Har ett problem som jag inte blir klok på:
För en tid sedan började motorn "rycka" och tappa kraft vid belastning. Ibland gick den inte på alla cylindrar.
Jag har gjort följande: bytt spridarkablage, kontrollerat eventuell olja i ECU-kontakten, bytt bränslefilter, bytt tätningar och brickor på spridarna, känt på övertrycksventilen i turbon (utan att ha lossat armen), kontrollerat slangar och anslutningar. Inga felkoder och värdena på luftflöden och turbotryck verkar ok vad jag kan se. Har pingat bränslepump och spridare och fått ok. Inget läckage vid bränsletrycksregulatorn och ingen tjuvluft vad jag kan märka.
Jag har inte lyft och kontrollerat om bränslepumpen är igenkloggad.
I dag har jag säkert kört 15 mil och bilen gick som en klocka... tills det började igen 🙁
Någon som har erfarenhet av något motsvarande och som dessutom hittade felet? Jag blir inte klok på det eftersom den går bra långa stunder.
Hej Pär!!
kan du höra om bränslepumpen går när bilen bråkar?? en soppapump som lägger av kan ju gå ibland... och ibland inte!!
Håkan.
Hej Håkan!
Jag hoppades att någon som du skulle svara 🙂
Var ute precis och vred om nyckeln. Pumpen går, men det lät som filtret fylldes på en kort stund. Det tyder väl på att den inte har pumpat som den ska? Jag ska ut och logga lite värden i dag när jag vet att den inte är ok. Tycker att det borde ha felkodats om den inte funkat.
inte helt säker på om den ger felkod för pumpen... men borde ge felkod för lågt bränsletryck iallafall...
kan det va nåt litet läckage på bränsleledningen?? sånna kan ju va svåra att hitta...
eller skit i tanken typ alger eller rostflagor... men du har väl plast-tank?? annars är rostflagor luriga!!
men att pumpen går en kort stund tycker jag är ganska normalt!! men försök lyssna om den går när bilen går illa!!
Hej Pär! Jag hade ett liknande fel på en Defender, dock med 300 tdi motorn. Den kunde plötsligt bli helt kraftlös. Gick bara på tomgång, men ville inte varva upp. Helt orkeslös när man gasade på. Trodde först att det var alger som ställde till det, så jag bytte bränslefilter. Sågade itu det gamla filtret för att kolla om det var alger i det, men det var det inte. Av en händelse kollades ingången/röranslutningen till filtret och DÄR satt det en rostflaga som täppte till. Bort med flagan och problemet var löst. Alltså..... Ett litet skitfel som ställde till det. Kan ev. vara ett liknande skitfel på din också.
Mina fem öre MVH. Ray.S. nr. 86.
Hej Pär
Jag har haft något liknande. Kraftlös och ojämn gång mellan varven. Gick igenom dom "vanliga" Land Rover märkligheterna.:-). Olja i kablarna till ECUn, spridarkablage bytt, luftmassemätare. osv.... Inget hjälpte........
Problemet i mitt fall var tjuvluft mellan intecoolern och insugningsröret.
Nya slangklämmor och problemet var löst.
Går som en klocka igen
Disco2a 2002 TD5
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Tack för alla tips! Nu har bilen stått några dagar till förmån för älgjakt. Ska ta tag i era förslag och återkommer när/om jag hittar något.
Vilken version av td5:an är det? på 10p Sitter det en lite ventil. Den är till wastegaten följer man vacuum slangen från wastegaten ner så hittar du den vid sidan av motorn. Är det fel på den så kan den orsaka detta fel.
Nu har jag haft bilen till jobbet hela veckan för att provocera fram felet och se om det går att läsa av några konstiga värden. Självklart går den hur bra som helst. Har dock upptäckt att luftflödesgivaren inte funkar. Verkar ge ett defaultvärde på 4,3 g/s oavsett varvtal. Någonstans ska man ju börja...
Efter ett par dagar började det igen 🙁
Har nu fått hem lite prylar så jag började med att montera en fungerande luftflödesgivare. Visar bra värden och ryker mindre så nu ska den få gå ett tag. Har förberett för att ta upp ett hål i golvet i skuffen och sätta igen med en MARIN (Martin 🙂 !) inspektionslucka så pumpen går att byta enklare.
?
Fast tanken är rätt lätt att få ner. Synd att skära hål i bilen ?
Luftmassemätaren kopplar du bara ur. Märker du skillnad så är den kass. Eller kan du mäta upp den så här: https://www.youtube.com/watch?v=JzrP1saTm9A
Efter provkörning kan jag konstatera att luftflödesgivaren inte är orsaken till problemet. Den visar bra värden nu, men kängurueffekten återkommer när man kört ett tag. Kan inte se några konstiga värden annat än att wastegaten får stå på öppet spjäll (40%) hela tiden, men det beror ju på att motorn är orkeslös.
Nu åker bränslepumpen ur!
Bränslepumpen bytt och har nu kört en dryg vecka, inklusive en långkörning på knappt 25 mil. Inga tecken på känguru i motorn eller kraftlöshet så det är bara konstatera att det var pumpen som var problemet.
Skönt att det verkar löst sig för dig!
Intressant tråd då jag har samma problem. Däremot har jag bytt pump, bränslefilter, kollat kablage etc
Jag kan ibland åka 100mil mellan gångerna och börjar fundera på om det är så enkelt som luftningen till tanken så det blir undertryck där och då när man parkerat sugs bränslet tillbaka från motorn. Nästa gång man startar så blir det således luft kvar i systemet, ibland bara eftersom det är så sällan.
Försökt hitta vart luftningen till tanken är men lyckas inte!? Tips? Eller är det bara genom tanklocket?
har tyvärr inte koll på luftningen!! men skulle gissa på locket... dyker säkert upp nån som vet!! 🙂
om du öppnar tanklocket direkt när du stängt av bilen borde det märkas om det är undertryck i tanken!!
har du provat det??