Tiden har nog kommit för utbyte av exsiterande Td5 turbo efter 200000km......
Lite förvånad att jag inte hittade någon befintlig tråd på ämnet men har väl inte letat tillräckligt noga.
Hur som helst behöver jag råd om vad jag ska köpa och var?
Söker smidigast möjliga "plug&play" lösning, tänker mig en färdig enhet "bolt on", tänker inte upgradera intercooler (den är helt ny fr tidigare ägare).
Tillförlitlighet mer intressant än hästkrafter.
Tips på informativa Youtube filmer emottages också med tacksamhet!
Dela gärna med er om egna erfarenheter på smidiga.......eller inte utbyten.
den här är säkert bra!! är ju ett bra märke... https://www.paddockspares.com/turbocharger-td5.html
men dom här är väldigt mycket billigare!! https://www.trodo.se/turbocharger
har handlat mycket därifrån nu när england varit svajiga med leveranser...
men finns fler!! så du får säkert fler tips... skälv har jag bara bytt turbo på D1... 200 och 300 tdi...men det var ganska enkelt!!
Hej Håkan,
tack för info, Trodo´s pris var ju klart bra minst 20% lägre och det verkade vara samma märke.
Kollar runt lite till och tar fortsatt emot tips!!
Inte minst gällande det praktiska demontage och montage!!
Någon enstaka Td5 ägare finns det väl där ute som bytt turbo.......?
https://www.lrparts.net/ase20-uprated-defender-puma-2-2-vgt-turbo-variable-vane-1.html
- notera att man måste skicka tillbaka den gamla.
Mer uppgradering än utbyte......men spännande
https://thomasperformance.co.uk/parts/vnt-turbos
har du kollat nåt i gamla forumet?? vet inte om allt är överflyttat... https://slrk.egetforum.se/defender-1999-2006-td5-storm-3-9l-v8-f167.html
Tack Håkan, Lyckades inte hitta någon tråd om Turbo byte i det gamla forumet heller.........är tydligen inget vanligt problem......eller för banalt att skriva om.....
Söker vidare och bygger en egen tråd, hoppas andra kan fylla på efter hand.
Fakta info
https://www.youtube.com/watch?v=E0QbI2ICoLM
Vad har du för symptom/problem som gör att du vill byta turbo?
Kollat "glappet" på turbo hjulet och det är nog mer än det borde, känns i övrigt också lite trött mm.
Läcker olja vid retur olje slangen
Inget dramatiskt eller akut behov
Jag görd en artikel till Roverland i 2015 om just detta.
Hej Huggles,
är det något du kan dela med dig på något vis?
För oss som inte var med 2015.
Tack!
Jag kan inte få det till att fungera med bilag 🙁
Kan du PM mig din mail adresse istället?
i would recomend Allisport https://www.allisport.com/product-info/vnt-turbos/
Allisport verkar göra fina varianter, kan du (eller någon annan) utveckla lite varför man ska spendera en extra slant på en VNT variant?
- som det verkar kostar den nog upp mot 15 000;- innan man har den hemma, mot den standard variant som Trodo hade till cirka 8000:-.
Och om du har någon erfarenhet av montaget av en dylik, krävs det modifikationer i övrigt?
Hi Henrik,
Way out side my skill set, but I was dealing with a good guy at Allisport when I they remapped my ECU. Recommend you write to Andrew, andrew@allisport.com and get the right information, from the horses mouth. How do you say horses mouth in Swedish? I can imagine hästarnas mun does not have the same meaning 🙂
Hilsen Michael
Thanks, I took the advice and investigated a little more on Allisport.
I think that it´s a great alternative but probably a bit more advance than I look for.
To get the full utilization of the VNT turbo you need to remap the ECU, install an uprated intercooler and preferable also change the manifold.
Convinced that you get good boost with this setup but the cost of all this......... >30 000:-?
Not sure that this is justified for my old engine at this stage, probably more looking at a std version swop over at more reasonable cost.