Disco 2 - Gröningen
 
Notifications
Clear all

Disco 2 - Gröningen

4 Inlägg
1 Users
0 Reactions
187 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[attachment file=103602]

Jag har inte hittat ett bättre namn än, så Gröningen är det som den får heta för tillfället.

Lite historia: Jag blev ju av med min förra Disco 2:a efter att ha fixat till den så den inte läckte från takluckorna, bytt ut en frontruta som enbart satt fast till hälften och även klätt om hela innertaket och fått hela insidan torr och fin. Jag tänkte att jag då skulle kosta på mig att ånga hela insidan för att bli av med den lite muggiga doften innan jag gav mig på arbete med motor och annat. Men, efter att biltvättfirman var klara med den och skulle flytta på den så slant dom på något sätt och körde den rakt in i en pelare. Rejält!
Försäkringsbolaget skrev av den helt och gav mig ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till, så där stod jag utan bil.

Efter några månader så började sommaren närma sig och jag ville verkligen ha en ny att leka och meka med. Så efter en försynt fråga här på forumet fick jag kontakt med en medlem, inledde en mycket trevlig kontakt. Bilen stod i Kinnekulle, provtur gjordes och vi enades om pris och båda är förhoppningsvis nöjda.

Typiskt nog så har projektet sammanfallit med en tid då jobbet kräver massa extra tid, så än så länge är inte mycket gjort.

Några saker har jag dock varit tvungen att ta tag i:

1. Förardörrens fönster fastnade halvägs ner. Såklart en regnig dag. Det var plasthjulet som armen rullar på som brustit, och den kvarvarande "pluggen" fastnade i ett onödigt hål i guide-regeln. Jag tänkte att jag kunde försöka skapa ett nytt hjul med en 3d-printer, men mina kunskaper på Blender är inte så bra än. Det är många timmars tutorials kvar innan jag snabbt kan skissa upp ett ny sak, även så enkel sak som ett hjul.
Jag beställde ett par metallhjul från ebay och ordnade en enkel fältmässig fix med den största metallbrickan jag hade hemma.
Andra har gjort samma fix, det verkar vara ett vanligt fel: https://www.youtube.com/watch?v=5vMT8R5okhA
Brickan jag hade saknar några millimeter i diameter för en perfekt passform men är stor nog för att sitta kvar i regeln/spåret. Dock retar jag mig på att fönstret skevar när det går upp och ner, tillräckligt mycket för att jag ska känna att det är värt att köpa en proffsigare lösning. Får lösa det när den kommer, leveranstiden är lång!
[attachment file=103600]

2: AC. Det är redan nu varmt nog för att jag ska flämta i bilen. Så jag provtryckte AC:n och som tur var så höll den för trycket (ett tag i alla fall) så jag (eller rättare sagt en verkstad) fyllde på med AC- medel. Mmmm.... kyla!

3: Båda el-stolarna fram satt fast i längsled. Alla andra riktningar/funktioner funkade förutom just fram och bak. Så jag fick köra med klossar under fötterna första tiden då stolen var långt bak. Det var ohållbart, så efter ett tag var jag tvungen att fundera vad det var, och började felsökning på förarstolen. Det klickade fint i reläet under stolen och multimetern visade att det ligger på 12 v när reglaget flyttas. Jag var lite rädd att det skulle vara en motor som gått sönder och började montera loss stolen. Men, såklart, så fort stolen var loss så började motorn fungera... oklart varför. Men en fix är en fix, oavsett hur det gick till tänker jag. Så nu hoppas jag på en lika lätt reparation av passagerarstolen. Bonus: Hittade ett par solglasögon under stolen. Tidigare ägare får höra av sig om ni vill ha tillbaka dom, tills dess sitter de i dotterns hår som en klassisk accessoar!
[attachment file=103603]

Lite fler stolfunderingar: Det hänger en gul kontakt utan mottagare under förarstolen. Tunna ledningar, någon signalkabel av något slag. Men vad jag märker av fungerar det mesta. Visserligen fungerar inte värmen i sätet men den kan väl inte funka med så tunna kablar? Inte heller tänds dioden i stolsvärmeknappen på instrumentpanelen vid hanbromsen när jag trycker in den. Kan det ha med varandra att göra? Får titta på det innan vintern kommer. Värmen funkar på passagerarsidan och säkringarna funkar.

4: Bilen kom med en enda nyckel vars knappar till larmet var trasiga. I dagsläget låser jag bilen med nyckel och larmar av med att lirka in en smal sak i hålet till nyckeln där lås upp-knappen satt förr. Larma-på-knappens inre krets är borta, har funderat på att löda på något för att även kunna larma på med "knappen" men jag vet ju att det bara kommer gå åt fanders, mina lödkunskaper är inte bra. Så istället har jag lagt en beställning på 2 helt nya nycklar. Jag får koda om dom med Hawkeyen sen när de kommer och få hjälp av låssmeden i närheten med att skära rätt dom.

Att-Göra-Listan på bilen ökar på i härlig takt, som det ska vara. Förhoppningsvis hittar jag en balans där en fix = ett nytt fel uppstår. Inte fler 🙂

Problem som måste fixas:
Three Amigos har jag sett, 2 gånger.
Det rinner såklart in vatten från luckorna. De har "fixats" tidigare, och satts igen, så om jag ändå ska göra om dom och täta om dom så kanske jag kan se till att de går att använda. Det verkar vara från båda 🙁
Styrningen/hjulinställning. Bilen är höjd och kränger skönt, men ratten verkar inte vilja vara kvar i mitterst läge, utan trivs bäst 15 grader åt något håll. Den drar alltså inte, men är väldigt sugen att röra sig lite bort från mitten men spelar ingen roll vilket håll, den knusslar inte 🙂 Det låter lite missljud från vänster fram när jag vrider på ratten under stillastående eller väldigt låg hastighet. Inte från servostyrningen, utan från själva dämpartornet. Ska kolla om jag kan identifiera vad det är. Det är ju bara under lite last, så det går inte att ta bort hjulet att leta, utan jag får stoppa in huvudet och lyssna samtidigt som jag ber frugan vrida på ratten. Hoppas jag inte fastnar!


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hade en timme över i går och vände ut och in på passagerarstolen. Tyvärr var det inte alls samma enkla fix som med förarstolen.
Motorn är kaputt helt enkelt. Den får ström men klarar inte av att vrida runt. Jag bytte kontakter med en av de andra motorerna under och kunde konstatera att den motorn gick glatt, så helt uppenbart så är det inte fel någonstans fram till själva motorn.

En sak kom jag på nu att jag ska testa, jag ska mäta vridmomentet på gängstavarna och jämföra med förarstolen. Om de är rejält fastsatta (de var rejält tröga) så klarar kanske motorn inte att vrida, och det är mer ett smörjproblem än något annat. Det får bli om några dagar för nu kommer det bli mer jobb och mindre bil på ett par veckor tyvärr.

Hittade inget roligare än lite kolapapper, en spelkula och en slangkoppling till något bevattningssystem under bilen. Alltid något.

Jag fick dessutom monterat den plast-flärpen som sitter vid tårna på passageraren, under handskfacket där undersidan på kupéfläkten sitter. Det är viktigt att få det fint där frugan ska sitta!


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Nu är det semester och första längre turen med Gröningen, den får agera bruksbil i turerna runt sommarstugan.

Tyvärr läckte ACmedlet ut under ett par veckor, koll med uvlampa ger att det är kondensatorn i fronten som har en mängd små hål, så ny är beställd tillsammans med avfuktare.

Den läcker från taket som ett såll, och det har regnat massor. Just nu klarar jag mig genom att jag har jäst en massa SUPar på taket, vi åker mest mellan stugan och olika sjöar där vi paddlar runt. Det funkar förvånansvärt bra som skydd. Det får bli nästa arbete att fixa när vi kommer hem. Tror inte det enbart är takluckan, bakre safarifönster ser också ut som om de limmats om vid något tillfälle.

[attachment file=105146]

Jag har fått göra ett redneck-takräcke i väntan på ett som jag beställt som fortfarande är på ingång.

Förarfönstret fastnade igen, som tur var hade jag stoppat ner de nyköpta metallhjulen med i bilen så jag fick reparera den på riktigt. Hoppas det håller länge nu.


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej Sebastian
Att göra-listan kan bli lång...
Du är inte ensam om läckande tak. Jag har tätat runt luckorna med bred 50 mm eltejp. Den sitter minst ett år - en "temporär" åtgärd som fungerat i fyra-fem år...
Lycka till


   
SvaraCitera
Share: