Nu sitter man här igen och dräglar över glorifierade traktorer för orimligt mycket pengar på Blocket.
Har haft en Discovery 4 och lärde mig då alla betydelser av begreppet ångest. Lyckades sälja den innan jag åkte på någon större service. Sen dess har jag kört små rimliga och ekonomiska bilar.
Men det är ju en Defender som är bilen jag vill ha egentligen. Inget kommer ändra det någonsin tror jag. Möjligen förutom om jag testar att äga en. Det är kanske något jag bara måste genomlida. En av livets prövningar.
Så nu till frågan.
Jag köper mig en begagnad Defender i rimligt skick årsmodell 2000-2002. Min avsikt är att ha den här bilen som min enda bil. Vilket innebär en tur till jobbet per vecka och körning i storstad. Någon tur per vecka till affären. Jag kör drygt 70 mil ena sträcka upp till stugan några gånger per år. På helgerna blir det ofta en utflykt och övernattning utefter småvägar. Gärna så otillgängligt som möjligt.
Vad kan jag förvänta mig? Jag vet att min sambo kommer att ifrågasätta min intelligens. Men den är redan ifrågasatt från hennes sida så hon är nog rätt van.
Men i övrigt? Behöver jag köra med hörselkåpor på? Går det att få någon slags komfort i de här bilarna på 70+ Mils färder eller kommer man bli sjukskriven efter en sån resa?
Hur mycket problem kan jag förvänta mig? Vad kostar service på en sån här best om man hittar någon välvillig mekaniker utanför städerna?
Ungefär hur korkade är min idé?
tycker inte din ide´är korkad...vi (min hustru och jag) använder vår Defender 110 Td5:a som vår "vardagsbil" och så kommer vi fortsätta...
visst vi har ljudisolerat den (stomljud och luftburet ljud) och kan jämföra ljudnivån med en rätt ny Volva xc 60 och upplever vår Defender som tystare...kanske pga Volvons höga däcksljud med lågprofilsdäck...
lite högre motorljud dock... speciellt när vi accelererar (nåja ökar farten iaf) 🙂
mjuk och tyst gång med våra 85 profil däck...och inget krångel med massor av elektronik eftersom vår är en årsmod 2000 (har haft 2001 med just lite krångel med elektroniken hill dec/ABS mm, det var därför vi valde en årsmod 2000)
att köra 30-40 mil i sträck är inga problem då vi har installerat Volvos V70 framstolar
dock är det ingen stadsbil inte...då rekommenderas nya Discovery eller Range Rover som är nästan ljudlösa och har fin fin prestanda...men prisskillnaden är ju mer än en halv miljon SEK ... och som mitt lilla barnbarn säger "jag älskar morfars bil" 🙂
Den går att ha som enda bil. Vi åkte 21.000 mil, både stadskörning och långresor. Flera resor till Norge med husvagn, den längsta till Lofoten.
Bullergränsen gick vid 105km/t.
Lycka till!
Det är bara att köpa. Du kommer aldrig att ångra dig. Jag har bl.a. gjort resor till Island (700 mil på 4 veckor) och senast för en månad sedan 500 mil till/i Lofoten. Finns inget negativt att säga, skulle aldrig velat köra någon annan bil på dessa resor. Defendern har dessutom varit flyttbil otaliga gånger vid mina barns flyttar, är suverän dragbil, o.s.v. Man sitter mycket bekvämare än i en personbil (tycker jag i alla fall som har lite ryggbesvär) Det enda som hindrat mig från att ha den som enda bil är faktiskt skatten (+ ett antal Seriebilar). Ställer på den så fort jag ska ha den, ställer av den när jag kommer hem. Många turer med Transportstyrelsen blir det men det är deras problem tänker jag. Med takräcke, taktält etc. kör jag sällan över 100 km/h (åker inte sådana vägar heller för den delen) och därmed upplever jag inte buller som något problem. Så...köp och njut av livet!
Instämmer! Själv hade jag en Defender -98 300 TDI ( ingen jävla elektronik) som enda bil i 3 års tid. Gick i trädfällarfirman på arbetsdagarna och som jaktbil på helgerna. i övrigt som allmän privatbil. Tyckte att det fungerade alldeles utmärkt.........Så vad är problemet egentligen??
Vill du ha en som enda bil.....Go for it !
mvh. Ray.S. nr. 86.
Tack! Ni verkar enat positiva ?
Skatt och försäkring blir ju kostsamt. Kan det vara en ide att försöka hitta en som registrerades om till LB innan de nya reglerna? Kan det också vara värt att köra med halvförsäkring?
?
Kan det här vara något: Land Rover Defender 110 Kombi 2.5 TD5 4x4 122hk Svensksåld https://www.blocket.se/annons/uppsala/land_rover_defender_110_kombi_2_5_td5_4x4_122hk_svensksald/103850545 ?
vad är det för nya regler för lb.reg. du menar?? tänkte om jag missat nåt!! 😉
har du hund?? annars så har väl en pu. fördelen att den är lb. och godkänd för 3 i baksätet...
Du kan använda en Defender som vardagsbil, men som enda bil är det en rejäl chansning. Bilen har ju dessutom >20år på nacken, så räkna med att något krånglar (när Du minst behöver det) och då står Du där utan lämpligt fordon. Framförallt om Du behöver använda den dagligen och kör ett antal mil. Been there...
Du behöver alltså minst ett fordon till som backup, ifall Din Defender blir stående. Helst såklart av samma märke (en Discovery skulle vara ett vettigt komplement).
Själv har jag löst det såhär att jag hade en vardagsbil, en i reserv och en jag höll på att meka med. Nu har jag dock tjänstebil och kan bara konstatera att det har förändrat mycket i mitt liv 🙂 (inte minst i plånboken).
Cheers
an använda en Defender som vardagsbil, men som enda bil är det en rejäl chansning. Bilen
Vad jag förstår (!!!INTE SÄKER FAKTA!!!) så kan du inte länger lastbilsregistrera en 110 och fortsätta använda baksätet. De nya reglerna gör att utrymmet i lastutrymmet behöver bara större. Så gallret måste vara direkt bakom framsätena. Men någon som kan något för gärna kommentera på hur det ligger till. Jag har ju inte ens en Landy själv, så jag vet inget egentligen 🙂
Du kan använda en Defender som vardagsbil, men som enda bil är det en rejäl chansning. Bilen har ju dessutom >20år på nacken, så räkna med att något krånglar (när Du minst behöver det) och då står Du där utan lämpligt fordon. Framförallt om Du behöver använda den dagligen och kör ett antal mil. Been there… Du behöver alltså minst ett fordon till som backup, ifall Din Defender blir stående. Helst såklart av samma märke (en Discovery skulle vara ett vettigt komplement). Själv har jag löst det såhär att jag hade en vardagsbil, en i reserv och en jag höll på att meka med. Nu har jag dock tjänstebil och kan bara konstatera att det har förändrat mycket i mitt liv ? (inte minst i plånboken). Cheers
Haha, ja då blir det väl att köpa en liten Toyota som är ungefär lika gammal. Dom går aldrig sönder 😀
Tack för alla svar!
Jag fortsätter bomba på med frågor. Jag kollar på bilar i årtalen c:a 1999-2001. Vilka stora "no no:es" ska man hålla sig undan från?
Vad tror ni om den möjliga värdeökningen på en sån här bil? Måste chassit vara i princip rostfritt för att det ska vara en rimlig kalkyl, eller funkar det med lite normalt slitage.
Har ni något tips på vilken typ av användarhistorik man ska leta efter?
Det där med pålitlighet är kanske en högst individuell sak, vissa har tur med vissa fabrikat, otur med andra. Jag har haft mer än 75 bilar varav "vanliga" personbilar av ett 20-tal olika fabrikat. Defendern hamnar definitivt på topp-3 vad gäller tillförlitlighet medan bottenplaceringarna tas av ett gäng Audi plus samtliga japanare jag vågat testa (Toyota, Subaru, Honda). Baserat på den statistiken rekommenderar jag varmt Defender som enda bil (och jag kommer aldrig någonsin att titta åt en japanare igen).
Min är -98 med 300tdi som är föredömligt elektronikbefriad och tycker att det är klart bättre än Td5. Men här får du säkert lika många åsikter som det finns Defenderägare. Rost i bakre balken (cross member) är väl tyvärr vanligt och ett tråkigt jobb att fixa. Det mesta annat är ganska görbart, d.v.s. undvik alltför rostiga exemplar.
Lycka till!
På 99-01 modeller är topplockspackningen en viktig sak att kolla (de har andra topplocksfixeringspinnar än de senare modeller, kan dock modifieras). Sedan är det kabelhärvan och bränsletrycksregulatorn som är vanliga felkällor, dock är dessa lätt att åtgärda. Jag personligen skulle avstå från bilar med trimmade motorer.
Rost i ramen är ett vanligt förekommande bekymmer i alla bilar, så välj den som är bäst i ramen, annars kommer Du behöva svetsa varje år innan besiktningen.
Fixeringspinnarna var väl i plast, vad jag hört.Stämmer det?
mvh. Ray.S.
jag har hört det samma om styrpinnarna!! byttes tydligen till metall på dom senare...
om jag inte minns fel så ska man va uppmärksam på bultarna till oljepumpen!! kan visst lossna!!