljusbilden med linselement har generellt större potential än reflektorvarianter att ge bra ljusflöde ("starkt ljus"). Misstänker att många försöker sälja med stylingargument mer än ren funktion. Sen är det upp till var och en att göra sin egen prioritering.
Bästa råden kan säkert de ge som redan köpt, monterat och testat (ge ärliga utlåtanden, skönmåla inte). Blir intressant att följa denna tråd.
Då det gäller 7" ljusinsatser så finns det en hel djungel att välja på, dessa passar ju även andra off road fabrikat, tänker dock inte nämna någon men googla på den amerikanska hittepå tillverkaren 🙂 Finns en del tester på youtube bla där de mätt ljus styrka, jämför kvalité på material och hur skarp ljuslinje , ströljus osv
Hej
Spara pengarne, besiktningsmanden kommer underkänna din bil med LED strålkastare. Jag hade investerat i fina nya LED 7"s lampor, men fick återmontera de gamla strålkastare. Svensk besiktningshysteri igen
Hej Steffen,
vad var motiveringen för att inte godkänna Led lamporna?
Hej Henrik för att få ha led strålkastare måste man ha automatiskt höjd justering. Men sen tror jag inte det är så enkelt att bara eftermontera det utan det ska nog va nått som är byggt för den bilen original tror det fanns nån av de sista årsmodellerna som hade det som man skulle kunna använda. Och sen ska det såklart regbesiktias också.
Körte till besiktning med mina nya LED headlamps, blev en 2'er direkt, trots att jag har höjdinställning gick det inte igenom! En bil skall vara type godkjent med LED lampor enligt besiktningsgubben
Nu monterer jag dom på min traktor :-(((
Hej Jag har LED blinkers på min 97.a Defender 90. Nu lyser det åt alla håll när jag blinkar som på varningsblinkers. Dock blinkar jag åt vänster så lyser det starkare där och svagare åt höger. samma sak åt motsatt håll.
Bilen har varit på T&G Bilverkstad i Bollebygd idag men de gick bet på det, de har sökt överallt.
Någon som har förslag och tips på någon som är duktig på bil el.
Du behöver ett justerbart relä. Brukar följa med satsen med lampor. Ska sitta en lite ratt/skruv på relät.
Körte till besiktning med mina nya LED headlamps, blev en 2’er direkt, trots att jag har höjdinställning gick det inte igenom! En bil skall vara type godkjent med LED lampor enligt besiktningsgubben Nu monterer jag dom på min traktor :-(((
Bilen måste även, om den inte är helbilsgodkänd med LED-strålkastare, förutom automatisk höjd-/längdreglering, även vara försedd med strålkastarrengörare.
Orsaken är rätt självklar - strålkastarna ska inte blända andra trafikanter.
Ett allmänt känt sätt att förbättra strålkastarnas effektivitet, inom lagen, är att montera samma samma strålkastarinsatser som finns som standard på SVX-modellerna.
Härutöver "reläa" strålkastarna = ansluta strålkastarna över relä, med bättre/kraftigare ledningsarea, och låta ordinarie elledningar endast påverka reläet/reläerna.
Grädden på moset uppnås med kvalitetsglödlampor från Osram eller motsvarande kvalitetstillverkare..
Fick också en 2:a för LED-strålkastare på min Puma vid den senaste besiktningen. Bilen hade dock gått igenom två besiktningar innan med dom på, så det var väl en övernitisk besiktningsman, helt enkelt. Eller att man numera ser strängare på det.
Om orsaken till att man inte får ha LED-strålkastare är att de skulle blända, så kan jag inte påminna mig om att jag någonsin haft mötande bilar som t.ex. blinkat på mig, vilket ju annars är den normala reaktionen av en mötande bil som bländas. Och då har jag bilat så långt som ner till Spanien och tillbaka med LED-strålkastare.
Har man dom rätt inställda så kan det ju knappast vara några problem. En felinställd halogenstrålkastare bländar i sånt fall också. Och att man dessutom skulle behöva strålkastarrengöring för LED-strålkastare låter ju helt befängt. Fullständigt korkad regel som nu tvingat mig sätta på SVX-modellens strålkastare som är rejält mycket sämre. Och utan strålkastarrengöring så de blir ännu sämre ändå.
Ja ha! ännu en olycksbroder i LED-träsket!Jag kan hålla med "4557" i Åkers Styckebruk om tingens ordning.
MEN i resten av EU är det godkänt att eftermontera 7´´ LED-insatser. I Germania (Tyskland) kräver Tûv/Dekra som utför all slags besiktning, att de nymonterade LED-insatserna ska vara E-märkta. Det är alla, som säljes på "världsmarknaderna"
i vår "conformitets"-frälsta Union.... Märk väl att Norge, Island och Schweiz följer den ickesvenska normen....
På den gröna ön GB är det helt grönt med LED, såvälsom i USAmerika och Canada. ....
Men vad hjälper detta när vi i landet "lagom", där alla rabblar "liksom & typ" och där besiktningsorganen heter "Carsuspect Besikt..aaa m.m. Min LED-lycka har jag mött hos gamla rejäla "Svensk Bi(l)provning, där man med upphöjt lugn och honungsleenden bedömt mina e-märkta LED- insatser med kommentarer som: så bra lyse du har och så rätt de lyser.. Men Sverige är bäst i världen, nu ska vi ställa om ..allt ska lysas upp...Men tänk om vägen till helvetet till sist bara kantas av laddstolpar..... Skriv till en minister så kanske det "knyter upp sig"
Eller gå och rösta i Höst.....
Tänd ett ljus för behövanden!!
Knut i Hishult
Hej har LED blinkers på min. de började blinka runt om på alla sidor oberoende om jag tog höger eller vänster sida, tjuvström.
Bilverkstaden gick bet på det och gav upp. Men en god vän hjälpte mig, han satte in två extra vanliga lampor under huven som motstånd, sedan kunde jag besiktiga bilen utan anmärkning!