fortsätter spåna för mig själv med förhoppning att vara ev till någon nytta...inte kopplingsfel...MTF 94 fungerar som tidigare...dvs när inte växellådan blir riktigt varm, då fungerar Castrol bättre åtminstone på vår gamla Defender Td5:a 🙂
Ashcroft menar att det finns alternativ. Inte för att jag har titta närmare på deras emperi men den torde vara något mer omfattande än de flestas.
What oil should I use in my R380 gearbox?
The oil recommended by Land Rover is MTF94. However we have recently found this oil to give better results ATF
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/frequently-asked-questions/r380-faq-s.html
efter några hundra mil efter bytet till MTF 94 kan jag bara konstatera att vid kall motor/växellåda upplever jag eventuellt något lite lättare att växla till tvåans växel…men totalt trögare att växla, samtliga växlar, vid varm motor (tex. efter flera mil på E6 i 110-120+) ändå så markant så att jag nu funderar att byta tillbaka till Castrol…och samtidigt eller före bytet byta kopplingshuvudcylindern…kan dock inte se läckage och inget ”slirande” eller att den drar när kopplingspedalen länge är nedtryckt med växel i…
många förespråkar MTF 94 därav bytet… några med andra eller liknande erfarenheter ?
Defender Td5 som går som en dröm med Mastaz och +20psi…nåja…knock on wood ?
några andra erfarenheter någon ?
Hi Denis,
I tried Castrol 75w 90 when I first got my 90 TD5 last year. Found real problems in the winter getting second gear. Changed for Land Rover MTF. Expensive but gear box seems happier. I have done 30k this year and checked gear box level this week. Oil still looks new.
Have a look here for reference https://topix.landrover.jlrext.com/topix/service/archive/63182/technical%20data.pdf
All the Best Michael
Hi Denis,
I found this data Ashcroft's sent me regarding oils, if its useful.
Cheers Michael