Jag har en td5 som har börjat läcker ganska mycket när jag kör den. Slumpen är ganska blött efter ett tag. Problemet är att det värkar inte var några stora läckor på motorn. Har någon nåt tips på vad det kan vara?
Vad är det som läcker, motorolja, glykol, diesel?
En av de vanligaste orsakerna för dieselläckage är ju bränsletrycksregulatorn i bakkant på toppen.
Olja läcker väl gärna runt ventilkåpan och pluggarna där.
Finns många andra saker som kan läcka, men det handlar nog om att tvätta så rent det går och försöka se var det kommer ut innan det rinner vidare och sprider sig över hela motorn.
Hi Emil,
Having had many leaks, oil, coolant and diesel on my TD5 when first purchased I know your pain. By far the best way of tracking is a UV detection kit, you can get for oil and water. Give the offending area a really good clean, add the UV trace and check with UV torch.
As Thomas mentions, I found a fuel leak from the fuel regulator at back of engine, real pain to get to. Oil leaks from the back of the rocket cover, and the main one was the crank seal, big job. Coolant was also leaking as the water pump was gummed up with calcium as someone had been using tap water in the coolant.
Below is a link to the type of trace kit, I have no association with this company, I just pulled from the tinterweb.
Cheers Michael
Det är motor olja som läcker. Jag har nu gjort rent motor och hittade två områden där det kommer olja i från. Det ångar någonstans vid höger bak på toppen. Sen så är det olja på höger sida av grillen. Men nära jag gjorde rent där så hittade jag inte någon mera olja i det området.
Tack för era råd
Skulle ändå gissa att läckaget hö bak beror på bränsletrycksregulatorn. Ett återkommande bekymmer. Behöver bytas, räkna med 2-3 timmars jobb, om Du gör det första gången (går mycket snabbare om Du gjort det förut och regulatorn också bytts någon gång förut).
Läckaget hö fram kan jag bara gissa och rekommendera att kolla oljekylaren samt anslutningarna.
Hi Emil,
Are you sure its oil and not diesel or both. I chased my tail as it turned out to be both. There are lots of forum discussions just search TD5 oil leaks.
My recommendations would be:
a. Use UV oil trace first to pinpoint the leak, or as I did you may spend time and money for no good reason.
b. Likely leak areas back of rocker gasket near half moon seal, and a little sealant and new gasket, while your in there I would change the injector loom, as it will start leaking into ECU connector.
c. Front cam inspection bung, simply replace or add a little blue seal.
d. Mine turned out to be a combination of the diesel regulator mixed in with a shot crank shaft seal, not a cheap or easy fix.
All the Best Michael
Ok tack för hjälpen. Min motor förlorade 1,5 liter motor olja på en tripp från Simrishamn till Stockholm
Wow, OK that is not good at all. In that case check the turbo feed and drain pipes. I know its the wrong side but its amazing how oil gets blown back. My crankshaft seal was completely blown, but was not spilling that much.
Hej Emil,
Tråkigt att höra att du har problem. En Defender läcker egentligen inte olja. Den markerar bara sitt revir.
Men här är lite input.
Oljekylaren är det inte, den sitter på sidan av motorn bakom turbon.
Injection loom vs ecu ska inte vara någon fara eftersom det sitter "sockerbitar" på kablarna vid ecun så eventuell olja dränerar där.
Till Bränsletrycksregulatorn har du en packningssats bland reservdelarna.
Olja fram på sidan av grillen tyder på spricka i intercoolern. då sprayar oljedimma framåt. men inte 1,5 liter.
Återstår packningar lite varstans.....
Hoppas det löser sig
Henrik
Hej nu är Oljeläckaget fixat. Det visade sig att topplocksbultar var nästan nästan finger tajta så det var huvudanledningen till läckaget. Så göran kastell gjorde rent halvorna och tätade om toppen och så passade vi på att byta topplocksbultarna. Efter det så läcker inte själva motorn längre. Intercoolern har han kommit fram till att det bara läcker bra vid fullt laddtryck. Så det är någon liten sprika någon stans.
Tack alla för era råd och hjälp.