Hej jag behöver sätta en elektrisk kylfläkt på min steg 2 optimerade Td5. Fundera på dubbel fläkt.
Har någon något bra tips på en sådan fläkt.
Kolla på skrotarna. Jag använde Ford Mondeo fläktar till en Discovery 1
Kolla på skrotarna. Jag använde Ford Mondeo fläktar till en Discovery 1
Okej tack. Men jag vill helst ha en ny för en td5
Hej Emil,
Kika på länken.
https://www.revotec.com/acatalog/Land-Rover-Tailormade-Cooling-Kits.html
Mvh, LR Doc Max ⛑️
Hej Emil,
Kika på länken. https://www.revotec.com/acatalog/Land-Rover-Tailormade-Cooling-Kits.html
Mvh, LR Doc Max ⛑️
Tack hade kollat på dom tidigare. Tänkte köpa en sådan men undrade om någon hade något annat alternativ.
nyfiken undrar vad steg 2 optimering innebär 🙂
Antar att det är fullt flöde i kylsystemet med en fungerande/ny termostat och påfyllt kylsystem. Ett bra trick att tömma luft i systemet är att i en rimligt stor rondell hålla tillräcklig fart för att luta ordentligt. Kör några varv, det ger en märkbart högre temperatur i luftutblåsen och lägre temp i motorn... Tyckte att min Td5:a klarade värmen ganska bra. Hade en Nanocom inkopplad över tid och såg inga jättehöga temperaturer när allt lirade. K&N luftfilter, större LLK, ingen EGR, ingen kat, ingen mellandämpare och en bra bit över steg 1 i mjukvaran. En ny original kylare hjälpte också till.
https://vps.slrk.se/topic/intercooler-td5/
https://vps.slrk.se/topic/intercooler-td5-4/
/
Antar att det är fullt flöde i kylsystemet med en fungerande/ny termostat och påfyllt kylsystem. Ett bra trick att tömma luft i systemet är att i en rimligt stor rondell hålla tillräcklig fart för att luta ordentligt. Kör några varv, det ger en märkbart högre temperatur i luftutblåsen och lägre temp i motorn… Tyckte att min Td5:a klarade värmen ganska bra. Hade en Nanocom inkopplad över tid och såg inga jättehöga temperaturer när allt lirade. K&N luftfilter, större LLK, ingen EGR, ingen kat, ingen mellandämpare och en bra bit över steg 1 i mjukvaran. En ny original kylare hjälpte också till.
<iframe class="wp-embedded-content" sandbox="allow-scripts" security="restricted" style="position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);" title="”Intercooler TD5” — SLRK - Svensk Land Rover Klubb" src="https://vps.slrk.se/topic/intercooler-td5/embed/#?secret=ikqv6FTITv" data-secret="ikqv6FTITv" width="600" height="338" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe>
<iframe class="wp-embedded-content" sandbox="allow-scripts" security="restricted" style="position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);" title="”Intercooler Td5” — SLRK - Svensk Land Rover Klubb" src="https://vps.slrk.se/topic/intercooler-td5-4/embed/#?secret=HGJNcyXeY3" data-secret="HGJNcyXeY3" width="600" height="338" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe>
/
Föra ägaren har tagi bort viskös fläkt. Så när jag kör en längre tid i terrängen så blir det lite varmt. Har en större intercooler.
nyfiken undrar vad steg 2 optimering innebär ?
I mitt fall så betyder det större turbo, större intercooler ny mapp och mjösystem borttaget. Och annat småpill.?
Tack för ditt svar !
trevlig optimering !
Antar att byte till effektivare turbo gjorde "underverk"? funderar själv på en uppgraderad turbo när den "gamla" behöver bytas...har själv en Mastaz optimerad ecu med bost unit (20psi) ingen kat, blanking kit...och undrar hur mycket mer ger en effektivare turbo ?
Vi kör inte i skogen så Td5:an går "kallt" som de brukar...bara växellådan som inte tycker om för många mil i "hög" fart 🙂 ca 120-130 km/h då blir den lite svårväxlad...har provat olika växellådsoljor och funderar på att byta tillbaka till Castrol igen (den fungerar bra med varm motor men lite sämre vid kall...tycker jag)
kul att höra era erfarenheter och tips tycker
Denis
Tack för ditt svar ! trevlig optimering ! Antar att byte till effektivare turbo gjorde ”underverk”? funderar själv på en uppgraderad turbo när den ”gamla” behöver bytas…har själv en Mastaz optimerad ecu med bost unit (20psi) ingen kat, blanking kit…och undrar hur mycket mer ger en effektivare turbo ? Vi kör inte i skogen så Td5:an går ”kallt” som de brukar…bara växellådan som inte tycker om för många mil i ”hög” fart ? ca 120-130 km/h då blir den lite svårväxlad…har provat olika växellådsoljor och funderar på att byta tillbaka till Castrol igen (den fungerar bra med varm motor men lite sämre vid kall…tycker jag)
kul att höra era erfarenheter och tips tycker Denis
Jag har inte jättebra koll på Td5 trimning för det är föra ägaren som har gjort allt. Det snabbaste jag har vågat köra är ca 160 km/h. Sen så är växellådan ombyggd så jag slipper ligga på så höga varv. Vad det gäller avgassystemet så är katalysatorn urholkad och jududämparen urholkad. Men en extra liten ljuddämparen i bak så att det inte blir för högljutt.
Mycket trevligt !!!
Antar "Discons" slutväxel ?
Fler med liknande erfarenheter 🙂 och skillnader mellan org turbo och utbytes osv...
ingen ?