Notifications
Clear all

88 SII diesel

228 Inlägg
1 Users
0 Reactions
2,356 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Edfors]

Vackert! :smt007


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Krister Bergknut]

Suveräna bilder! :D

Krister


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Olympus förtjänst som gör bra kameror... Här är en delförstoring av den första bilden. Skärpan är nästan skrämmande. :smt023

Bild


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

I lördags blev det en långtur från Kil till Lenungshammar på Glaskogen för NLRK:s årliga träff - totalt drygt 21 mil. 8) Gick som en klocka hela vägen med 70 som maxfart. Bränsleförbrukningen på den turen och lite mer hamnade på lite under litern per mil.

Bild


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by LEIF #3183]

Apropå blinkersglasen...
På mina vita glas står det "made in France", men de ser ut som de vita brukar göra, dvs lite plattare. Vad står det på dina vitingar?

Jag tänkte försöka få till det med bara vita glaskoppar och prångla in både parkeringsljus och orange blinkglödlampa. Det vinns ju bara en "fästbulle" på skärmen...

BTW, glas e möcke vackrare än plast!


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

"LUCAS L638 MADE IN ENGLAND" 8)

Det finns bara en "fästbulle" så jag monterade enligt instruktion för "optional directional indicators". Här är det i möjligaste mån originalstuk som gäller. :wink:


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by LEIF #3183]

Det måste ju vara ok att fimpa optional :-)


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Närmare fullbordan... Kapellet kom i förrgår 12 veckor efter beställning hos Allwheeltrim i UK. Ikväll skedde provisorisk montering, det är ett par krokar som ska monteras. Regn väntas så det kan krympa till passform.

Bild


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Pelle]

Leif; Du behöver inte oranga/gula blinkers på en så gammal bil :mrgreen:
Du kan ha vita pos.-ljus som "slocknar" då du blinkar. Bra va :D


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Idag har jag varit på Gammelvalas ( http://www.gammelvala.se/ ) veteranbilsdag med min SII. I insläppet stod Bosse Bildoktorn som genast visade in mig på uppställningsplatsen för "märkvärdiga" bilar. Sällskapet där var bl a en Marmon med V16-motor och en Morgan "Flat Rad" från 1952. 8)

I slutet av dagen körde vi som var lite "speciella" i en parad där sen en i taget fick köra upp på en scen för intervju med Bosse inför publik. Ett stiligt intyg blev också en del av behållningen. Ramen har jag fixat själv...

Bild


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by rr75]

Bosse är min gamla fordons lärares kusin :)


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Vosper-Perkasa]

Grattis LARS... :smt006
ett kvitto på att du lyckats bra med renoveringen....
Nu fattas bara körningen på lerig stenig väg gärna uppförsbacke,,
(du vet var jag menar) :smt003


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Ett tag sen sist... Jag hade kört bort juvelen till en kompis lada så den skulle få stå inomhus i vinter. Men sen jag sålt min gula 110 blev längtan för stark så idag har jag hämtat hem den igen. Ja, inte hem, den står på jobbet så jag kan pyssla när andan faller på.

Kopplingshydrauliken behöver bytas, kopplingslamellen likaså. Vevaxeltätningen i bakkanten läcker, en ny finns i lager. Bakfjädrarna behöver tas isär och befrias från rost. Och kanske lite annat...


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Nu har det gått nästan en månad och motorn har varit ur och satts tillbaka igen. Tätningen på vevaxeln har bytts och ny kopplingslamell är på plats. Vad som tagits bort är en massa gammal och svart olja...

Bild

Armen till kopplingsaxeln har "modifierats" någon gång i forntiden, förmodligen för att man inte fått ihop mekanismen innanför på rätt sätt.

Bild

Nu har den bytts ut tillsammans med ett nytt urtrampningslager. Returfjäder, som tydligen är ett måste på en S2 saknades, men nu sitter det en på plats och kopplingen är injusterad som den ska vara.

Ett annat "småfix" :roll: :

Bild

Bild

Otroligt skitigt var det. Men nu har i alla fall fjäderbladen slipats för att få bort den värsta rosten och jämnats till. Sen fick varje blad ett tunt lager aluminiumpasta innan paketen sattes ihop igen. Förvånande nog var det hur enkelt som helst att lossa muttern på centrumbultarna trots att de suttit där i snart 54 år. Däremot - bultarna fjäderbussningarna som lossade hur lätt som helst förra hösten var nu nästan hopplöst fastrostade i hylsorna. De fick också en insmörjning innan de sattes tillbaka igen. Nu kanske jag får fjädring bak också... :wink:


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 2 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

The story goes on...

Framskärmarna har haft ett hårt liv med skador och tillhörande riktning under många år, säkert åtskilliga gånger dessutom. Resultatet är naturligtvis att plåten blivit för stor, något som inte är möjligt (för mig) att få ordning på. Och jag har förstås retat mig på att det inte sett rätt ut med "knölar" framför hjulen...

Så nu är nya yttre skärmar på väg och jag har tagit bort de gamla. Alla skruvar utom en gick att ta bort så de kan återanvändas.

Bild

Det har också skett en del uppgraderingar under huven. Fläktkåpan saknades vilket gör att motorn går varm vid kökörning på sommaren. Nya finns inte att köpa, så med hjälp av Biltemas plåtknäckare gjorde jag en själv utifrån bilder på nätet och mått från en S2-renoverare i Kristianstad.

Två nya 6 volts batterier har inhandlats idag så att det ska se mer "rätt" ut än med bara ett 12 volts Biltema. :wink: Från PA Blanchard kom också en kartong med gamla sällsynta Land Rover-delar. Tur att det finns entusiaster som sparar istället för att skrota ut allt som blivit inaktuellt. Den förutvarande plastslangen mellan insug och luftrenare är nu bytt mot en originalslang som kostade ca 500 spänn... :shock: Till och med kopparröret till värmeelementet med fäste fanns att köpa nytt. :smt023 Slangklämmor med rätt utseende kunde köpas av en firma i Arvika. Tyskt företag egentligen, så leveransen kom därifrån.

Bild


   
SvaraCitera
Sida 12 / 16
Share: