Är sugen på att montera Terrafirmas winchkofångare (TF001AC).
Frågan jag ställer: Kommer bilprovningen att ha några synpunkter på denna fångare?
Vad jag vet får en skyddsbåge vara max 90 cm bred och det är lugnt med denna aktuella båge. Men kan det bli några andra problem beroende på att hela fångaren sitter rätt långt ut för att rymma winchen?
Hej! Min förra Defender hade winchkofångare och det blev inga kommentarer på besiktningen. Monterade den i samband med reg. bes. som LB.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Tror också det går bra... men kan möjligen va problem om winchen saknas!! Fick nerslagen på det för ganska många år sen... den var bortplockad för rep... men det gillades inte!!
I princip otillåtet utan regbes.
Intyg på att max framaxelbelastning inte överskrids krävs från importören.
Nuvarande max framaxelbelastning framgår av Transportstyrelsens fordonsdata.
Regbes m anl av ändrade fordonsdimensioner och vikt.
I praktiken så bryr sig inte vare sig Bilprovningen eller deras nya konkurrenter om att det finns winsch numera.
Konkurrensen dem emellan tillåter inte att man tillämpar bestämmelser ordagrant.
Bättre se mellan fingrarna och göra sig kända för att vara "hyggliga".
Annat var det när jag för närmare 20 år sedan ville montera winsch på min dåvarande offroadbil.
Importören, Olle Olsson, vägrade intyga att framaxelbelastningen kunde överskridas med närmare 25 kg.
Räkna ihop vikt på winschbumper, winsch, kablage och kanske större batteri.
Beakta även att belastningen hamnar framför framaxeln och blir då "mera värd".
Ett tips, som inte jag men andra tillämpat, är att vid regbes inställa bilen med en liten 12 v winsch från Ö&B á 495:-, som returneras efter vägningen.
Har man väl fått in det magiska tillägget "winsch" i transportstyrelsens fordonsdata så är det fritt fram att, efter samvete, byta winschbumper och winsch.
Klart du ska ha fegsnöre - om inte annat som impometer!
Har aldrig haft bekymmer med min D4 ocg ARB kofångare.
Det beror mycket på besiktningspersonalen. Nuförtiden är det ytterst lite bråk, för ett antal år sedan var det rätt så annorlunda. Om de är på dåligt humör kan de givetvis fälla dig närsomhelst för detta, men i dagsläget är ett sådant beteende mycket osannolikt. Jag har bara fått tummen upp de senaste åren, men någonslags garanti är det såklart inte.
Intressant diskussion. Jag ska ju snart registreringsbesiktiga min Defender, så det är kanske bättre att göra det utan winchkofångare, och sedan eftermontera den och se glad ut på nästa besiktning?
Det blir nog inga problem, har hängt på Winchkofångare på två deffar och det har gått fint varje gång. Det var värre förr, räckte att man kom in med en brittisk bil och man fick en gäng tvåor på ingenting....
Det som kan vara bra att kolla så kofångaren inte täcker över chassinummret, ibland kan de vara lite kinkiga med det, men oftast inte?
Jag fick nedslag på min Defender. Farligt för fotgängare var bedömningen. Men...om jag satte dit två extraljus blev det helt plötsligt en extraljushållare istället för vinschkofångare och då blev den godkänd!!! Hårklyveri men kan det få Defendern godkänd så ska jag väl inte protestera. Kan vara ett tips för att undvika gnäll.
Vid närmare eftertanke hade även jag extraljusen påmonterade, Det hjälpte antagligen.Blev inga kommentarer gällande winchkofångaren.
Förresten.....Stefan. Jag skickade PM till dig för 2 månader sedan, men har inte fått svar. Har du fått det?
mvh. Ray.S. nr. 86.
Att det "hjälper" med att montera ett par extraljus på winschbumpern är nytt för mig.
Att montera extraljus på "känggurustaketet" däremot är allmänt accepterat av bilprovningen, och renderar i allmänhet inte regbes.
I princip heller inte tillåtet att montera extraljus över ordinarie strålkastares höjd över underlaget.
Eller att montera extraljus lägre än 30 cm över underlaget. Alla spoilerljus???????
@Olle,
Har du redan köpt bumpern? Hade inte haft något emot bilder på hur den ser ut ovanifrån. Eller kanske någon annan här som har denna, har möjlighet att fixa en bild?
ska inte vara något problem, läste på bla http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?308948-Fr%E5ga-om-helbilsgodk%E4nnande-Jeep-Wrangler-TJ-97 det är lite som som mönsterdjupet på sommardäck, risken att åka dig vid 2.5 mm mönster är typ noll vid en flygande inspektion eller bilbesikning https://xn--mnsterdjup-sommardck-szb29a.se/ självklart kan det hända dig om du träffar en nitisk kontroll gubbe
Jag har haft både vinschkofångare (utan vinsch) och bullbar utan extraljus i ett antal år nu, det är aldrig nån som sagt nåt om det ? Så det ska inte vara några som helst problem.
/Ingemar