Förr var det inte helt ovanligt med Volvo B18-B20 motorer i seriebilar. Men har någon av er bytt motor till ett annat fabrikat i en Defender? Inget ont om 300TDI, men Volvos B23 eller B230 borde kunna fungera som ett alternativ åtminstone om man gillar bensinare. Superenkla kamremsbyten som tar max 20 minuter att utföra får man ju på köpet. Frågan är ju också vad bilprovningen har för åsikter. Det vore kul om några som har erfarenhet av liknande operationer kunde skriva några rader i tråden.
mvh. Ray.S. #86
Oj,oj.......... Över tre månaders kompakt tystnad. Var denna tråd liktydig med att svära i kyrkan?
mvh. Ray.S.
Carl-Johan Amilon har en seriebil med B18 i. Dock satt den i när han hade köpte den. Även Johan Kinle har ägt samma bil innan.
Jo,visst. Även undertecknad äger en seriebil med B18. Men nu gällde ju frågan motorbyte mot annat fabrikat i Defender.
mvh. Ray.S. #86
Hej.
En b23 borde väl vara att föredra framför en 230... mest med tanke på insprutningen. .. Dock så tror jag dom är lite klena!! Men som du är inne på så är dom ju väldigt lättskruvade! ! Enda motorn jag träffat på med enkla kamremmsbyte är 108hästars dieseln i Mazda b2500/Ford Ranger. ..
Håkan.
Instämmer..... En B23A. (förgasarmotor) ligger nog bäst till. Enkel, och med mindre antal potentiella felkällor än B230 insprutmotorn. Effekten ligger på samma nivå som 300TDI, d.v.s. 112 HK. Vridet är 185 NM. Dock vet jag inte vid vilket varvtal.
mvh. Ray.S. #86
Jag tror att man får blankt nej hos vem det nu är som ska godkänna ett motorbyte i dag. Äldre 90 och 110 kanske, men jag tror att 90-talare är för nytt.
Nu vet jag inget om det här mer än att en kompis hörde sig för om att byta ut V8:an i hans 90-tals RRC till en diesel. Svaret blev att det gick inte...
Att byta till en annan diesel kan kanske lyckas pga okunskapen om hur det ska se ut under huven. Cummins BT-4 lär ju gå att skrämma upp ganska rejält och den bör ju också få plats.