Hej!
Min TD5 Defender årsmod. `99 går ej att starta efter att jag plockade bort batteriet för laddning.
Har kollat / försökt ALLT känns det som....håller på förtvivla..:o)..!
...
Alla säkringar / relä är okej.
Bränslepump i tanken är bytt.
Vevaxelgivare okej ( 1300 Ohm ).
"Krockbrytare" i motorrummet okej.
Startmotor funkar, motor går runt.
Ingen olja vid styrboxen.
Det hörs inte längre något ljud från pumpen o det finns bara en millisekund spänning på spridarna.
...
Köpte bilen för 12 år sen - fick ingen "keyfob" resp. fjärrkontroll till startspärr som är installerat.
Spärren måste har varit bortkopplad - bilen startade alltid - men styrboxen nollades kanske när jag tog bort batteriet o spärren reaktiverades???
Tacksam för alla förslag.
Finns det någon i närheten som har Nanocom o kan hjälpa mig kanske...?
Inte ens bilverkstad kunde hjälpa mig...de gav upp....
mvh
Ulli ( tysk )
Linneryd
#3840
finns det nån EKA kod på Defender??
Vad är det o var finns den isf.?
Har mekat en hel del med min LR -
men kan tyvärr ingenting som har med elektronik att göra..
Hoppas någon kunnig/erfaren kan hjälpa dig ...
själv blev jag utsatt för något liknande vid batteribyte...hade "koden" för startspärren...men var en utmaning med att öppna/stänga förardörren och "vrida" startnyckeln "hit och dit " för att inaktivera startspärren.
Har kollat med LR specialister om det går att en gång för alla ta bort spärren...men icke blev svaret ...
lycka till !
/Denis
hej. EKA-koden är en 4siffrig kod som används för att avaktivera larm och (oftast) startspärr med nyckeln i dörrlåset!! man vrider nyckeln höger och vänster enligt koden... är dock inte 100 på om det finns på Defendern... men borde stå i instr.boken... borde stå hur man gör isåfall...
men om det finns så kan du få koden via nån LR återförsäljare...
eka-koden
Bare for å eliminere, har du sentrallås på bilen? Startsperre og sentrallås går på samme sikring. Sikring sitter under passasjersetet. Årsak kan være kabelbrudd mellom dør og karosseri, med dertil kortslutning. Disse kablene har ca samme konsistens som Wasa knäckebröd så anbefaler å bytte til kabel med mjukere isolasjon.
Defender har EKA, om du inte har koden sparad (brukar ligga ett kort med i instruktionsboken, så kolla med närmaste ÅF. Du behöver legitimation för att visa att du äger bilen.
Hej!
Tack för alla svar!
Har ej centrallås...ingen Kod heller.
Just nu står den hos en bilverkstad i Växjö.
Blev precis uppringd av de - det är ANDRA bilverkstad som ger upp....;o(...
...
Får nog kontakta LR Åf - eller bogsera bilen ditt som det ser ut....
Tråkigt!
mvh
Ulli
P.S.: Närmaste ÅF JÖNKÖPING enligt Google - 16 mil enkel resa.... vad bra att ha en LR som inte funkar..;o)..!
Shit!
Ingen som har Nanocom o kan komma hem till mig? Skall tydligen funka med Nanocom!
Kan bevisa att det är jag som är ägare - har haft den i 11 år nu...så inga "konstigheter".
Du skall dessutom inte göra det gratis isf. !
hej igen...
har tyvärr ingen programvara för Deffen i min Nanocom... 🙁 att lämna Landrovers till "vanliga" verkstäder verkar dödfött!!
dom verkar inte kunna våra bilar!! bytte vattenpump på jobbarkompisens Freelander... det jobbet ville Mekonomen ha 29 000:- för!!
fixa fram koden!! då kanske du får igång bilen skälv!! om du inte hittar hur den funkar så slå en pling så ska jag förklara!!
prova att ringa ÅF!! jag har plockat ut koden till 3 bilar... den ena fick jag åka dit och hämta... dom andra 2 fick jag direkt på telefonen!!
Hej Håkan.
Jag har också en td5a 99 10p, men med eftermonterat larm så den funkar annorlunda. Men om jag har förstått det rätt, så när din ECu är låst, så kan du inte komma in i den med en nonocom eller dylikt. Dock skall man kunna stänga av startspärren med Nanocom, fast först efter att du har låst upp den. Så det är lite moment 22.
Du kan ju ringa till Bellautoservcie i england. Dom tar emot ECu på post och avinstallerar startspärren för en ganska saftig summa. bellautoservices.co.uk
Annars tycks det som om alternativen e få och dyra.
1. Ny key fob och få den programmerad av LR
2. Programmera bort startspärren direkt i din ECU
3. Få den hemliga koden som du kör i förardörrens nyckelhål (Emergency Key Access (EKA) code) av Landorver med hjälp av ditt VIN.
4. Köpa en blank key fob, programmera den själv i en Nonocom (kräver dock en upplåst ECu)
lycka till
hej IsBjörn...
pratade med Ulli i förrgår... och det finns tydligen inga kablar som går fram till dörrlåset!! Så då kan det ju knappast funka med den vanliga varianten med EKAkoden... så antingen har nån plockat bort kablarna nån gång... eller så har han ingen kod på sin bil... är det EKAkod på alla Deffar runt 99??
har dålig koll... har ju bara Disco och Range Rover... rekommenderade honom att kolla efter kod hos ÅF... och att kolla upp om han kunde beställa en ny programmerad fjärr... borde väl inte va helt fel??
är det dom här du hänvisar till annars?? https://bellautoservices.co.uk/
kan ju va bra att veta för framtiden!! om nåt strular!! men som tur är så startar alla mina än så länge!! 🙂 (tacka vet jag 200TDI) 🙂 🙂
Det går tyvärr inte att beställa en programmerad fjärr, de kommer blanka och så programmerar man dem i bilen, väldigt enkelt med rätt verktyg men man måste låsa upp boxen med EKA kod först.
EKA på Td5 Defender slår man in i tändningslåset. Dock måste kontakten för innerbelysning i dörren fungera (man ska öppna och stänga dörren ett par gånger)
Se nedan dock till -02 och framåt men minns jag rätt är det samma på -99 annars står exakt info står annars i instruktionsboken
Lite info om hur systemet fungerar finns här
https://www.lrworkshop.com/electrics/defender-1999/engine-immobilisation-td5
Hej igen!
Aktuellt:
Har kollat upp allting en gång till.
Det finns INGEN mobilizer / startspärr i bilen - inte heller centrallås / EKA Kod.
Bilen har - som sagd - fungerat UTAN keyfob / fjärrkontroll lr dyl. i tolv år.
Inte heller den "svarta" boxen med 10 anslutningar som brukar sitta vid batteriet finns i min bil.
( Det är kanske ingen Defender...;o)...???!!! )
Alla säkringar / relä är okej.
Egentligen kan vi utesluta allt annat -
kan väl bara vara styrboxen - eller hur?
Jag kommer inte på mera möjligheter.
Tyvärr finns det ingen i närheten som kan / vill hjälpa mig verkar det som!
Får nog bli LR verkstad i stället...;o(... tråkigt!
( Undrar bara hur många Defender vi har i klubben? Ingen som "känner igen" problemet? )
Tack alla som svarade - även om det inte slutade med en "happy ending" ( dvs.: en fungerande Defender - UTAN LR verkstad! )
mvh
Ulli
Detta är ett långskott.
Fick du dit alla kablarna på batteriet när du monterade på pol klämmorna?
Har för mig att det är en 6 mm2 kabel som matar till styrboxen.
Jag har svarat dig i din tråd du la i distrikt Småland