Notifications
Clear all

Omreg 110 till lätt lastbil?

7 Inlägg
1 Users
0 Reactions
68 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej! Det finns säkert gamla trådar i ämnet som jag borde hitta...
Jag trodde naivt att det skulle vara enkelt att regga om min Defender 110 till lastbil då jag tog bort 4 säten i lastutrymmet och stoppade in lastnät. Men bilprovningen i Rosersberg tyckte inte att det dög då volymen framför nätet ändå är större än bakom (och längd kortare än 170 bakom nätet).
Jag vill inte ta bort fler säten utan behöver 4 passagerare. Är det kört då? Någon som har tips?


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Med största sannolikhet JA. Det är kört. Hela finessen med lätt lastbil är ju just att det inte ska vara en personbil med fler än 1 passagerare. Finns väl gamla bilar som har dispens men hyfsat nya bilar får nog inte det.

Inte nöjd? Då får Du nog leta efter andra trådar....

Lycka till!!!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

kan tyckas att det skulle finnas en möjlighet då många av dagens lätta lastbilar är tillåtna för fler passagerare...Japanska sådana Toyota mfl...

har i minnet någonstans att någon har en 110 som är godkänd för fler passagerare ?

någon med mer info ?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Det finns ju massor av information i ämnet och dessutom flera (framförallt äldre) undantag som bekräftar regeln. Därför är en 110 CCPU eller DCPU den briljanta lösningen om man nu vill hålla sig inom regelverket. Lastbilsreggad, fem säten och begränsad volym att värma och att ljuddämpa. Lekte med tanken att ta min CCPU och bygga om till en 110 utility men gick aldrig till botten med att ta reda på vad regelverket faktiskt medger mer än att det blir problematiskt när taket inte är delat längre. Oavsett hur många modernare skåpbilar av olika märken som rullar på vägarna. Har aldrig sett en äkta utility till salu här hemma men det kanske finns nån i klubben som har en och kan därmed sprida lite ljus.

/Martin


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

bäst är väl att kolla med transportstyrelsen!! reglerna ändras ju då och då...
på 80talet gick det utmärkt att lb.regga Range Rover med baksäte!! min 86a tex. är reggad som lb med 2 passagerare i lastutrymmet!!
tror det finns/funnits nån regel att om lastutrymmet är tillräckligt stort kan man lb.regga med baksäte...
men en 110a är troligen för liten för den regeln... om den finns...
sist jag kollade så fanns inga krav på hur gallret ska se ut!! och bältena bak fick sitta kvar!!
men bäst är ju som sagt att kolla hur reglerna ser ut just nu!!
rent lagmässigt så fanns iallafall tidigare inga böter för att köra utan galler och med baksäte i en lb.reggad!!
blev "bara"krav att regga tillbaka till pb inom en månad typ... vilket kan va nog så knepigt om man inte har kvar pappren från när den lb.reggades!!
men kan säkert bli stora problem med försäkringen om det händer nåt med dom som åker i baksätet!!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Alternativet kan vara att bygga om den till personbil klass II men det beror ju på vad du vill ha.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Petrus, håll oss gärna uppdaterade här om du lyckas omregistrera din 110. Jag är likaså intresserad av detta.


   
SvaraCitera
Share: