Hej,
Har en Defender Td5 2006 med slitna lyftare och kamaxel. Måste byta, och därmed lossa skruvarna som håller cylindertoppen. Då ska topplockspackningen bytas, enligt manualen. Jättemycket jobb! Är det verkligen nödvändigt? Vad är risken med att fuska, och inte byta topplockspackningen?
Vänliga hälsningar
5021, Per Warg
Jag skulle inte chansa. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och byta topplockspackning, när du ändå är igång med jobbet.
"Vad är risken med att fuska? " Ja, det är väl ganska uppenbart. Det kan bli otätt, och då får man göra jobbet en gång till.
Mvh. Ray.S. nr. 86.
Ja ny packning måste det vara. Med tanke på att kolvarna går över blocket,
gör rent ytorna toknoga. Sen måste även det vara nya topplocksbultar för de ska dras i moment och sen i vinkel med gradskiva och sträcks.
Undrar om inte styrstiften ska bytas också, eller var det bara om man hade de i plast.
Tar upp en gammal tråd........ Jag åker förbi dig flera gånger i veckan, senast idag då vi fällde träd i Sörby-Valåker. Det verkar som om du fått igång bilen igen, eftersom den är i rörelse.
mvh. Ray.S. nr. 86.