Jag köpte min DCPU (dubbelhytt, 4 passagerare och ett "skattetekniskt" flak) för 8,5 år sen just med tanke på det skattetekniskt fördelaktiga flaket (halva skatten mot STW och för att "alla" bekräftade att den funkar som enda bil.
Den har fungerat alldeles utmärkt som enda bil, även som pendlarbil några år och vi kör Tokholm tur & retur 2 ggr varje år. Men då nöjer vi oss med 100 på E4.an upp och mindre vägar hem.
Jag hade turen att få en medlem i klubben att lägga några minuter på en första titt på den innan jag åkte upp och gjorde upp affären. Som tidigare nämnts här, se till att den är välhållen och rostfri under, min såg för j_vlig ut på rear cross membern men efter en ordentlig rengöring, rostbearbetning och målning höll det några år tills jag fick gjort en riktig underredsbehandling.
ABS-sensorerna kan strula en del men kostar inga större pengar att fixa med lite kunskap/ hjälp från glada medlemmar.
Ja den bullrar ! Är man ljudkänslig ska man undvika grova MT-däck även om det är svårt då de ser så mycket grymmare ut med stora MT-däck !
Så ge efter för ditt begär och köp en ! Och passa då på att gå med i världens bäst klubb om du inte redan gjort det !
/Ingemar
en undran...av vilken anledning håller inte packningen till toppen ? styrpinnarna är "väl bara" för att packningen skall vara på rätt plats vid monteringen ?
skruvarna som fäster oljepumpen...saknas låsbleck till dessa ? är de alltså monterade utan någonsomhelst låsning ?
har hittills haft tur...trots högre effektuttag...får hålla tummarna fortsättningsvis 🙂
vilka reparationsböcker rekommenderas ? i min gamla Haynes utelämnas mycket...
Vad jag läst mig till här på forumet, så verkar man i vissa fall ha glömt gänglåsning på bultarna som håller oljepumpen. Det medför att pumpen lossnar, vilket resulterar i stor-caramba i motorn. (haveri)
mvh. Ray.S. nr. 86.