Hej, ny medlem i klubben här och nu kommer första frågan: Jag har sedan jag köpte bilen i höstas haft ett klonk från bakaxeln som till en början kom vid kraftiga svängningar i låg fart eller när jag växlat från 1:an till backen och någon gång då och då. Efter drygt 1000 mil i min ägo (den har nu gått 12 tusen+ mil) har det kraftigt förvärrats och nu klonkar det vid svängning, växling mellan alla växlar i alla farter, vid gaspådrag eller när jag släpper på gasen. I stort sett 100% av tiden. Ibland kan det låta som att klonket kommer från var sin sida från bakaxeln och ganska direkt efter varandra. Medbringarna är f.ö. nya. Företaget som sålde bilen (auktoriserad Land Rover verkstad) menar att det här har vissa Defenders, andra inte. Min förra hade det t.ex. inte och problemet blir bara värre och värre. Några tips på vad det kan vara och hur jag ska gå vidare mot en lösning?
Defender, 2012
Har du kollat drivaxlarna? Splinesen kan vara slut och då brukar det klonka.
mvh. Ray.S. nr. 86.
OK, tack för tipset. Jag har inte kollat dom. Jag antar att du menar dom som går från medbringarna till diffen, så att säga.
Mvh
Jan
Tyvärr har inte LR-verkstäderna alltid de största kunskap om sina bilar... 🙁 Som sagt, kolla splinesen på drivaxlarna, men även den bakre kardanen. Är det en Rover- eller Salisbury-bakaxel Du har (om det öht fanns Salisbury på bilar årsmodell 2012)?
Tack! Jag ska kolla splinesen på drivaxlarna och även kardanen. Jag har förstått att det ändå ska vara lite spel i kardanen, men vi får se hur mycket det är. Vad jag har för bakaxel vet jag däremot inte. Bifogar 2 bilder där ett tränat öga kanske kan se vilken axel det är...:-)
Mvh
Jan
Det ser ut som en rover axel
Är det bakaxeln som klonkar? Min puma hade också klonk mellan alla växlar och det var axeln mellan växellådan och fördelarlådan. Den lät så i flera tusen mil blev aldrig värre. Kompisens TD4 hade också samma klonk men det slutade i att splinsen axeln mellan lådorna gav upp. Nu kanske det inte är det men kan vara värt att kolla upp.
Ashcroft i England har uppgraderingskit:
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/mt82-output-shaft-kit.html
Ska inte vara jättesvårt att byta men har aldrig provat själv?
Tack! Jag ska fördjupa mig lite mer i det här med axeln innan jag sätter igång. Och ja, klonket kommer från bakaxeln eller i alla fall från bak i bilen i axelområdet.
Salisbury
Jag hade problem med klonk innan i min TD5- 01 Defender. Visade sig vara en mycket sliten "Balljoint" som sitter i mitten på bakaxeln (toppen på A framen). Märks främst vid gaspådrag eller när man släpper på gasen. Blev bara värre och värre men nu efter att ja bytte den så låter det ialifall inte som att någon kör på mig varje gång man gasar. Kan vara värt att kolla
Mvh
Benny
Tack för tipset, Benny! När jag låg och filosoferade under bilen i solskenet idag så tittade jag just på A-framen och tänkte att bussningarna som sitter där på yttre delen av "A" kan säkert också klonka. Men det finns alltså en balljoint som kan skapa detta också. Jag ska kolla det med.
Och tack för bilden på Salisburyn! Vad gäller axel så har jag läst mig till att det sitter en P38-axel på den modellen jag har, dvs Rover. På bilden som Joakim skickade tycker i alla fall mitt öga att Salisburyn ser annorlunda ut. Så P38/Rover borde det alltså vara.
Mvh
Jan
Kolla även gummibussningarna till alla stag, för ett himla liv när de är slut.
Roveraxeln kom 2002 på 110:an