Hej allihopa!
Jag har lite strul efter lite hemmamekande. Skulle köra ut ur garaget och då får jag plötsligt inte i någon växel. När bilen är av får jag i växlarna precis som vanligt utan problem. Om jag väljer en växel och sedan startar bilen går det att använda kopplingen som vanligt och köra men försöker man att byta växel så hamnar jag i neutral och kommer ingenstans. Lekte runt lite med fördelnings lådan och plötsligt i högläge gick det att växla några gånger sedan tillbaka till problemet igen. Det går att forsera växlarna men det gillar defendern givetvis inte. Kopplingen blev bytt för tre år sedan till en koppling av bra kvalite. Har ingen aning om vad det kan vara eftersom att kopplingen funkar fint bara man får i en växel. Har ni några tips eller ideer om vart man ska börja? Är rätt otaggad att riva ut allt för att titta på kopplingen.
Är en TD5 Manuell 01 ca. 30k mil
Vad gjorde Du för hemmamek? Inget med kopplingen eller växellådan? Skulle ändå gissa att det är kopplingen som strular, tyvärr (hoppas jag har fel) ?. Lycka till.
Det första jag skulle gör vore att lufta kopplingen, har du tur så kan felet vara så enkelt. 🙂
Bytte dörrhandtag på höger fram å diesel trycks regulatorn å alla o ringar där inne. Riktigt konstigt att det strular i växlarna/kopplingen efter det! Får prova å lufta/ byta olja å om det inte funkar blir det att riva ut skiten (igen) 🙂
Hi Benjamin,
Sounds like the clutch, has the take up changed. I had it happen twice, once with a cheap master cylinder blowing out and the second time the nuts had come lose on the adjustment piston. Also as the other say try bleeding the clutch air can cause also types of issues.
Good luck
Sådär nu har ja prövat att blöda systemet å bytt oljan. Minimal framgång men nu får jag ibland i växel 1-5 men ej back. Ska pröva att byta hydraulslangen, master å slav cylindern. Börjar väl endå bli dax för det jobbet. Allt för att slippa å rycka ut växellådan osv. 🙂