Är det någon som kör sin Defender på HVO100? Hur funkar det? Själv har jag en Defender 130 CC 1997 med td300 och funderar på om jag ska börja köra lite miljövänligare 😉
Fungerar lika bra att köra , märks ingen skillnad. Men miljövänligt?? Slaktrester är väl ok, men knappast palmolja. Sen får den vara hur certifierad som helst. Då tyvärr certifieringar och Eko, inte alltid håller vad de lovar. Skattehöjningar på HVO100 har inte heller hjälpt till.
Helt rätt, Sven-Erik EKO, KRAV rättvisemärkt osv är organisation där folk jobbar och tjänar pengar och en hel del fusk förekommer, troligtvis mest utomlands men
KRAV fuskar ju öppet, men det hör väl inte hit 🙂
Jobbar en del med HVO maskiner nu och det du ska tänka på är att det rekommenderas att man byter alla gummislangar då skit från vanlig diesel löses upp (alltså inga problem med gummit) och det sätter sig sedan i filtret.
Det rekommenderas också att byte bränsle filter när man går över till HVO samt att första bytet efter det görs på halva normala bytesintervallet för att få bort avlagringar i tank.
HVO har 2-3% mindre energiinnehåll och det påverkar så klart motoreffekten, men det har högre cetan tal. En del som kör säger att det märks lägre effekt, en del tycker där är mer. Troligtvis är det skit ihopa 🙂
Hej, har testat QStars HVO100. Hade förhandlat mig till en rabatt på 50 öre litern innan jag ens visste om HVO100 funkade i mitt fall.
Freelander 2003 Td4 2.0L:
Fyllde fullt med HVO100 från ca 5 L B5 i tanken (innan B7 blev aktuellt). Tomgången höjdes i princip direkt med ca 100 v/m. Märkbart slö och vid start fick jag gasa på lite extra för att slippa motorstopp. Det absolut värsta var att då jag kom hem efter ca 3 mil efter att ha tankat fullt med HVO100 lät jag motorn gå på tomgång (som alltid) för att kyla ned turbon. Efter ca 30 sek börjar motorn skaka och detta eskalerar våldsamt så det var bara att stänga av. Efter funderande och samtal till QStar i Norrköping beslöts att tömma tanken helt på "smörjan". Fick rådet att tanka upp helt med B0 för att rena och som tur var hade jag detta till traktorn. Redan efter några km funkade motorn som tidigare fast med bättre vrid p.g.a. B0. B7 är märkbart sämre men motorn vibrerar lite på tomgång med knappt märkbar tomgångshöjning. Vad ska man göra? Har börjat tanka hälften B7 och hälften B0 men det kostar. Tror ändå att B0 med diesel booster tillsats håller liv i motorn längre än med enbart B7. Men utan mätresurser blir att "tro".
AUDI A4 Quattro Allroad TDi 2.0L:
Gjorde lika med den från nästan tom tank. Det höll på att gå åt helvete för motorn närapå villa hoppa ur fästena. Bara att akut panik slanga ur tanken och byta dieselfilter. Hade dock ringt AUDI HK innan testet och begärt information via epost. Deras svar var lite svävande att min AUDI inte är godkänd för HVO100. Även AUDI: n blev "frisk" igen efter full tank med B0.
Det kostar att ta reda på fakta när ingen annan vill informera i klartext. Nu funderar man ju på hur B7 förkortar motorfunktioner och när det visar sig?? Ingen ska tro att någon "ansvarsfull" fordonsfabrikant vill erkänna fel/störningar som orsakats av 30 % HVO100 inblandning i B7.
Någon som har koll på om det går att mappa om ECU i syfte att på något sätt kompensera för HVO100?
HVO100 har ju högre tändvillighet men trots detta sämre effektkurva.
Vi kanske kan få ihop en "forskargrupp" inom LR forumets sfär?
Hej FreeFoot,
Se mitt förra inlägg, man bör byta slangar och filter innan man byter till ren HVO, se mitt förra inlägg, för där är en massa skit i dieseln som lägger sig i slangar och tank och det löses upp.
Men de symptom du märkt låter mer som RME problem, HVO har jag aldrig hört någon som fått direkt problem med? Qstar B5 är blanadat med RME, inte med HVO
De maskiner jag jobbar med får köra på 100% HVO utan mer än byte slangar och filter, men för RME är det max B7 som gäller pga de problem man kan få
Har kört ett par tankar HVO100, Neste MY Förnybar Diesel™ i min Disco 2 TD5 2004. Märker ingen skillnad. Allt samma som innan. Ecobränsle Karlshamn, tankar i Lund.
i am very concerned that when we are forced to use HVO100 it will damage the fuel system. I say forced as the current price of HVO100 is more than B7 but I have heard talk of B7 going up to 40SEK/Lt. Below are photos of the jelly gunk that destroyed by pump and regulator, this from using B7. I have started using HVO100 in the diesel heater as it does not smell on start up, but I feel it pushes out less heat.
Jag har testat HVO100 vid flera tillfällen, både i Defender med 300tdi och i min icke-bil (KIA Ceed just nu, Peugeot 206 tidigare). Har gått hur bra som helst, märker ingen skillnad på startbarhet, tomgång eller ork (möjligen att Defendern går snäppet bättre). Avgaslukten blir definitivt bättre i alla fall. Har inte ens bytt filter etc. som Peter föreslår...men det kanske jag borde som preventiv åtgärd. Men när det nu har gått utan problem i ett par år törs jag fortsätta med HVO100 utan rädsla för problem.
Hi Stefan,
That is reassuring, once the price of B7 exceeds HVO100, which will be soon, I guess I will switch over. I will change the filter and may be flush the pipes.
All the Best Michael
This us a useful presentation by Mercedes-Benz https://www.mbusa.com/vcm/MB/DigitalAssets/pdfmb/serviceandparts/biodiesel_Brochure5.pdf
They describe the following down sides of using BiOs, So regular fuel filter and oil changes may help.
Examples of damage that can be caused by the use of biodiesel fuel
include the following:
• Clogging of fuel filter caused by soaps, which may be formed by
biodiesel components such as products of aging or products due to
production shortcomings, which may contaminate biodiesel blends.
• Clogging of fuel filter due to the growth of microbes in free water
containing biodiesel blends.
• Fuel gelling under cold climate conditions, because biodiesel may
have poor cold flow properties depending from the feedstock and
because additives in biodiesel and conventional diesel are sometimes
incompatible.
• Corrosion and sticking of low-and-high pressure fuel system
components such as pumps and injectors, especially after a long
storage period of the vehicle, due to the formation of sticky polymers
and acids during biodiesel aging/oxidation.
• Sludge formation in engine oil due to the formation of biodiesel aging
products.
• Deposit formation on piston rings, oxygen sensors and exhaust gas
recirculation (EGR) system parts.