Hej, har några frågor om hjul och däck till Defender som jag hoppas, och tror, att någon har svar på.
Jag kör plåtfälg med slang. Min däckkille säger att det måste vara slang. Andra erfarenheter? Har tidigare, p.g.a för tunna innerslangar, haft många punkteringar pga slangslitage. Alu fälg/slanglöst skulle avhjälpa framtida problem men jag gillar plåt. Är det någon som har någon "lösning"?
Har nu fått tag i tjockare Michelinslangar. Vilken slang använder ni? Märke, inköpsställe.
Jag kör på General Grabber AT2 och måste nog köpa 4 nya däck pga ett har börjat ge sig. Mönstret har börjat sina något då de rullat några år. Visst måste jag väl byta alla fyra?
Är det någon som vet om General Grabber AT3 är efterföljaren till AT2? Dvs ett snarlikt däck?
Mvh Fredrik Gibson i Visby
Jag körde med originalfälgarna på min Defender -98 , utan slang. Inga problem med det. Förra ägaren, körde 25.000 mil utan slang.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Vilka plåtfälgar använder Du? Är dessa avsedda för slang måste Du montera slang. Är fälgarna avsedda för slangfria däck, kan Du montera utan slang. Om Din däckkille säger att Du behöver slang finns det en stor chans att han har rätt. De nyare LR plåtfälgar borde dock klara slangfria däck.
Jag skulle definitivt byta alla fyra däck. Om något av de äldre är i hyfsat skick fortfarande kan Du ju spara det som reserv.
Kolla numer på fälgarna, kolla alla och om olika meddela alla olika artikel nummer så kan vi nog hitta dem och se om de är för slang eller utan 🙂
Kolla numer på fälgarna, kolla alla och om olika meddela alla olika artikel nummer så kan vi nog hitta dem och se om de är för slang eller utan
Hej, hittade 5 olika nummer. 1390, ANR4636, FV2000727, 5.50Fx16x33, OO343J samt EO352J (skillnad på sista nr) Vilken kan vara artikelnr?
Mvh Fredrik
Kolla på ANR4636 på nätet. Ser ut att vara fälgar för slang.
ANR4636 - standard steel rims, 5.50Fx16, tube type
Vet inte om jag har rätt men har fått för mig att "äldre" fälgar (läs serie) är nitade och otäta och därför krävde slang och att däcken (ofta Michelin) var anpassade på insidan för detta medan "nyare" (läs Defender, Discovery) är svetsade och därför inte behöver slang och att modernare däck är elakare på insidan mot slangar. Alltså, om man kör med "gammal" fälg + slang men "nytt" däck riskerar man att däcket sliter på slangarna och man får punktering i tid och otid.
Lösningen i ditt fall är att byta till tubeless fälgar så att du kan köra på moderna däck utan risk.
Sen jag köpte min första uppsättning Wolffälgar så har jag aldrig haft slang i dem, oavsett om de varit märkta "tubed" eller "untubed". Det har inte varit några problem !?
/Ingemar
Det är en salig blandning på fälgar och det finns ju alltid en risk att någon köpt äldre fälgar till vinterdäck som sedan kom att användas som sommar fälgar eller vad det nu är.
Så alltid värt att lägga 5 min på att googla, och som redan nämnts så är dessa avsedda att användas med slang. sen är de bara täta så går det att köra utan.
Tack snälla för alla svar. Har nu beställt fyra nya General Grabber AT3 och så får vi se vad min däckkille nu har att säga om slang eller slanglöst. Det är väl inte svårare än att prova slanglöst kan jag tycka. Det kanske också blir fyra nya fälgar av modernare snitt framöver. Bil är en riktigt bra spargris! // Fredrik
Uppföljning. Vi slipade av insidan av fälgen lite lätt för att ta bort gammal färg och annat elände och slängde på fyra nya däck. Det verkar fungera kanon utan slang, i alla fall de första 50-60 milen. Borde provat slanglöst för länge sedan, det skulle sparat mycket tid och elände. Återigen, tack för hjälp med kloka tankar och synpunkter // Fredrik