Hej, har en dubbelhytt 110 defender.
Är ny här på forumet.
Har haft bilen, typ 10år.
Köpte bilen som en 2002:a
Men i registreringen står det 2000.
Kan det stämma?
Lite viktigt, när man letar reservdelar och så....
Behöver en wire till vinderutetorkarna.
Mvh Bosse
Om du tänker på transportstyrelsen så är det inte helt ovanligt med fel!! Men borde väl gå att kolla via chassinr... ibland så står det ju före och efter ett visst nr när man köper delar!!
Kanske går att kolla annars via nån Landrover återförsäljare...
Hej, många tack för svaren.
Med hjälp av detta, vet jag nu att jag har en 2002:a.
Har lite andra frågor, som jag återkommer med.
Mvh Bosse
Du är välkommen med frågorna Bosse. Jag är bara en enkel bilägare och delar gärna den erfarenheten jag själv har.
Försök vara lite specifik i överskriften till trådarna. Det finns rätt många trådar med "Defender 110 CCPU". Det säger ju inte så mycket.
Någon gång kanske vårt forum går att använda till något vettigt och då är det bra att vara lite mer specifik så går det att söka med högre träffsannolikhet. Du kan försöka söka något i den basala sökfunktionen som finns eller gogglar du helt enkel din fråga och lägger till SLRK. Då kan du få träffar från det tidigare forumet också. Eller kan du tråla igen forumets avdelning för Defender. Finns en del svar där redan.
/
Nytt problem…
Bilen har blivit trött, under de sista 2 åren.
Har bara kört den på sommaren, så det har funkat ok ändå.
Har bytt läckande bränsleregulator, trodde kanske att det skulle hjälpa.
Exempel, på 5:an, 80 km/h i motvind, 90 i medvind, och lite nedförsbacke (Öland)
Är det justering av bränsle insprutning eller har turbon tröttnat?
Har ni idéer?
Mvh Bosse
hej. ja nu vet jag ju inte vad du har kollat... och vad du har koll på... så kanske upprepar sånt du vet!! 😉
igensatt luftfilter stryper ju motorn... likväl som en dålig turbo!! hur mycket har den gått??
kablaget till spridarna kan ju påverka!! det byter väl en del varje år!! kan ju skada ECUn annars...
nån broms som ligger på kan ju göra att den går tungt!! men då blir det ju varmt!! så lätt att hitta...
If you put the vin into this site it gives a lot of information https://www.lrworkshop.com/vin-decoder
Mitt tips för vad det är värt:
1. Ge bilen lite kärlek och en B-service med extra allt. Då har du ju satt ett bra utgångsläge för vidare felsökning. Om det inte är några andra konstigheter och fortfarande allmän trötthet finns det absolut enkla metoder för att hitta anledningar. Forumet är en fantastik källa till kunskap men att byta lite delar på måfå och att göra flera åtgärder samtidigt gör det logiska kunskapsläget begränsat. Köp dina prylar hos LRparts.net eller hos Landyman här på forumet (han är väl lättare att hitta på FB-gruppen).
2. Fel på bränsleblandning kan bland annat bero på fel på luftmassemätaren, MAP-sensorn, brustna slangar efter turbon, kärvande wastegate, läckande grenrör, fullsketen intercooler etc etc Finns hur mycket information som helst på var och en detalj. När servades bromsarna senast som Håkan skriver? Inklusive trumbromsen till handbromsen bakom växellådorna. Är tanken full med skit och alger? Kom ihåg, en åtgärd åt gången,
3. Olja i kablaget ger sannolikt fler oförklarliga och konstiga åkommor men är lätt att kontrollera.
4. Börja inte på pkt 2 och 3 utan att ha genomfört punkt 1.
Lycka till!
/Martin
Diverse bra-att-ha-länkar:
https://vps.slrk.se/topic/ensam-sexkants-skalle-22-mm/
Hej igen, nu har jag, eller låtit göra, följande.
Från början.
Jag har haft bilen i typ 10 år, den hade gått 7000mil, när jag köpte det, nu 18000mil.
Så jag känner ganska tydlig skillnad på hur den går.
Nu är följande gjort.
Bytt läckande bränslerehulator.
Bytt luftfilter.
Gjort service, oljebyte bytt oljefilter samt bytt bränslefilter.
Samtidigt kollade dom lite allmänt på motorn, bla på turbon.
Som dom tycker fungerar ok.
Bilen är fortfarande trött…
Det visar sig speciellt på 5:ans växel
Bilen har svårt att hålla 90km/h.
Skulle allt kunna bero på den större och större inblandningen av biobränsle i dieseln?
En vanlig felkälla med de symptom du nämner är luftmassemätaren. Den sitter alldeles efter luftrenaren, prova med attt lossa kontakten till den, starta sedan, motorn kommer gå verkligen dåligt i ca 20 sekunder, sen kommer den att gå riktigt. Får ECU inget vettigt värde från LMM så går den in i ett defaultläge. Den kommer ryka lite på låga varv med hög last men annars gå som vanligt.
luftmassemätaren kan definitivt stöka till det...
tycker absolut du ska kolla kablaget till spridarna!! vet dom som byter varje år för säkerhets skull!!
men låter som om du inte kör jättemycket!! så kolla i tanken också som nämnts tidigare!! du kan ju ha alger eller nåt annat där...
och kör på HVO 100 eller blankdiesel!! skälv kör jag bara på det senare!!!
var i landet finns du?? om du vill testa och byta luftmassemätaren så har jag 4 D2 TD5... så då kan du ju låna en och testa med!!
såvitt jag får fram så är den samma på Defender och D2...
Ta en skiftnyckel och rör på wastgaten (armen som sitter på grenröret) fram och tillbaka.
Mkt vanligt att den kärvar och kan fastna i ”öppet” läge så du sämre turbo tryck.
Detta tar endast några minuter.
med förhoppning om att din Defender går som den skall...hur gick det ?