Hej,
Någon som kan något om turbos? Min puma 2.4 låter så här efter turbobyte: https://youtu.be/IesBp5hAjk8
Tack på förhand.
Ingen spricka i intercooler eller i anslutande slangar?
Hej,
Ett vanligt fel på transit motorn är att det läcker mellan grenrör och Turbo, se till att ytorna är helt plana och byt packning. Kunder klagar på att det låter som om en ambulans ligger bakom 🙂
Vad var anledningen till Turbo byte?
Hej,
Ett vanligt fel på transit motorn är att det läcker mellan grenrör och Turbo, se till att ytorna är helt plana och byt packning. Kunder klagar på att det låter som om en ambulans ligger bakom ?
Vad var anledningen till Turbo byte?
Hej och tack! Inför montering smärglades ytan på båda ytorna och tvättades rent. Den enda avvikelsen i monteringen var att momentnyckeln inte fick plats så alla muttrar har korsdragits på känsla.
Ingen spricka i intercooler eller i anslutande slangar?
Hej, Ett vanligt fel på transit motorn är att det läcker mellan grenrör och Turbo, se till att ytorna är helt plana och byt packning. Kunder klagar på att det låter som om en ambulans ligger bakom ? Vad var anledningen till Turbo byte?
Hej och tack! Inför montering smärglades ytan på båda ytorna och tvättades rent. Den enda avvikelsen i monteringen var att momentnyckeln inte fick plats så alla muttrar har korsdragits på känsla.
Förresten, turbon byttes för att den läckte olja, glapp i leden. LR bytte tydligen ganska många turbosar på garantin 2007-2010. Dock inte på denna.
Ingen spricka i intercooler eller i anslutande slangar?
Svårt att säga. De ser hela ut...men borde det inte ryka som attan om de spruckit?
Ja dem byttes under garanti för att det tjöt i dem efter ett tag, men via Ford lärt mig att det är luftläckage mellan Turbo och grenrör och behöver planslipas, alltså dålig precision i tillverkning.
Ev kan man göra det som med mopeden, plan skiva med ett på tejpat på ett sandpapper och få det helt plant. Du kan ju börja med att testa bara turbon då det inte tjöt innan bytet(?) och den är ju enklast att demontera.
Det kan läcka mellan topp och grenrör men jag fick aldrig bekräftat om det gav samma oljud, sen kan intercooler och slangar tjuta, som skrivits ovan och det kan vara nästintill omöjligt att finna utan att demontera och böja bända och syna noggrant.
Tack för all respons!
Problemet är löst. MAF sensorn var smutsig (ty, till vardags kör sällan och den sotar igen). Den gamla turbon fungerar utmärkt. Jag är glad.