Hej! Tänkte kika lite vad för olika viskositeter och klassningar ni använder i växellåda, fördelningslåda och fram respektive bakaxel.
Hur tjock olja går det att köra? Vilka oljor rekommenderas till olika ändamål?
Jag har en dunk med mobil1 75w140 som jag tänkt använda, tänker däremot på att den kanske blir för tjock när det blir kallt?
Det pratas en del om en MTF94 olja jag inte hört talas om heller?
Alla tips och råd mottages tacksamt då jag alldeles snart ska riva bakre diffen för byte av lite tätningar mot kardansidan och i samband med det tänkte byte resten av oljorna 🙂
Motorolja och filter byter jag varje år. Köper på Swedol, inget syntetiskt.
Olja i lådorna & axlarna , tja, bytte ism rambyte 2014 byter kanske snart igen ... isf kommer guckan från ... Swedol !
Det är en Landrover, inte en lynnig avelshingst från ett arabland ! Den ska tåla stryk !
/ Lasse # 125
här står en del om MTF94... https://vps.slrk.se/topic/kopa-texaco-mtf-94/
skälv har jag nästan bara använt 80w90 olja i nästan alla bilar... både Landrover och ickebilar!!
dock ibland lite andra oljor i axlar... beroende på rek.
men hade en BMW 525 TDS... den skulle ha ATF i den manuella lådan!!
och i min Alfa 159 har jag nån specialolja!! så vx.lådsolja är en riktig djungel!!
Jag kör B...temas ATF olja i lådan på frugans Defender. ?
ATF används i de flesta lådor idag. ?
Mvh, LR Doc Max
Du kommer att få lika många svar som LR-ägare. Det finns en spec på din Defender från LR som står i instruktionsboken, vill du använda andra oljor så är det ditt val. Bifogar två länkar med exempel på förteckning på oljor. Det är bara att googla vidare. Utvecklingen på oljor har ju inte stått still sedan -98 så du kan med lite arbete komma fram till dina egna oljeval. . MTF94 gäller växellådan R380 på Td5. När det gäller oljor i axlar och lådor finns det en evighetslång diskussion kring GL4/5 och gulmetall. Så, mitt tips är att utgå från den rekommenderade specen, syna eventuella alternativ och säkerställ att ditt oljeval minst motsvarar LR-specen. Tillverkare och inköpsställe är ganska irrelevant kan jag tycka. Och byt hellre olja oftare än sällan - billigt förebyggande underhåll.
https://www.defender-landrover.co.uk/p/series-one-1600cc-and-2000cc-petrol.html
/
aldrig fel att prova, själva "upptäckte" som vi tidigare skrivit...att MTF 94 gav något sämre resultat vid varm motor men något lite bättre resultat vid kall motor (jämfört med Castrol)...men som sagt väldigt små differenser...ska prova ATF som rekommenderas av en del seriösa "Defender firmor"...
vänligen
Denis & Liselotte
Tack hörni för alla svar. Egentligen tror jag att jag mest var ute efter att få reda på om det är någonting som direkt avrådes att hälla i, men efter en hel del efterforskning så verkar det inte vara av någon direkt större vikt.
Täta oljebyten (i motor,vxl,t-case,axlar mm) lär det bli hursom 😉
Ska prova att köra min 140olja i axlarna iallafall, även fast jag jämt precis bytte olja i framaxeln till 80w90.
Är det någon som har tips/råd gällande tätningsbyten i salisbury axel bak så kan ni ju hojta till! Den läcker framåt mot kardan, beställt
RTC1139
FTC5258
AEU2515G
Någon mer packning/tätning jag kan tänkas behöva?
75w140 som jag tänkt använda, tänker däremot på att den kanske blir för tjock när det blir kallt?
Nja, det är tvärtom.
80w-90 är 80 är när det är kallt och 90 när det är varmt.
75w-140 är alltså tunnare (75) när det är kallt och tjockare (140) när det är varmt.
Bra grejer, med andra ord!
T