Notifications
Clear all

Feltankning

11 Inlägg
1 Users
0 Reactions
66 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Lyckades för ca 3-4 månader sedan tanka bensin i min defender. Tömde genast ut denna men nu så långt efteråt har det uppstått ett missljud från motorn. Vet ngn om motorn kan ha skadats av fel bränsle!? Tycker det har gått lång tid.


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej,

Motorn bör inte ha tagit skada, men bränslepump och insprutare kan definitivt tagit skada och det kan ge vissa oljud.

vad är det för oljud?

Hur länge körde du med bensin i tanken?
eller startade aldrig motorn? tändning till?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej!
Tack för att du svarar. Bilen kördes från tankstället och hem ca 2km. Tycker det är konstigt att missljudet inte kommit förrän nu.Det knattrar lite mer än normalt ibland.
Går hyfsat när den blivit genomvarm. Vid kallstart är tomgången svajig och den stannar ibland vid start. Har du kännedom om ngt företag som renoverar spridare och insprutningspump, helst i södra sverige.
Med vänlig hälsning, Christina


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hos de flesta försäkringsbolag ingår skydd vid feltanknig - om man har helförsäkring och bilen inte är över 10 år gammal och inte är körd över 10.000 mil (Folksam).


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Bilen är en 2012:a och har gått 22000mil ?.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Skulle testa med att slå i 4-5 dl tvåtaktsolja i bränsletanken innan jag gör några större ingrepp!.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Slå ingen olja i dieseln, svavlet i den kommer att lägga sig som aska i DPF och den är inte billig att byta.
Aska går ej att få bort med regenerering. Svavel ger mycket mer aska än det blir av sotet när man bränner ur filtret vid regenerering.

2km körning är ganska långt tyvärr och risken är att ett eller flera pumpelement skurit eller spridarna.
Tyvärr känner jag inte till någon som renoverar dessa pumparna eller spridarna. Det man vill göra är att se vad som orsakar felet.
Man kan mäta läckaget från spridarna och från pumpen i returledningen, jag har tyvärr inte data på det till Puma motorn.
Det jag kan säga är att spridarna ska ligga jämnt och inte för högt. Den som ev. läcker igenom mest är den som skurit eller är mest sliten.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har beslutat mig för att felsöka den på verkstad. Bogserar den på må till Helins i Halmstad. Ber till högre makter om att jag inte ska bli ruinerad.
Finns det kanske ngn som vill köpa den sedan den reparerats?
2012 22000mil. Defender.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

du borde väl inte ha så långt till Kastell annars?? han lär ju va duktig på dom här bilarna...
http://www.kastellsbil.se/


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för hjälpen. Ringer Kastell.

Med vänlig hälsning, Christina


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Har fyra begagnade spridare från en Puma 2008 liggandes. Fungerade felfritt vid byte. Om nån behöver.


   
SvaraCitera
Share: